Kickbeat
15 oktober 2013
Geschreven door Ge0force
Pak slaag? En dan(s) in Kickbeat
Ritmegames waarbij je stipt moet reageren op de maat van de muziek bestaan er in alle vormen en maten. Bij Guitar Hero gebruik je de knoppen op een gitaar, bij Elite Beat Agents moet je de juiste velden op het touchscreen aanraken en in Retro/Grade is het concept omgevormd tot een achterwaarts spelende shoot ‘em up. Dat het nog origineler kan bewijst Zen Studios met Kickbeat, want daarin wordt het genre gecombineerd met een heuse beat ‘em up.
Zen Studios kennen we voornamelijk van flipperkastsimulaties zoals Zen Pinball en Pinball PX, maar af en toe wagen ze zich ook aan een ander projectje zoals deze Kickbeat. Op het eerste zicht ziet deze game er uit als er soort beat ‘m up: je personage staat in het midden van een arena en wordt langs alle kanten aangevallen door horden tegenstanders. De enige manier om je te verdedigen is door zelf aan te vallen, net op het moment dat je vijand toeslaat.
Het is hier dat het ritme-aspect de kop op steekt, want je tegenstanders vallen aan op de maat van de muziek. Ze lopen in een cirkelvormige beweging om je heen en op het moment dat ze één van de vier windstreken bereiken moet je tijdig de bijhorende knop indrukken of je incasseert een rake klap. Net zoals in een beat ‘m up is er een gezondheidsbalk en zodra die leeg is is het Game Over.
Je vijanden komen in drie verschillende kleuren, die aangeven of ze op of tussen de beat aanvallen. De rode kleur wijst op een extra uitdaging, omdat je dan langs twee kanten gelijk wordt aangevallen en dus ook twee knoppen gelijk zal moeten indrukken. Verder dragen sommige tegenstanders power-ups met zich mee die je kan oppikken door de juiste knop twee keer snel na elkaar in te drukken en kan je Chi verzamelen om tijdelijk onkwetsbaar te worden.
Alle ingrediënten voor een geslaagde gameplay zijn dus zeker aanwezig, maar helaas is het resultaat niet zo leuk om te spelen als we gehoopt hadden. Grootste probleem is dat je in tegenstelling tot de meeste andere ritmegames slechts moeilijk de aankomende momenten dat je op een knop moet drukken kan inschatten. Bij momenten krioelt het scherm van de aanvallers en ook al lichten ze een beetje op voordat ze gaan toeslaan, het blijft onduidelijk wie er als eerste zal toeslaan.
Op de laagste moeilijkheidsgraad valt het nog mee omdat de knoppen die je moet indrukken duidelijk worden aangegeven. Zodra je een stand hoger kiest, is dat niet meer het geval en maak je de ene fout na de andere. Daar komt nog bij dat de soundtrack voornamelijk bestaat uit stevige rocknummers van onder andere Pendulum, Marilyn Manson, Blue Stahli en Celldweller. Moedige keuze, maar dat muziek in dit genre niet bepaald een duidelijke beat heeft, maakt het er niet makkelijker op.
Jammer, want qua presentatie is deze game zeer geslaagd. Er is een uitgebreide story mode die je met twee verschillende karakters kan doorlopen. Daarin bezoek je verschillende locaties die elk hun eigen thema met aangepaste tegenstanders hebben. Ben je daarmee klaar, dan is er nog een soort survival mode en je kan zelfs je eigen levels samenstellen met muziek die op je Vita staat. Ook grafisch scoort Kickbeat bijzonder goed, want de graphics zijn haarscherp en de actie spat van je scherm.
Conclusie
Kickbeat is een bijzonder originele ritmegame, met een prima concept en tot in de kleinste puntjes afgewerkt. Niet alleen de vormgeving als beat’em up, maar ook de stevige soundtrack zijn een leuke afwisseling in het genre. Het is dan ook bijzonder jammer dat het spel in de praktijk niet zo vlot speelt, omdat het vaak moeilijk in te schatten is waar en wanneer je moet verdedigen. Enkel een aanrader voor gamers met een goed geheugen die nog eens een pittige uitdaging willen.
74
- Leuk concept
- Stevige soundtrack
- Prima afwerking
- Knappe graphics
- Visueel onoverzichtelijk
- Onduidelijke "beat"
- Extreem moeilijk
» Reacties (0)