Mario & Luigi: Dream Team
Geen slaapverwekkende bedoening in Mario & Luigi: Dream Team
De voorbije maanden heeft Mario zeker niet stilgezeten. Weer Peach gaan redden, tennis spelen, gaan karten of zelfs tot papier omvormen om een avontuur met stickers te beleven. Je zou wel eens denken dat hij aan vakantie toe is. Net als je denkt dat hij op rust kan, nodigt Peach hem uit om mee te gaan naar een land waar ze voor uitgenodigd is. Even rustig op reis gaan zien Mario en Luigi wel zitten, maar natuurlijk moet er weel een of andere griezel roet in het eten gooien.
De voorbije game van Mario & Luigi kenden iedere iteratie enkele unieke ideeën om het spel aantrekkelijk te maken. Partners in Time op DS was ergens een misstap te noemen, maar Bowser’s Inside Story maakte dat meer dan goed. Dream Team bouwt hier dan weer lekker op verder en dankzij de kracht van de 3DS bezit Nintendo nieuwe mogelijkheden om het allemaal te verbeteren. Van het grafische tot de gevechten wordt alles opgepoetst om voor een topper te zorgen.
In Dream Team worden Peach en haar vrienden uitgenodigd om Pi’illo Island te bezoeken, een land dat ze voordien nog niet echt kenden. Op weg begint er echter weer wat mis te lopen en na een ietwat verkeerde landing en een vreemde verwelkoming door de inboorlingen geraak je voor je het weet in een nieuw avontuur verzeild. Mario en Luigi vinden vreemde kussens met magie en wanneer Luigi er op gaat slapen wordt Peach pardoes in de droomwereld gezogen en jazeker, gekidnapt. Nu moeten Mario en Luigi samenwerken om Peach te verlossen uit haar nachtmerrie en tevens de prins van Pi’illo Island te helpen om zijn volk te bevrijden uit de droomwereld.
Waar Paper Mario Sticker Star het voorzichtig aanpakte met gekende karakters en omgevingen is Mario & Luigi Dream Team haast het tegenovergestelde. Bekende personages als Peach, Toadsworth, Bowser en Starlow (uit Bowser’s Inside Story) keren wel terug, maar alle omgevingen zijn nieuw. De droomprins, een of andere gekke professor en ook de hoofdvijand zijn volledig nieuw. Prins Dreambert is misschien niet het sterkste karakter ooit, maar de vijand Antasma mogen we direct bij de beste van de serie plaatsen met zijn gekke uitspraken en zijn voorkomen. Daarnaast zijn er nog tal van zijpersonages, van een flirtende gele kubus tot een zeepaard die van zijn spiegelbeeld houdt.
Als je vorige delen reeds gespeeld hebt, zul je de combat wel al uit je hoofd kennen. Ieder om beurt een zet uitvoeren en op het juiste moment een knop indrukken om je slag of sprong sterker te maken. Hier komen dan ook weer de Bros. Attacks bij die je in stijl en met de juiste knoppencombinatie moet uitvoeren om de broers samen te laten werken en een grote hoeveelheid schade aan te richten. De Bros. Attacks kun je uitbreiden door in de spelwereld aanvalsstukken te verzamelen en een puzzel te maken om een aanval vrij te spelen en daarnaast heb je nu ook badges die je een aardige bonus kunnen geven als je perfect aan het spelen bent, zoals een HP-aanvulling of meer schade en Bros. Punten.
Iedere Mario & Luigi heeft wel zijn nieuwigheden om het allemaal terug speciaal te maken en in Dream Team is dit de droomwereld van Luigi. Eenmaal je deze betreedt, verandert de spelwereld van een vogelperspectief naar een normaal 2D-level zoals in de Mario Bros. titels. Wat je in Luigi’s dromen tegenkomtm kan zowat vanalles zijn, van zijn eigen fantasieën tot nachtmerries met vreemde wezens of zelfs Bowser. Luigi zelf komt ook in de dromen voor en helpt je nog steeds. Op bepaalde punten kan hij zelfs in de omgeving terecht komen en kun je via het onderste scherm zijn gezicht aanraken om hem te kriebelen of te doen niezen, waardoor in zijn droom de omgeving verandert of zelfs vijanden weggevaagd worden.
Samen met de spelwereld verandert er ook in de combat het een en ander. Mario staat er in de droomwereld alleen voor, maar Luigi kruipt in zijn geest om hem sterker te maken en hem nieuwe technieken te geven. Voer je zijn sprongen bijvoorbeeld perfect uit, dan komen er nog eens een tiental Luigi’s uit het niets op de hoofden van de vijanden springen of bij speciale aanvallen kan er een stormloop aan Luigi’s een bal vormen om de tegenstanders even te pletten. Dit geeft nog eens een extra twist aan de gameplay en daarmee blijft het tempo er mooi inzitten.
Die extraatjes in de gevechten zijn soms wel welkom. Mario & Luigi Dream Team is een vrij lange RPG met makkelijk veertig uur gameplay om je zoet te houden. Veel stukken zijn heel leuk om mee te maken en daarbij is het voor jong en oud een goede sfeer, maar soms kunnen bepaalde hoofdstukken wat uitgerekt aanvoelen en als je twee tot drie uur bezig bent met iets, begint het toch wat aan de lange kant te voelen en ben je blij om eindelijk klaar te zijn met heen en weer te lopen of een puzzel op te lossen tussen tal van monsters.
Voor wie nu denkt dat het saai is, dat is het toch allesbehalve. Fans en nieuwkomers zullen van het ene landschap naar het andere gestuurd worden en allerlei fratsen met de inboorlingen tegenkomen. Terug van weggeweest is ook de Giant Mode, waar deze keer niet Bowser, maar Luigi een reus wordt en je je 3DS moet draaien om de gevechten te beleven. Hierin zie je echt wat de 3DS grafisch in zijn mars heeft en zie je duidelijk dat de fleurige tekenstijl mooi mee geëvolueerd is met de extra kracht van de 3DS. Ook in de andere gevechten komen de animaties beter over dan de vorige keer en met de nieuwe, dynamischere aanvallen komt ook het 3D goed tot zijn recht, al staat het wel vanzelf af voor de Giant Mode aangezien je dan toch wat je 3DS moet verdraaien.
- De droomwereld van Luigi
- Vernieuwing in de combat
- Schitterend nieuwe personages
- Sommige hoofdstukken wat langdradig