Ratchet & Clank: Nexus
Ratchet & Clank zwaaien PS3 vaarwel met Ratchet & Clank: Nexus
Ratchet & Clank sluiten de Future-series af met Ratchet & Clank: Nexus, ook wel gekend als Ratchet & Clank: Into The Nexus buiten Europa. We hebben geen flauw benul waarom er een verschil in de titel zit, maar dat doet er dan ook helemaal niet toe. Wat er wel toe doet, is de vraag of dit dynamische duo ons kan vermaken in hun nieuwe avontuur.
Sony’s favoriete Lombax en zijn kompaan begeleiden crimineel Vendra naar het Vartax Detention Center. Vendra’s tweelingbroer Neftin Prog weet datzelfde moment uit de gevangenis te breken en neemt Vendra mee op sleeptouw. Dat gaat gepaard met heel wat geweld, waarbij een heleboel onschuldigen sneuvelen. Ook stranden Ratchet en Clank uiteindelijk op de rand van de melkweg. Er zit er niets anders op dan dat het duo de tweeling achterna gaat om hen zo snel mogelijk opnieuw van hun vrijheid te beroven. Wanneer ook nog eens blijkt dat er gespuis uit een andere dimensie op tal van planeten amok zaait, staat het heldhaftige duo voor nog grotere problemen.
Het eerste wat uiteraard opvalt in de game is de typische tekenstijl, kleurenpracht en heerlijke animatie. Ratchet & Clank: Nexus scheert grafisch gezien niet de allerhoogste toppen, maar toch is het een lust voor het oog en doet het wat we gewoon zijn van de reeks op de PS3. De game ziet er leuk uit en de omgevingen voelen best levendig aan. De soundtrack werkt in de game, maar blijven hangen doet het niet. Het stemmenwerk is goed verzorgd, daar valt echt niets op aan te merken. De verhaallijn is aan de magere kant, al functioneert het wel als gerieflijke drager voor de gameplay. Van het plot zal je alleszins geen weke benen krijgen, maar gelukkig is de typische humor wel aanwezig, al had het dat ietsje meer mogen zijn.
Of je nu nieuwkomer in de reeks bent of een oude rot, de controls werken erg vlot. Het duurt niet lang alvorens je uitleg krijgt over het wapensysteem en je zowat alles in zicht zal beginnen afschieten. Na een tijdje verlaat je de eerste planeet om verder te gaan in het universum en zo zal je nog enkele planeten vrijspelen. Je zal te allen tijde kunnen wisselen van de ene planeet naar de andere, toch tenminste als je je schip kan bereiken. Op de planeten kom je een heleboel kleurrijke vijanden tegen en krijg je in cutscènes hier en daar ook wat vrienden te zien zoals Talwyn Apogee en Qwark.
Het arsenaal aan wapens is uitgebreid, zowel in aantal als in verscheidenheid. Nieuwe wapens zijn onder meer de Netherblades (onze persoonlijke favoriet omdat de schijven gewoonweg erg effectief zijn) en de Nightmare box, waaruit zaken tevoorschijn komen die de vijand angst inboezemen. Daarnaast maken ook een heleboel reeds gekende wapens hun opwachting zoals de Fusion Grenade (ideaal om een meute vijanden naar het hiernamaals te sturen) en Mr. Zurkon, een vliegende robot die je handig bijstaat in de strijd.
De wapens zijn eenvoudig te selecteren via een wapenwiel dat je oproept met de groene driehoek. Met de schoudertoetsen kan je wisselen tussen meerdere wapenwielen en met de linkerjoystick selecteer je het gewenste wapen. Snel op de groene driehoek tikken resulteert in het selecteren van je vorige wapen. Dit systeem werkt lekker vlot tijdens de battles dankzij het feit dat de tijd stilstaat terwijl je je keuze maakt. Alle wapens zijn upgradebaar, al moet je er raritanium voor inruilen. Raritanium valt hier en daar te vinden, al dan niet verborgen of je wint het bij het verslaan van bepaalde bazen. Wapens kopen doe je met bolts. Deze bolts verdien je door vijand te verslaan en kratten of items in het decor kapot te slaan, zoals de straatverlichting. De boodschap is dus alles wat je tegenkomt te vernielen.
Ergens in de game hoor je van het bestaan af van Destructopalooza, een arenawereld waar je drie kampioenschappen kan aangaan om achtereenvolgens brons, zilver en goud te winnen. Elke beker bestaat uit een handjevol uitdagingen waarin je meerdere golven van vijanden moet overleven. Alles hangt natuurlijk af in hoeverre je al wat hebt vrijgespeeld, maar in het begin durven de levels wel pittig te zijn. Op zo’n moment speel je beter even verder om dan later sterker terug te komen. Voordeel bij deze uitdagingen is dat er heel wat te winnen valt en je zo weer sneller aan upgrades kan komen.
Wandelen is één ding in de game, maar Ratchet is van verschillende vervoersmarkten thuis. De Heli-Pack is handig om kleine sprongen te maken en met de Gravity Boots kan hij op bepaalde magnetische stukken bewegen zonder last te hebben van de zwaartekracht. Meestal gaat dit ook nog gepaard met sprongen van het ene naar het andere stuk, waarbij je opgejaagd wordt door de vijand en juist mikken van belang is. Ook krijg je boots aan Ratchets voeten waarmee je enkele centimeters over de oppervlakte vooruit vliegt. Een jetpack kan je na een tijd handig gebruiken om de lucht te trotseren, al zal je deze wel regelmatig dienen op te laden zodat de zwaartekracht je niet te pakken krijgt.
Ook kan Ratchet energietunnels creëren om van de ene naar de andere plaats te zweven, al moeten hiervoor wel portalen aanwezig zijn in de wereld. Dankzij deze verschillende mogelijkheden, verveelt het niet om een planeet meerdere keren te doorkruisen, wat aangenaam is aangezien je zelfs nadat je het verhaal hebt uitgespeeld nog steeds verder kan spelen om hier en daar nog een uitdaging aan te gaan.
Een klein deel van de game kruip je in de metalen huid van Clank die zich een weg moet banen doorheen Netherverses. Clank moet daar een Netherbeast gaan wakker schudden om het beest dan zo snel mogelijk naar een zwart gat te brengen, zonder opgegeten te worden door de Netherbeast. Klinkt makkelijk, maar deze Netherverses zijn best wel een aangename uitdaging. Met de rechterjoystick moet je namelijk de zwaartekracht in die mate wijzigen dat Clank de juiste richting opgaat. Met gevaarlijke obstakels en meedogenloze lasers wordt het je niet makkelijk gemaakt.
De moeilijkheidsgraad van de game ligt in elk geval niet erg hoog, want je komt er al snel achter welke wapens het snelst resultaat boeken en als je een beetje moeite doet om zoveel mogelijk bolts te verzamelen, dan heb je een al snel een voorraad van flink uitgebouwde wapens en valt het erg goed mee om de bazen succesvol het hoofd te bieden. Zo gaat het allemaal wel erg vlot en meer uitdaging zal je moeten zoeken in de Challenge Mode. Hierin kan je de game herstarten met behoud van alle wapens, armor, upgrades en je health level. Uiteraard krijg je hier dan wel een portie stevigere vijanden voor de kiezen.
PS: De game is één week later in de winkel komen te liggen dan gepland, maar als beloning voor het wachten krijg je er wel Ratchet & Clank: Quest for Booty gratis bij.
- Variatie
- Netherverses
- Destructopalooza
- Kleurrijke levels
- Mager verhaal
- Meer humor was leuk geweest
- Relatief lage moeilijkheidsgraad