Code of Princess
Deze prinses is het (z)waard in Code of Princess
Games die in de ene regio gewoon in de winkel verschijnen en in een andere regio enkel digitaal uitkomen, het is soms nogal absurd voor woorden, maar in het geval van Code of Princess had de maker helaas geen keuze. De game ging bijna niet naar Europa komen aangezien er geen uitgever interesse in had, maar de ontwikkelaar heeft gelukkig beslist om deze zelf digitaal uit te brengen. Waarom gelukkig? Je ziet niet vaak een beat'em up opduiken in de releaselijsten en al helemaal niet dat hij ook nog eens goed is. Code of Princess heeft beide zaken en op enkele kleine mankementjes na is dit zowat een must-have voor mensen die van de nodige actie en absurde humor houden.
Als je een game koopt in de hoop een klepper van een verhaal te krijgen ben je bij Code of Princess aan het verkeerde adres. Het verhaal is er zoals dertien in een dozijn, waar een gemene prinses met haar troepen je koninkrijk plat loopt en de koning vermoordt. Jij speelt als prinses Solange Blanchefleur en kan echter nipt ontsnappen en het heilig zwaard Deluxcalibur meegraaien voor het in handen valt van de vijand. Onderweg om je koninkrijk te bevrijden kom je een heleboel rare personages tegen zoals een necromancer die uit reserveonderdelen bestaat of een bard met een elektrische gitaar, die allemaal bereid zijn om de halfnaakte prinses een handje te helpen.
Als je bovenstaande alinea leest zie je al in dat deze game een absurde cast van personages kent en ook de vijanden doen daar niet voor onder. Code of Princess kent een heel resem unieke personages en een verhaal dat zichzelf niet te serieus neemt. Humor genoeg dus en perfect om tussen de gevechten door een grijns op je gezicht te toveren. Alle tekst is ook nog eens volledig ingesproken en dat komt de sfeer enkel ten goede. Een minpuntje wel is dat het verhaal soms niet nauwkeurig genoeg uitgelegd wordt en je je soms dus afvraagt wat er nu juist gaat gebeuren of wat de personages willen bereiken.
Een beat'em up koop je in eerste instantie niet voor het verhaal, maar voor de talloze gevechten die je te wachten staan. Deze conflicten spelen zich allemaal op 2D-mappen af met drie lijnen die je kan belopen. Staat er dus een vijand op de bovenste lijn, dan kun je hem niet raken vooraleer ook jij je naar die lijn begeeft. De makers hebben er voor gekozen om de combat zo eenvoudig mogelijk te maken met een snelle en trage aanvalsknop. Door deze knoppen te combineren met je pijltjes (of circle pad) kun je ook Street Fightergewijs speciale aanvallen lanceren en zo combo's aan elkaar rijgen. Dit brengt ook een nadeel met zich mee, want je bent op deze manier gebonden om het hele spel door dezelfde aanvallen en combinaties te gebruiken om kleinere vijanden of bazen neer te leggen.
Om tooch wat meer dynamiek in de gevechten te krijgen kun je met de y-knop op een vijand focussen om hem dubbele schade te berokkenen of je kan je magie activeren en tijdelijk iedereen een dubbel pak rammel bezorgen. De magie vervalt wel snel, maar door aan te vallen vult je meter automatisch weerbij, zodat je weer een rondje kan knokken. Ook gezellig om te weten is dat ieder personage volledig anders speelt. Solange speelt traag door haar groot zwaard, maar andere personages gebruiken kleine, snelle aanvallen, projectielen of zelfs geluidsgolven als aanval.
De meeste beat'em ups zijn rechttoe rechtaan van level naar level gaan zonder de optie om iets aan te passen, maar hier heb je ook wat kleine RPG-elementen om je karakter aan te passen. Het personage waarmee je speelt, krijgt namelijk ervaringspunten en wordt sterker tussen missies door. Ga je een level omhoog, dan krijg je enkele punten om hem/haar te personaliseren, maar het gaat wel helaas zo traag vooruit dat twee punten in aanvalskracht in de praktijk haast niks oplevert. Ook kun je tijdens of tussen missies door uitrusting verdienen om je personage verder uit te dossen. Zo heb je alweer redenen om toch maar even in de statistieken te duiken en je personage te perfectioneren.
Sommigen zullen het als een nadeel zien, maar enkel het personage waarmee je speelt, zal stijgen in level. Missies opnieuw spelen om ook andere personages te versterken is dus de boodschap, al vonden we dat niet zo erg. Iedere missie die gespeeld is, kan uitgekozen worden en de animaties van de vijanden en jezelf zijn zo nauwkeurig afgewerkt dat het iedere keer weer aangenaam blijft om te zien. Ook de achtergronden zijn met veel detail afgewerkt, maar de makers konden misschien toch wat meer variatie in de levels gestoken hebben. Een bos kan maar op zoveel manieren gemaakt worden en een kerkhof is niet altijd even leuk om te bekijken. Gelukkig speelt de game zo vloeiend dat je hier niet zoveel aandacht aan moet besteden.
Naast de singleplayer bevat Code of Princess ook een multiplayer via internet of lokaal. Missies kunnen in co-op gespeeld worden of je hebt een versus-stand om het tegen elkaar op te nemen. Denk echter niet dat je hier uren aan verslijt, want de game is helaas al een tijd uit in de rest van de wereld en dus moet je geluk hebben om nog andere spelers op internet te vinden. Kun je toch samenspelen, dan is de game nog leuker door het samenwerkingsverband. Hou echter rekening met een kleine framedip hier en daar, want zowel in de single- als multiplayer kan het wel wat hectisch worden, waardoor alles vertraagt. Gelukkig vergalt dit het spel niet. De framedrops komen ook nog het meest voor met 3D aan. Het ziet er dan wel allemaal erg goed uit en de drie lijnen waarop je vechten zijn in diepte perfect overgebracht, maar de extra benodigde kracht is misschien soms toch iets teveel van het goede voor onze Nintendo-handheld.
- Makkelijk te leren
- Vloeiende animaties en combo's
- Ieder personage uniek
- Doodse multiplayer
- Framedropje hier en daar