LEGO City Undercover: The Chase Begins
Niet al te goed geblokt bij LEGO City Undercover: The Chase Begins
LEGO City Undercover: The Chase Begins is de tweede deal die Nintendo met ontwikkelaar TT Games sloot, nadat eerder al LEGO City: Undercover exclusief naar de Wii U kwam. The Chase Begins is integraal te spelen op de 3DS en wij zijn benieuwd wat TT Games als eindresultaat heeft klaarstaan.
Het spel speelt zich twee jaar voor de gebeurtenissen van LEGO City: Undercover af. Je kruipt in de LEGO-broek van Chase McCain, een beginnende politieagent die aan de slag gaat in een plaatselijk politiekantoor, onder leiding van Chief Gleeson en Deputy Dunby. Deze laatste is niet echt tevreden met je komst en laat je dan ook in het begin de flauwe werkjes oplossen. Zo mag je in de eerste missie een kratje donuts ophalen bij de plaatselijke winkel. Spijtig genoeg had de leverancier een ongelukje en moeten we de goede man even uit de nood helpen. Nadat we de donuts uiteindelijk aan onze baas afleverden, krijgen we een nieuwe melding binnen dat iemand zijn hond verloren is.
Om aanwijzingen te zoeken, maken we gebruik van Chase's eerste eigenschap, het Speurdersinstinct. We nemen het vergrootglas uit de zak en volgen het spoor naar de eerste aanwijzingen van de verdwijning. Zo kom je te weten dat de ontvoering het werk is van een bende die de stad reeds een tijd teistert. De bende staat onder leiding van Rex Fury, een beruchte crimineel. Om je strepen te verdienen, wil je deze crimineel natuurlijk achter de tralies steken en zo begint je avontuur. Niet uitzonderlijk intrigerend of diepzinnig, maar gewoon functioneel.
Om Rex Fury in de boeien te slaan, zal je reizen doorheen verschillende gebieden. Elk van deze gebieden heeft een unieke sfeer en staat onder invloed van een bende. Om niet op te vallen tussen de bendeleden zal je gebruik moeten maken van vermommingen. Zo heb je de politieagent, dief, bouwvakker, landbouwer, astronaut, mijnwerker en als laatste brandweerman. Naast een uiterlijke wijziging mag je je ook verwachten aan enkele unieke eigenschappen. Zo heb je de dief die kan inbreken met zijn koevoet of combinaties van sloten kan ontcijferen. Met de landbouwer kan je planten laten groeien of in de lucht vliegen door aan een kip te hangen. Elk van deze vermommingen zal je gedurende je speelsessie vrijspelen en zijn noodzakelijk om puzzels tot een goed einde te brengen.
Net zoals LEGO City: Undercover kan je in LEGO City Undercover: The Chase aan de slag met een open wereld. Je krijgt de vrijheid om te gaan en staan waar je wil. Dit is ook nodig om alle verzamelobjecten te kunnen vinden. Zo staan er statische verrekijkers op het eiland waarmee je een bepaalde plaats op de gevoelige plaat moet vastleggen. Je kan ook op bepaalde plekken zelf iets bouwen om bijvoorbeeld met een brug over een rivier te geraken of een garage om wagens te verkrijgen. Deze gebouwen moet je betalen met Superstenen die je verkrijgt door objecten kapot te meppen in gebruikelijke LEGO-games-stijl. Voorts komt de wereld van LEGO City Undercover: The Chase pas levendig over wanneer je stilstaat, want om een of andere reden verschijnen er dan pas voetgangers en wagens in beeld. Rijd je zelf gewoon met de wagen rond, dan zijn de straten quasi altijd leeg. Wou men vermijden dat we GTA-gewijs voetgangers aan LEGO-gruzelementen gingen rijden?
Het enige probleem is dat de strijd tegen Rex Fury en zijn handlangers na een tijdje te repetitief wordt en je voor de zoveelste maal een slow-motion zicht krijgt op de laatste persoon die je in de boeien sloeg. Over het algemeen is het gehele spel iets te repetitief, wat de spelvreugde niet meteen bevordert. Voorts is ook de besturing van sommige wagens barslecht. Je kan met moeite draaien of ze rijden met de snelheid van een slak achteruit. Het is dan ook begrijpelijk dat je een paar keer vast komt te zitten, omdat de besturing het lief afweten. Zwier daar nog soms erbarmelijke laadtijden bij en je zit je al snel te vervelen.
Grafisch ziet LEGO City Undercover: The Chase Begins er niet extreem slecht uit. Zo zijn de omgevingen, gebouwen en wagens mooi afgewerkt. Het grootste nadeel zijn echter de framedrops die we meermaals te verduren kregen. Met een wagen rondrijden zorgt er veelal voor dat je vertragingen te verwerken krijgt. Ook wanneer je naar een omgeving gaat met meer objecten of iets meer slechteriken dan de 3DS aan kan, dalen de frames even. Een spijtige zaak, want hier moest de ontwikkelaar gewoon een oplossing voor zoeken in plaats van het zo op de markt te brengen. De tussenscènes zijn dan wel positief en bezitten met momenten de bekende LEGO-humor die deze keer ook volledig ingesproken werden. Deze tussenscènes mochten zelfs wat vaker voorkomen, want we kregen ook heel wat tekstballonnen voorgeschoteld, wat jammer is als je weet dat andere scènes wel met geluid zijn.
- Open wereld
- Vermommingen
- Laadtijden
- Framedrops
- Repetitiviteit