Resident Evil: Revelations
Huiveren in Resident Evil Revelations - Unveiled Edition
[gespeeld op PS3]
Resident Evil Revelations kwam eerst uit op Nintendo 3DS en wist menig gamer nog eens mooi de stuipen op het lijf te jagen met een terugkeer naar de originele insteek van de Resident Evil-reeks. Actievolle Resident Evil games hebben we nu al een paar keer de revue zien passeren, maar nu mogen ook de console- en pc-gamers nog eens proeven van waar de Resident Evil-reeks ooit voor stond: een zenuwslopende game-ervaring.
Het verhaal speelt zich af tussen Resident Evil 4 en 5 en vangt aan net na de opstart van de Bioterrorism Security Assessment Alliance of kortweg de BSAA. Protagonisten van dienst zijn Chris Redfield en Jill Valentine, de hoofdrolspelers van de eerste Resident Evil-game. Een jaar voor de aanvang van het verhaal werd Terragrigia aangevallen door Il Veltro dat een hele resem Bio-Organic Weapons (BOW ofte gemuteerde monsters) naar de drijvende stad stuurde. De Federal Bioterrorism Commission (FBC) stuurde tal van agenten, waaronder Parker en Jessica, naar de stad om de BOW onder controle te houden. Dit liep echter niet zoals gehoopt en zo werd beslist de stad samen met de BOW te vernietigen. Een jaar na deze vernietiging is er echter een vermoeden dat Il Veltro terug is, dus worden Chris en Jessica naar het cruiseschip de SS Queen Zenobia gestuurd, de laatstgekende locatie van Il Veltro. Het contact wordt echter verbroken en zo worden Jill en Parker achterna gestuurd om uit te zoeken wat er aan de hand is. Dat is waar Revelations begint.
Het verhaal is sterk, biedt regelmatig verrassingen en zal je zeker naar het einde toe geboeid en geïntrigeerd houden. Regelmatig zal je ook in flashbacks verzeild geraken, deze zorgen voor meer diepgang in het verhaal en zijn dan ook een welgekomen traktatie. Een andere variatie zit ‘em in het feit dat je regelmatig in de huid van iemand anders mag kruipen. De ene keer volg je Chris en Jessica op de voet en de andere keer zijn Jill en Parker van de partij. Een derde duo stelt zich na een tijdje ook nog voor en ook hen zal je, al is het in iets mindere mate, op weg helpen.
De gameplay is even wennen als je shooters of actiegames gewoon bent. De rechterjoystick heeft een ander gedrag dan normaal en de eerste vijf minuten ben je wellicht bezig met een combinatie van vloeken en zeeziek worden van de camera die in het rond vliegt. Maar even op de tanden bijten en na vijf minuten voelt het natuurlijker aan, gelukkig maar. De rest van de controls zijn intuïtief en daar is dan ook niets op aan te merken.
De AI van de vijand is over het algemeen erg sterk en zo zullen de BOW je langs alle kanten belagen, wat soms erg intimiderend overkomt. De meesten en dan vooral de sterkeren springen op platformen waar je dacht veilig te zijn uit handbereik of ze komen naar je toegestormd. Ze volgen je overal naartoe, behalve door deuren. Meestal zal je ze zoveel mogelijk willen doden, maar soms zit er niets anders op dan naar de volgende deur te sprinten om zo ammo uit te sparen voor een volgende confrontatie die je niet zal kunnen ontlopen.
Ammo en herbs, die laatste om je health op peil te houden, zijn niet weelderig aanwezig in de omgeving wat ervoor zorgt dat je er erg spaarzaam zal moeten mee omgaan. Zo was het gevecht met de gemuteerde Rachael er eentje waar de kogels snel op waren en enkel messteken geven en wegduiken dan nog een optie waren. Zo’n pittige gevechten brengen heel wat adrenaline naar boven en zijn dan ook erg belonend wanneer je ze overwint. Om te zoeken naar ammo, herbs of ander nuttig materiaal introduceert Resident Evil Revelations de Genesis.
Met dit aparaat kunnen verborgen schatten worden gevonden door ruimtes te scannen. De Genesis kan ook gebruikt worden om BOW te scannen om zo na een reeks scans een extra Herb te verkrijgen. Door de schaarste zal je deze Genesis effectief veel gebruiken en zal je gameplay daardoor ook wel regelmatig vertragen wat wel eens vervelend kan zijn. Ook ondervonden we een lichte last met de Genesis. Het aparaat durfde wel eens te blijven hangen na het scannen, waardoor er niet meteen overgeschakeld werd naar het wapen. Zit je dan net in een gevecht, dan kan dit natuurlijk nefast zijn voor de uitkomst.
Wanneer je merkt dat je in een omgeving komt waar dan wel eens veel ammo en herbs te rapen vallen, dan kan je al raden wat er zit aan te komen: een boss fight. De boss fights zijn pittig, zelfs op Normal. Het komt er meestal op neer dat je zal moeten uitzoeken wat de zwakke plekken zijn bij zo’n boss en daar zoveel mogelijk op schieten en voor de rest natuurlijk levend blijven door aanvallen te ontwijken. Bij de meeste boss fights heb je een ammokoffer in de buurt waar je rustig even op adem kan komen terwijl je door je arsenaal bladert. Je krijgt alle wapens die je onderweg hebt opgepikt te zien en je kan deze ook aanpassen met onderweg gevonden toevoegingen. Je kan steeds maar drie wapens in je rechtstreekse bezit hebben. Je kan maar beter goed kiezen, want de mogelijkheid om deze drie te veranderen komt niet erg veel voor.
Met het overgrote deel van het verhaal op een cruiseschip dat wel eens water wil maken, zal je ook door ruimtes die onder water staan moeten trekken. In water zitten ook enge BOW, echter kan je daar geen wapen gebruiken en zal je het moeten stellen met granaten die elektrische schokken geven onder water, maar je mag al blij zijn als je er zo’n hebt. De truc is hier om de BOW zo goed mogelijk proberen te vermijden in het water en dus snel een uitgang vinden, want wanneer je te lang onder water blijft, ga je eraan. Dergelijke scènes kunnen je stresslevel danig de hoogte insturen en laat dat net de sterkte zijn van de oudere Resident Evil+games.
Naast de gewone survival-elementen heb je ook nog een klein puzzelgedeelte. Om sommige doorgangen te openen zal je draden moeten connecteren op een correcte manier. Deze puzzels zijn redelijk eenvoudig en bieden dan ook niet echt een grote meerwaarde. Dat de game een 3DS-port is is te merken aan de lipsynchronisatie en –beweging of eerder het ontbreken ervan. Wellicht is dit minder lastig op een kleiner scherm, maar op een groter scherm kan je er echt niet naast zien.
De personages zelf zien er verrassend gedetailleerd uit om een port te zijn. De omgevingen en achtergronden echter zijn van mindere kwaliteit. De game heeft ook een heleboel laadmomenten, op zich niets mis mee, maar soms blijf je wel erg lang in een lift staan en is het beeld op dat moment schokkerig. Het stemmenwerk klinkt professioneel en geloofwaardig. Ook de soundtrack en sfeergeluiden dragen bij tot de huiveringwekkende sfeer waarin je elke seconde op je hoede zal zijn en al aarzelend om de hoek zal kijken of een deur open doen.
Naast de singleplayer biedt Resident Evil: Revelations ook nog een RAID-modus aan. Tijdens het spelen van de singleplayer-episodes, in totaal twaalf, speel je RAID-missies vrij die zich afspelen in omgevingen van de singleplayer, weliswaar met andere vijanden en een ander doel. Je kan met z'n tweeën online of in offline coöp de missies aangaan. Er is een levelsysteem aanwezig, je kan wapens vinden en bij het succesvol beëindigen van een missie krijg je credits die je kan gebruiken in de shop. Hoe hoger je level, hoe moeilijker de BOW te verslaan zijn. Deze RAID-modus is een leuke toevoeging aan de singleplayer-ervaring, zorgt voor heel wat extra uren, maar is op zich wel vrij beperkt.
- Pittige gameplay
- Sfeer
- Verhaal
- Stemmenwerk
- Schokkerige laadmomenten
- Vrij beperkte RAID-modus