PayDay 2
Mayday in PayDay 2
Twee jaar geleden konden we voor de eerste maal ons masker opzetten om met zijn vieren een bank te overvallen. PayDay: The Heist werd qua score goed onthaald, maar kon niet genoeg mensen aanspreken qua verkoop. Het duurde dan ook niet lang of enkel de die-hard fans bleven over om de multiplayer dagelijks op te vullen, want de rest haakte na enige tijd af. Nu komt ontwikkelaar OVERKILL met een vervolg, genaamd PayDay 2, die trouw blijft aan het origneel, maar je meer mogelijkheden biedt.
In PayDay 2 worden we meteen afgezet aan een nieuw gebouw, namelijk de Safehouse. Eenmaal we de Safehouse binnentreden worden we via de telefoon verwelkomd door Bain. Hij zorgt voor de verschillende Heists en zal je er doorheen helpen met wijze raad. We krijgen van hem te horen dat de Safehouse je thuishaven wordt wanneer je het even rustig aan wil doen. Geleidelijk aan zal je deze plaats kunnen uitbreiden en verbeteren met nieuwe zaken. In de centrale kamer vind je de toegang tot de kelder, je uitvalsbasis. Naast wat elektronica is deze ook voorzien van verschillende oefenruimtes. Zo kunnen we oefenen op het openen van deuren en kluizen, maar kunnen we ook onze wapens uittesten vooraleer we deze meenemen naar een opdracht. Je eigen geld zit natuurlijk ook in een kluis, maar die wordt (hopelijk) niet overvallen.
Alle Heists worden samengevoegd op een plattegrond van de stad. Hier krijg je een mooi overzicht van iedere Heist en kan je ook meteen bekijken wat de moeilijkheidsgraad is, de beloning en de aantal ervaringspunten. Een Heist binnentreden doe je met een simpele knop en je krijgt hierna een mooi overzicht van wat de bedoeling is en de verschillende Loadouts van je overige teamleden, om zo perfect op elkaar in te spelen. De meeste Heists kan je op een enkele dag uitvoeren, maar PayDay 2 heeft ook iets nieuws meegekregen. Je krijgt namelijk de mogelijkheid om Heists uit te voeren die drie of zeven dagen duren. Ze worden voorgesteld met een klein verhaal dat de verschillende opdrachten aan elkaar moet breien.
Bij een eerste opdracht moesten we bijvoorbeeld de wapens van de Mendoza's stelen. Op de tweede dag moesten we het FBI-hoofdkwartier binnendringen om een server te stelen die gevoelige data bezit. Op de derde en laatste dag mochten we een bank binnentreden om het geld in de kluis te verbranden, terwijl dit wordt gefilmd. Na iedere dag krijgen we een klein bedrag, maar aan het einde van deze meerdaagse Heists ligt de echte beloning. De beloning wordt ook beïnvloed door de verschillende taken die je moest volbrengen in die drie of zeven dagen.
De ontwikkelaar voorziet met PayDay 2 ook de mogelijkheid om iedere Heist in stilte uit te voeren. Je zal meteen opmerken dat het niet eenvoudig is en dat je goed op elkaar zal moeten inspelen. Om de Heists in stilte te kunnen uitvoeren voorziet de ontwikkelaar enkele mogelijkheden. Zo kan je bewakers overweldigen en kan je ze in stilte uitschakelen. Wanneer je dit doet, moet je wel hun telefoon beantwoorden om de overige bewakers gerust te stellen. Je kan natuurlijk afleiden dat je dit zo snel mogelijk moet doen, want anders krijgen ze iets in de mot. Je kan dit ook slechts een paar keer doen, dus goed nadenken vooraleer je tot actie overgaat. Verder kan je ook bepaalde objecten aanzetten, zodat het geluid bepaalde bewakers een richting induwt. Wanneer je een Heist in volledig stilte kan uitvoeren, is de beloning en voldoening natuurlijk een stuk hoger, maar het vergt goed teamwerk.
Om je leven zuur te maken krijg je te maken met verschillende eenheden van de federale overheid. Beginnen doe je met de gewone agenten die met hun 'simpel' pistool je proberen tegen te houden, maar hoe langer je aan de opdracht bezig bent, hoe sterker de tegenstand wordt. Zo heb je onde rmeer de Heavy Response Unit van de FBI en de Maximum Force Responder van de Special Ops-eenheden. Om repetitiviteit aan te pakken, zorgt men ervoor dat iedere Heist anders speelt en dit ook na de zoveelste keer. Kluizen, deuren, bewakers en andere zaken zullen steeds op een andere locatie staan, waardoor je steeds anders moet spelen. Wij hebben ons in elk geval geen seconde verveeld.
Na iedere Heist word je beloond met ervaringspunten, geld en kleine minigame. De ervaringspunten zorgen ervoor dat je stijgt in rang. Bij een bepaalde rang verkrijg je nieuwe wapens, kogelvrije vesten, nieuwe Heists of gadgets. Wanneer je een nieuwe rang bereikt, krijg je ook een Skill Point waar we straks wat verder op ingaan. Na het einde van een Heist krijg je natuurlijk ook een grote beloning in de vorm van geld. Het grootste gedeelte van het bedrag wordt gestort op een buitenlandse rekening, zodat dit veilig opgeborgen staat. Omdat je natuurlijk jezelf moet kunnen voorzien van nieuwe wapens en uitrusting krijg je ook een bedrag toegewezen dat je kan uitgeven. Aan het einde van een opdracht kan je ook kiezen uit drie kaarten. Je gekozen kaart geeft dan een willekeurige beloning die je kan gebruiken om je personage of wapen te personaliseren. Zo zal je richters, dempers, maskers en dergelijke moeten verkrijgen via deze kleine minigame om je wapens te voorzien van extra's.
Hierboven haalden we reeds aan dat je Skill Points kan verdienen. Hiermee kan je je personage specialiseren in vier verschillende Skill Trees, namelijk Mastermind, Enforcer, Technician en de Ghost. Je puntjes kan je eender waar spenderen, je komt dus niet vast te zitten in een enkele Skill Tree, al krijg je wel bij elke tree een specifiek gadget. De Mastermind krijgt toegang tot de Medibag, de Enforcer tot de Ammo Bag, de Technician tot de Tripmine en als laatste krijg je met de Ghost toegang tot de ECM Jammer waarmee je elektronische apparaten kan verstoren. Iedere Skill Tree heeft een aantal niveaus waar handige extra's te verkrijgen zijn. Zo heb je later ondermeer de Sentry Gun voor de Technician of de Portable Saw voor de Enforcer, zodat je deuren sneller kan openen. Je moet wel opletten, want wanneer je een nieuwe Skill vrijspeelt, moet je ook een hoeveelheid van je kapitaal afstaan.
In PayDay 2 krijg je weer een mooi assortiment aan wapentuig en uitrusting. Je hebt vijf categoriëen, genaamd Primary, Secondary, Armor, Equipment en Mask. Bij de Primary-categorie heb je natuurlijk de zware aanvalswapens zoals de AK of de Reinfeld 880 Shotgun. Bij Secondary vind je de pistolen en submachinegeweren terug, waaronder de Deagle of de Kobus 90. De categorie Armor bezit alle kogelvrije vesten en bij Equipment kan je kiezen uit onder andere de Ammo Bag, Medibag en meer. Als laatste hebben we de Masks die voor de nodige vermomming zorgen. Nieuwe maskers verkrijg je door de minigame aan het einde van de Heists te voltooien. Bij elk wapen heb je ook de mogelijkheid om extra's erop te plaatsen. Zo kan je op een aanvalswapen een nieuwe richter, laser, stock of meer plaatsen. Ook bij de Secondary-wapens zijn er enkele mogelijkheden. Zoals we hierboven vermelden, moet je deze zaken wel eerst vrijspelen met het kaartspel.
PayDay 2 draait natuurlijk om een groepje van vier per sonen die verschillende banken overvallen of andere opdrachten uitvoeren. Wanneer je met drie andere menselijke spelers kan spelen, zit je meestal goed tot aan het einde van de missie. Wanneer je op een hogere moeilijkheidsgraad speelt, is het natuurlijk aan te raden om zoveel mogelijk met elkaar te communiceren. We vonden het dan ook aangenaam spelen, aangezien in onze groep steeds minimum drie spelers een microfoon hadden, zodat we makkelijk informatie konden doorspelen naar elkaar. Wanneer niemand over een microfoon bezit, is het nog steeds speelbaar, maar wel een pak moeilijker op de hoogste moeilijkeidsgraden. Indien je niet online kan gaan, voorziet de ontwikkelaar een Offline-mode. Je zal dan met drie computergestuurde teamleden spelen, maar spijtig genoeg is de intelligentie van je computergestuurde tegenstanders niet echt positief te noemen. Zo lopen ze soms tussen een groep politieagenten zonder het vuur op ze te openen of staan ze gewoon niks te doen gedurende de missie, al volgen ze dan wel één specifieke persoon.
Op grafisch vlak is PayDay 2 wat vooruitgegaan op zijn voorganger. Je moet geen hoogstaande visuele effecten en omgevingen verwachten, maar alles is mooi afgewerkt, met genoeg oog voor afwisseling. De dialogen in de titel zijn netjes verzorgd en doorheen de Heists word je bijgestaan door een leuke soundtrack. De titel bezit wel nog wat kleine bugs. Zo laadt de interface niet altijd even snel of lopen agenten door een muur. Tijdens onze speelsessie was er wel een bug die het spel liet crashen wanneer je bij Steam de optie om op te slagen op de Steam Cloud had aanstaan. Indien je dit uitschakelde was er geen enkel probleem. We vermoeden dat dit dan ook wordt opgelost met de release.
- Teamplay
- Meerdere dagen Heists
- Skill Tree
- AI laat het met momenten afweten
- Kleine bugs