Bad Bots
Bad Bots zijn slecht geprogrammeerd
De tijden dat een hardcore gamer zowat iedere ontwikkelaar bij naam kon opnoemen zijn al enige tijd voorbij. De ene na de andere kleine ontwikkelaar komt nu de kop opsteken en dit keer is het de beurt aan Vannie del Moral, die dankzij IndiePub zijn game kan utbrengen. Dat hij ervoor koos om in zijneerste game al het woordje 'Bad' in de titel steken, zou een veeg voorteken kunnen zijn voor wat je te wachten staat qua gameplay. Gelukkig is Bad Bots toch niet zo slecht als de naam zou doen denken, maar echt goed zullen we het nu ook maar niet noemen.
De naam van de game geeft al veel weg van het verhaal. Het komt erop neer dat de ruimtebemanning van een vrachtschip, genaamd 'The Titan Hauler', uitgemoord is door een hele vloot dolgedraaide robotten. Jij speelt als mechanieker Sam McRae die uit cryostasis ontwaakt nadat de rest van het schip al zowat is uitgemoord. Het schip is nu onderweg naar de Aarde en jij moet er alles aan doen om de robotten tegen te houden en hen duidelijk te maken wie hier eigenlijk hun schepper is. Gedurende de game wordt het verhaal aan de hand van striptekeningen verteld, waarbij de tekst helaas niet is ingesproken. Lezen, voor zover je het zelf interessant vindt, is de boodschap. Ons kon het verhaal helaas niet echt boeien, maar dat is ook niet de reden dat je deze game zou aanschaffen. We moeten er wel bij vermelden dat het avontuur sowieso aan de korte kant is, want na een uur of drie zal je toch wel het einde gehaald hebben.
De game is een 2D actieplatformer, waar je met vuur- en soms meleewapens aan de slag moet tegen allerlei soorten robotten. Mikken doe je met de muis en naast de besturingsknoppen, een functietoets en een knop om van wapen te wisselen houdt het qua complexiteit wel op. Je kan ook een controller inpluggen, maar je kan knoppen niet zelf toewijzen en nadat we zagen dat je springknop geregistreerd staat als omhoog duwen op je stick besloten we dat de game toch beter met toetsenbord en muis te spelen is. Net zoals in Contra of Metal Slug kan je een regen aan kogels gelijk welke kant opsturen, afhankelijk van waar je mikt. Dat is echter ook nodig, want de vijand komt je langs alle kanten bestoken.
Dat is ook meteen een nadeel. De vijand weet je al van ver voor je hen ziet je te spotten en begint direct op je af te lopen of te schieten. De AI is zeker niet perfect te noemen, want daardoor schieten ze vaak gewoon op de muur of ze lopen tegen richels aan totdat je hen gewoon afknalt of besluit om toch maar eens af te dalen en hen van dichtbij uit hun lijden te verlossen. De camera kun je niet bewegen, dus je kan nooit wat vooruit kijken om te zien of er verderop iets op je zit te wachten. Als je vervolgens meteen langs alle kanten onder vuur genomen wordt, kan dit gebrek aan visie wel ergerlijk zijn. Gelukkig zijn er genoeg normale en overdreven wapens te vinden, van normale shotguns tot een sniper rifle die raketten afvuurt.
Visueel gezien houdt de game het bij een klassiek pixelachtige look die net genoeg te onderscheiden valt met die van de tussencènes. Het ruimteschip bevat 170 kamers die je betreedt zonder enige laadtijden of ze zijn verstopt achter een stuk conversatie. Verwacht je echter wel niet aan veel variatie. Een grijs metalen ruimteschip kan nu eenmaal maar zoveel verschillende ruimtes bieden. Hetzelfde geldt voor de geluidseffecten en de muziek. Nou ja, wat je muziek zou kunnen noemen, want buiten wat muziek in de intro is het verder quasi muisstil. Waar zijn die rockgeluiden zoals we die uit andere actieplatformers kennen? De robotten en wapens klinken dan weer niet mis, maar om dat constant naar je hoofd gesmeten te krijgen is nou ook niet alles. Misschien hadden ze bij IndiePub er beter toch wat meer tijd ingestoken, want zonder degelijke soundtrack en een op zich maar vrij korte game krijg je toch niet zoveel terug voor je geld.
- Eenvoudige gameplay
- Goed voor korte sessies
- Te kort
- Geen muziek
- Slechte AI