Tomb Raider: Definitive Edition
Sterk staaltje Croftsmanship in Tomb Raider
Gespeeld op Xbox 360
► Klik hier om meteen naar de bespreking van de Definitive Edition te gaan ◄
De Tomb Raider-serie is al sinds 1996 vrij bekend onder gamers. Een wulpse archeologe, Lara Croft, die mysterieuze tombes onderzoekt is dan ook iets wat al meermaals tot de verbeelding van menig gamer sprak. Toch dook de serie enkele jaren geleden wat meer naar de achtergrond en daarom besloot Square-Enix de franchise van een reboot te voorzien. Een vernieuwde Lara Croft en opzet van het spel zouden Tomb Raider terug op de kaart moeten zetten.
Een reboot betekent ook een nieuwe start voor Lara Croft. In deze game is zij geen bekende archeologe die de ene na de andere schat ontdekt, maar een assistent die heel wat metgezellen op expeditie vervoegt. Het gezelschap is op zoek naar een oude beschaving, die van de Yamatai. De koningin van deze beschaving, Himiko, beschikte over bovennatuurlijke krachten en dat is natuurlijk heel interessant voor de gemiddelde archeoloog of schattenjager. Men beweerde steeds dat deze beschaving niet meer dan een mythe was, maar Lara heeft een lichtgrijs vermoeden over de locatie van de Yamatai.
Helaas voor ons gezelschap zou deze locatie zich in de Dragon’s Triangle (een fictieve tegenhanger van de Bermudadriehoek) bevinden. Hun schip komt dan ook meteen in de problemen wanneer men deze driehoek betreedt en Lara weet de dood op het nippertje te ontlopen. Helaas verliest zij in het water het bewustzijn, spoelt ze aan op een onbekend eiland en wordt ze gevonden door mensen met minder goede bedoelingen. Je kan het al raden: overleven staat centraal in deze Tomb Raider. Vervolgens neemt de speler de controle in handen en wordt op een heel cinematische manier de toon voor het verhaal gezet. Door middel van heel wat Quick Time Events probeer jij Lara in de eerste minuten in veiligheid te brengen. Het hoeveelheid QTE’s kan sommige mensen allicht wat afschrikken, maar gelukkig komen ze minder vaak voor naarmate het verhaal vordert. De meeste van deze QTE’s zijn trouwens zeer geslaagd, al vonden we sommige van deze QTE’s net iets te snel en onvergeeflijk overkomen. Hoe dan ook weet het merendeel van de Quick Time Events zijn werk goed te doen en ze zullen zeker bijdragen tot meer interactie tijdens de vrij cinematische scènes.
In tegenstelling tot de vorige Tomb Raider-games kent deze reboot dus een heel cinematische opzet. Een heel aantal gamers huiverden bij deze gedachte, maar we kunnen jullie geruststellen met het feit dat Tomb Raider heel sterk gebracht wordt. Er zijn heel wat actievolle en knallende scènes en passages in deze game. We zijn er zeker van dat zelfs Michael Bay vrij jaloers is indien hij de actievolle gedeeltes van Tomb Raider eens zou bekijken. De actie wordt gelukkig steevast afgewisseld met wat meer exploratie of wat platformen. Zo nu en dan kom je ook een puzzel tegen die je grijze hersenmassa even aan het werk zal zetten.
Aangezien het mysterieuze eiland waarop Lara terechtgekomen is vol zit met heel wat andere gestrande personen, wil dit zeggen dat zij zich regelmatig ook zal moeten weren tegen deze mensen. Onze heldin begint dan ook met een simpele boog, een wapen dat sowieso de beste vriend voor menig stealth-liefhebber zal worden. Wat verder in het verhaal zal je ook wat geweren ontdekken en het spel geeft je meestal de keuze om gevechten heel tactisch aan te pakken of om doodgewoon jezelf in de actie te knallen. Vijanden zijn dan ook allesbehalve dom in dit spel. Met behulp van explosieven zullen zij je steeds uit een beschermde positie proberen te jagen. Hierdoor wordt de speler gedwongen om op zoek te gaan naar een andere schuilplek, maar dit zorgt natuurlijk wel voor heel wat kwetsbare momenten. Gelukkig bevat Tomb Raider een heel ingenieus cover-systeem waardoor Lara automatisch zal coveren wanneer zij een krat of muurtje nadert. Het wisselen van schuilplek wordt hierdoor een heel vlotte en aangename bedoening.
Wat de vijand kan, kan Lara Croft natuurlijk ook. Door slim gebruik te maken van je wapenarsenaal kan je zoals eerder gezegd vijanden stilletjes één voor één uitschakelen. Daarnaast bevat de omgeving regelmatig heel wat voorwerpen of mogelijkheden om de vijand letterlijk onderuit te halen of overhoop te blazen. De combat van het spel is zeer sterk uitgewerkt om de speler zo weinig mogelijk frustraties te bezorgen en eventueel te belonen voor zijn of haar aanpak.
Je basiswapen kan je trouwens heel gemakkelijk van upgrades voorzien in Tomb Raider. Tijdens het verkennen van het eiland zul je heel wat materialen van planten, dieren, kratten en lijken kunnen verzamelen. Dit materiaal zal samen één gemeenschappelijke salvage currency voorstellen. Bij een bepaald aantal salvage kun je bijvoorbeeld de vuurkracht of nauwkeurigheid van een bepaald wapen verbeteren. Een heel simpel systeem dus, dat tevens enorm overzichtelijk blijft.
Naast de salvages kan je Lara Croft doorheen het spel ook sterker of slimmer maken in ruil voor skillpoints. Het vervolledigen van missies, het doden van vijanden en het ontdekken van bepaalde zaken zullen je allemaal wat ervaringspunten opleveren. Eenmaal genoeg ervaringspunten verdiend, zal de speler een skillpoint als beloning krijgen. Deze skillpoints kunnen besteed worden aan skills uit drie categorieën: Survivor, Hunter en Brawler. In de eerste categorie kunnen we vooral skills terugvinden die Lara haar instincten verbeteren, zodat ze bijvoorbeeld betere loot krijgt. De Hunter-categorie focust dan weer op speciale aanvallen met je wapens, terwijl Brawler heel wat krachtige melee-vaardigheden zal aanleren. Voor ieder is er dus wat wils, al zal je het merendeel van deze skills tegen het einde van het verhaal sowieso vrijgespeeld hebben.
Het eiland waarop Lara zich bevindt is enorm uitgestrekt. Het verhaal loodst je door heel wat gebieden en gangen, maar omdat heel wat stukken zo gedetailleerd zijn, zullen velen het overzicht wel eens kwijt geraken. Vrees echter niet, want de ontwikkelaar heeft een optionele "detective view" in het spel geïntegreerd. Hierdoor kan je met een druk op de knop je omgeving in het zwart-wit aanschouwen, terwijl belangrijke puzzelcomponenten benadrukt zullen worden met een wat fellere kleur. Daarnaast wordt ook je eindbestemming van de desbetreffende missie aangegeven, zodat je nooit het overzicht kwijt zal zijn of in principe ook niet constant je map zal moeten raadplegen. Dit systeem werkt heel goed en is volledig optioneel, dus in feite heeft niemand reden tot klagen. Als je heel avontuurlijk ingesteld bent en van wat meer uitdaging houdt, gebruik je deze knop gewoon niet. Op deze manier is iedereen tevreden.
Lara Croft zelf verdient sowieso een aparte vermelding, omdat zowel haar looks als karakter vernieuwd zijn. In de vorige Tomb Raider-games was Lara steeds een rondborstige dame met flinke rondingen die tevens niet vies was voor heel wat actie en steeds onbevreesd te werk ging. De Lara die we nu leren kennen is echter nog zeer jong en een groentje op vlak van overleven. Tijdens het verhaal zullen we haar dan ook vele malen zien lijden wanneer ze probeert te overleven in de barre omstandigheden van het eiland. Dit zal ongetwijfeld heel wat emoties doen opborrelen bij de speler.
De ontwikkelaar is er in geslaagd om met Lara een ongelooflijk realistisch, gedetailleerd en mooi karakter naar voren te brengen. Zij zal zichzelf geleidelijk aan ontbloten (tot grote spijt van velen helaas niet letterlijk) en we leren haar steeds beter en beter kennen. Dat ze er nog eens goed uitziet ook, is mooi meegenomen. Uiteindelijk wil het oog ook wat als je uren met een personage doorheen het spel moet doorbrengen en de meesten zullen Lara enorm liefhebben. Spijtig genoeg kunnen we al het vorige niet zeggen over een aantal andere metgezellen van Lara. Deze zul je meermaals tijdens het verhaal tegenkomen, maar een hechte band met deze personages zul je nooit vormen.
In de screenshots van deze review zal je ongetwijfeld al gemerkt hebben dat Tomb Raider een ontzettend mooie game is, hoewel ze de graphics in principe niet volledig eer aandoen. Tomb Raider is dan ook een van de (zoniet dé) best uitziende consolegames tot nu toe. Er zullen misschien nog een paar andere consolegames bestaan met hier en daar ietwat scherpere textures, maar de sfeer en setpieces op het eiland zijn sowieso verbluffend en adembenemend te noemen. Van donkere, onrustige bossen tot een prachtig stranduitzicht met bijhorende wrakken en fel zonlicht, het eiland bevat werkelijk allerlei soorten gebieden die stuk voor stuk een lust voor het oog zijn. Regelmatig zal je ook via touwen heel wat gebieden moeten overbruggen. We raden je zeker aan om eens stil te staan en rond te kijken, want het uitzicht is bijna steeds de moeite waard. Als dan ook nog eens heel wat tempels en andere structuren vakkundig opgeblazen en afgebroken worden, is het visueel spektakel compleet. Het vuur in dit spel verdient volgens ons ook zeker een aparte vermelding. Al het vuur en de bijhorende effecten zien er enorm goed en realistisch uit. Hoe men dat voor elkaar heeft gekregen op de intussen vrij verouderde hardware van de consoles, is voor ons een raadsel.
Tot slot verdienen de cinematische camerastandpunten ook een pluim. Deze standpunten geven je steeds een beter beeld van Lara en worden altijd op de perfecte plaats gezet tijdens de zogenaamde "oh my shit"-momenten. Dit zijn momenten waarop de camera een speciale positie inneemt en het geluid onrustig wordt zodat je weet dat er waarschijnlijk iets kan gebeuren, wat het gebeuren net extra spannend maakt. De speciale filtereffecten tijdens verwondingen of valpartijen maken het geheel af. De audio in Tomb Raider is ook van hoge kwaliteit en ondersteunt het visuele aspect heel goed. Ook het stemmenwerk is van een meer dan behoorlijk niveau. Van het vele en overdreven gekreun van Lara, dat tijdens de eerste demonstraties zowat iedereen opviel, is gelukkig niet veel meer op te merken.
De hele rollercoaster-rit van Tomb Raider zal voor de meesten een 10 à 12 uurtjes in beslag nemen, afhankelijk van de optionele zaken die je ondertussen verkent. Deze lengte is eigenlijk perfect voor een dergelijke game, want een langere speelduur zou waarschijnlijk gezorgd hebben voor nutteloze gebeurtenissen en toevoegingen. Eenmaal het verhaal uitgespeeld, kan je nog een aantal extra tombes ontdekken. Deze tombes zijn niet echt enorm grote kerkers, maar dikwijls één of twee kamers die een wat moeilijkere puzzel bevatten. Sommigen zullen deze puzzel op een paar minuutjes oplossen en anderen zullen er wellicht wat langer over doen. Wij speelden ze alvast allemaal uit op anderhalf uurtje. Een paar extra tombes waren dus eigenlijk wel welkom geweest, maar hoe dan ook zijn ze een plezante uitdaging voor menig puzzelliefhebber.
Daarnaast zit het eiland ook tjokvol collectibles. Zo zijn er heel wat documenten over het eiland verspreid die je meer inzicht geven achter de drijfveren van bepaalde personages en het algemene verhaal wat uitdiepen. Het tempo van het spel na het verhaal zorgt voor een heel andere sfeer in het spel. Je zal minder actie tegenkomen en veel meer ruimte krijgen om op je gemak rond te kijken en zaken te ontdekken, wat voor heel wat explorerende gamers een aangenaam iets zal zijn.
Als kers op de taart bevat Tomb Raider ook een multiplayer modus. Deze bevat vier modi, waaronder Team Deathmatch en Rescue. Deze modi, waarin de Scavengers (de vijanden in het verhaal) tegen de Survivors (Lara en Co.) strijden, kunnen zowel casual als ranked gespeeld worden op vijf verschillende maps. In Rescue is het bijvoorbeeld de bedoeling dat Survivors med kits verzamelen en naar een speciale locatie vervoeren. De Scavengers moeten op hun beurt de Survivors verhinderen deze taak uit te voeren. Dit zorgt dus voor wat asymmetrische gameplay tussen de teams. Door matches te winnen of bepaalde doelstellingen te halen, verdien je punten waarmee je upgrades voor je wapens kan kopen.
De multiplayer bevat verder ook een levelsysteem waarmee je nieuwe personages kan ontgrendelen. Over het algemeen vonden we de multiplayer maar een vrij standaard gebeuren, dat soms net iets te onoverzichtelijk is wat de menunavigatie betreft. Het is zeker geen slechte toevoeging, maar voor ons hoefde het eigenlijk niet. Desalniettemin kan de multiplayer voor liefhebbers wat extra replay value aan Tomb Raider geven.
Vorig jaar, op 5 maart, kwam Crystal Dynamics met een jeugdige Lara Croft in Tomb Raider op de proppen. Een jaar later duikt meestal een GOTY-versie op, met alle uitbreidingen er bovenop. Dat pakt men nu iets anders aan, want het is een Definitive Edition geworden, voor de next-gen platformen.
Het spel is eigenlijk de oorspronkelijke game, met alle DLC, voor PS4 en Xbox One. Een facelift zorgt ervoor dat alles er beter uit ziet, met 60 fps op PS4 en 30 fps op Xbox One. Beide consoles mogen met 1080p pronken en dat betekent dat de texturen in de game er veel beter uit zien. Geen kopie dus van de vorige versie, maar veel gedetailleerdere omgevingen. Zet de titel voor de eerste keer op en je merkt meteen een scherpte die je voorheen niet had op je PS3 of Xbox 360.
Ook Lara zelf is onder het virtuele mes gegaan. Een gezichtsbehandeling en TressFX om de haren wat realistischer weer te geven en ze kan er weer even tegenaan. Ook haar wapens en andere meegesleurde voorwerpen zien er beter uit en gedragen zich realistischer. Zo wiebelt haar boog mee als ze rondloopt. Pijlen tikken ook heen en weer. Als ze dan weer eens met haar snoet in de modder gaat of wat klappen te verwerken krijgt, dan zie je daar ook iets meer van op het scherm. Alles is gewoon vloeiender en er zit een goede 'flow' tijdens de intense momenten.
Ten slotte heb je ook nog Voice Commands in deze Tomb Raider: Definitive Edition. Met Kinect en de PlayStation Camera kan je bepaalde acties ondernemen als je de juiste bevelen weet te brullen. Zo heb je "Show Map", "Pistol", "Rifle", "Bow", "Shotgun", "Pause" en "Resume". Bij je map kan je dan weer "Documents", "Relics", "Gear", "Map" en "Skills" roepen om speciale zaken weer te laten geven. Uiteindelijk is dit een leuke extra, maar in de realiteit zal je dit niet snel of slechts weinig gebruiken. Soms lijkt het spel er ook moeite mee te hebben, want tijdens bepaalde dialogen besloot de game te reageren op uitspraken van de personages zelf, waardoor het spel pauzeerde.
Met Tomb Raider: Definitive Edition brengt Crystal Dynamics Lara Croft naar de volgende generatie consoles. Aan te raden voor iedereen die de titel nog niet heeft gespeeld, maar voor gamers die de titel reeds uitspeelden op de vorige generatie consoles of pc kunnen gewoon verder kijken naar iets nieuws. Het prijskaartje praat de aanpassingen voor die spelers namelijk een aankoop niet goed.
- De nieuwe Lara Croft
- Combat- en cover-systeem
- Visueel adembenemend
- Ruimte voor exploratie
- Multiplayer niet zo denderend
- Aantal medepersonages zijn minder memorabel