Deadfall Adventures
Game maakt dodelijke val in Deadfall Adventures
[gespeeld op pc]
Pc-gamers die houden van action adventures blijven de laatste tijd nogal op hun honger zitten. Games als Uncharted verschijnen exclusief voor console en Square Enix besloot om quasi elke vorm van puzzels en exploratie uit de reboot van Tomb Raider te schrappen. Er is echter hoop: onlangs is Deadfall Adventures verschenen, een rasechte action adventure die zich afspeelt in het Quartermain-universum en ontworpen werd door de makers van Painkiller: Hell & Damnation.
Hoewel de trailers en het titelscherm verdacht veel aan Uncharted doen denken, heeft Deadfall Adventures meer weg van een klassieke shooter. Je speelt in 1st person en er zijn geen noemenswaardige platformsecties aanwezig. Toch is het duidelijk dat beide games hun mosterd hebben gehaald in het Quartermain-universum, waar ook Indiana Jones op gebaseerd is. Je speelt de rol van avonturier James Lee Quartermain, die door de CIA wordt ingehuurd om op zoek te gaan naar een mysterieus artefact uit Atlantis. Daarbij krijg je niet alleen het gezelschap van de knappe CIA-agente Jennifer Goodwin, maar ook van een groep nazi’s die dat artefact als wapen willen gebruiken. Net wanneer je je afvraagt of het verhaal nog meer cliché kan worden, komt er ook nog een Russische kolonel zich moeien - weliswaar inclusief verminkt gezicht en irritant accent.
Akkoord, het verhaal is niet het belangrijkste in een spel, maar bij een game als deze haalt het de spelervaring toch serieus naar beneden. Ook de ondermaatse voice-acting, saaie dialogen en flauwe humor steken na een tijdje behoorlijk tegen. Toch is Deadfall Adventures geen volledige afknapper, wat vooral te danken is aan het zeer degelijke level-design. Je bezoekt donkere piramides, mysterieuze Maya-tempels, onderaardse grotten en reusachtige ijsvlaktes, die allemaal bijzonder sfeervol met veel detail en knappe belichting zijn afgewerkt. Als je objecten van dichtbij bekijkt, dan zie je wel dat de achterliggende Unreal 3 engine haar beste tijd heeft gehad, maar toch zal je regelmatig blijven stilstaan om de omgeving te bewonderen, zeker als je buiten bent en enorm ver kan kijken.
Ook de omgevingspuzzels zijn best wel geslaagd. Ze zijn niet altijd bijster origineel, een lichtstraal door de kamer weerkaatsen door aan spiegels te draaien hebben we bijvoorbeeld al duizend keer gedaan in andere games. De manier waarop ze geïmplementeerd zijn in de omgeving geeft hen nèt dat beetje extra dat ze nodig hebben om te blijven boeien. Als je ze opgelost hebt, dan mag je je ook verwachten aan reusachtige deuren die openen of stenen trappen die met veel tamtam tevoorschijn komen. De moeilijkheidsgraad van de meeste puzzels ligt redelijk laag zodat ook fans van actiegames van het spel kunnen genieten. Wie echter alle collectibles wil verzamelen kan het kompas gebruiken om op zoek te gaan naar verborgen artefacten, die je vervolgens kan gebruiken om je health en wapens te verbeteren. Die artefacten zijn meestal beschermd door een dodelijke val, waardoor je heel wat optioneel puzzelwerk krijgt voorgeschoteld.
Tussen de puzzels door kunnen er natuurlijk ook heel wat tegenstanders worden afgeknald. Helaas is het daar dat Deadfall Adventures volledig de mist in gaat. De vijandige AI is namelijk om te janken en absoluut onaanvaardbaar voor een game anno 2013. Tegenstanders staan van op een kilometer afstand onophoudend in jouw richting te schieten, ook al staat er een muur of rotsblok tussen. Het is op die manier een fluitje van een cent om elke vijand te lokaliseren, want je moet gewoon naar het geratel luisteren. Verder gebruiken ze geen enkele vorm van tactiek, reageren ze nauwelijks als je op hen vuurt en blijven ze zelfs stokstijf in cover zitten als je vlak voor hun neus staat. Zonde, want er is een enorme variëteit aan wapens en omgevingen, maar op deze manier is er weinig uitdaging aan.
Enkel de mummies in de tempels en piramiden vragen je concentratie, omdat ze pas kwetsbaar zijn nadat je hen met je zaklamp in brand hebt gezet. Een leuke vorm van afwisseling, die echter al uitgebreid werd toegepast in Alan Wake. Als je er over nadenkt, is eigenlijk zowat elk spelconcept van Deadfall Adventures gekopieerd uit een andere bestaande game. Het notebook van de grootvader waarin tips voor de puzzels staan komt letterlijk uit Uncharted, tegenstanders afknallen vanuit een rijdend mijnkarretje kennen we al uit Metro 2033 en nog tientallen andere games… er is gewoon veel te weinig creativiteit in deze game gestoken. Neem daar nog bij dat we flink wat bugs zijn tegengekomen zoals zwevende pilaren en NPC’s die blijven vast steken in het decor en het is wel overduidelijk dat Deadfall Adventures geen topper is.
- Gedetailleerd level-design
- Omgevingspuzzels
- Knappe soundtrack
- Rotslechte AI
- Cliché verhaal
- Slechte voice-acting
- Weinig origineel