Rock Runners
Ruimtereizen in Rock Runners
Endless Runners zijn hot momenteel en behoren tot de meest gedownloade en gespeelde mobiele titels. Gamers die meer tussen hun boterham willen dan eindeloos gegenereerde levels, verliezen echter gauw interesse en schakelen over naar meer traditionele platformer actie zoals het briljante Rayman Run. Ook Rock Runners past in deze laatste categorie, maar of het even hoog weet te scoren, moet nog blijken.
Het leven van een Rock Runner loopt niet over rozen. Planeet na planeet schuim je af op zoek naar edele metalen en genoeg brandstof voor je ruimteschip om de sprong naar een nieuwe ruimterots te maken. Aangekomen op een asteroïde ben je vrij om het pad naar je ruimteschip zelf uit te stippelen doorheen een dertigtal zones. Niet elk level is verplicht uit te spelen, sommige staan aangegeven als moeilijker, andere vereisen dan weer een aantal sleutels (te sprokkelen in overige levels) en slechts enkele bevatten de nodige brandstof die je toelaat verder te reizen.
Welk pad je ook kiest, elke mini-stage presenteert je met drie te behalen doelen die je score – de eeuwig wederkerende drie sterren - bepalen: bereik de uitgang, doe dit zo snel mogelijk en verzamel onderweg alles wat blinkt. Dit laatste levert je niet alleen extra punten op door middel van een steeds oplopende multiplier, maar vult tevens een meter die - wanneer gevuld - een extra boost geeft om nog sneller richting eindpunt te snellen. Het spreekt voor zich dat wanneer je door een hindernis geraakt wordt of ergens tegenaan knalt, beide voordelen naar nul gereset worden.
Wat betreft spelmechaniek hebben we het allemaal wel eerder gezien. Gelukkig heeft Rock Runners een paar eigenschappen die het van de middelmaat onderscheidt. Om te beginnen ziet de game er erg goed uit, met zowel de spelwereld als de individuele stages opgebouwd uit een combinatie van 2D-lagen en 3D-objecten. De kleurrijke effecten, vloeiende animaties en accurate besturing zorgen ervoor dat zelfs wanneer het tempo en de complexiteit de hoogte in gaat alles vlot speelbaar blijft.
Uiteraard is een degelijke besturing niet zó indrukwekkend wanneer je eigenlijk maar één “knop” hebt. Aangezien je op automatische piloot van links naar rechts loopt, dient een simpele aanraking van het scherm tot een sprong waarbij jou enkel de exacte timing rest. Gelukkig zit er wat meer variatie in dan enkel springen en kan je ook door de lucht slingeren of hoger springen wanneer de omgeving dit toelaat. Deze manier van controle is erg simpel, maar de truc zit dan ook eerder in het tot in de puntjes beheersen van elke run.
Dit spel zal vooral de perfectionisten onder ons aanspreken, want niettegenstaande het mooie uiterlijk zijn vooral de eerste werelden erg repetitief. Hergebruik in het design en zelfs van volledige stukken stages zorgen voor herhaaldelijk déjà vu-momenten. Het wordt allemaal wat uitdagender naar het einde toe, maar echt zweten wordt het nooit. Gelukkig dan ook dat er leaderboard- en achievementsupport is, zodat je op deze manier toch een tijdje aan de slag kan wanneer je alle levels en sterren geklaard hebt. Meer goed nieuws, want nieuwe werelden werden alvast beloofd voor toekomstige updates.
Er zit ook een erg beperkte manier tot upgraden van power-ups en verzamelen van andere personages in Rock Runners. Echter hebben deze zo'n minimale invloed op het spelverloop dat we ze nauwelijks aanraakten. We zien dan ook niet in wie zo gek zou zijn om van microtransacties gebruik te maken om deze sneller te unlocken of vrij te spelen. Hier kan je dus met een wijde boog omheen lopen.
Rock Runners haal je hier voor een schijntje in de App Store (0,89 €).
- Speelt lekker
- Ziet er goed uit
- Weinig uitdagend
- Weinig verrassend
- Upgraden draagt weinig bij