Hitman HD Trilogy
Ontwikkelaar IO Interactive wist zich in de harten van de gamers te vestigen door haar Hitman-serie. Als kleine ontwikkelaar bracht ze indertijd iets nieuws op de markt. Je kroop in de huid van een kale koele kikker en ging als vaste job ongewenste personen van hun laatste adem voorzien. Na het (voor)laatste deel, Hitman Blood Money, moesten we zes jaar geduld uitoefenen op een nieuw deel van onze Agent 47. In november 2012 was het moment van de waarheid en grepen we terug naar het sluipwerk met Hitman: Absolution. We zijn nu een twee maanden verder en uitgever Square Enix voorziet ons van een nieuwe lading Hitman, maar nu met een nostalgisch tintje.
[Gespeeld op PS3]
Inderdaad, Square Enix springt mee op de kar en brengt Hitman HD Trilogy op de markt. De trilogie bestaat uit Hitman 2: Silent Assassin, Hitman 3: Contracts en Hitman: Blood Money. De drie titels werden herwerkt in HD met verbeterde textures. Ook draaien ze alle drie in 720p en lopen ze tegen 30fps over je scherm. Om het plaatje compleet te maken, ondersteunen ze elk Trophies of Achievements. De uitgever voegde ook de Hitman: Sniper Challenge toe aan de trilogie, zodat je de smaak te pakken kan krijgen voor de nieuwste titel.
Het verhaal start allemaal in een oud Siciliaans klooster waar Agent 47 tot rust komt na zijn jaren als huurmoordenaar, tot op de dag dat zijn mentor en enige vriend, Vader Vittorio, wordt ontvoerd door de Siciliaanse maffia. Omdat men weet dat Agent 47 doorheen de jaren heen een aardige spaarrekening bijeen raapte, vraagt men een flinke som losgeld. Agent 47 laat dit natuurlijk niet zomaar toe en contacteert zijn voormalige werkgever, de ICA. Om de locatie van Vader Vittorio te achterhalen, krijgt hij hulp van zijn voormalige bazin Diana Burnwood. Aangezien het steeds van twee kanten moeten komen, stemt Agent 47 ermee in terug aan de slag te gaan voor de ICA. Het avontuur van onze kale huurmoordenaar is gestart, maar al snel komt hij op een onverwacht pad terecht. Hij stelt zich de vraag waarom hij eigenlijk rondloopt en dat hij eigenlijk een behoorlijk buitenbeentje is.
Van zodra je Hitman 2: Silent Assassin opstart, merk je meteen dat er heel wat jaren voorbij zijn gegaan in de gamewereld. Het nostalgisch gevoel stijgt, zeker wanneer je je eerste missie aanvat en de hele campagne doorloopt. Spijtig genoeg zie je wel een aantal ouderdomsverschijnselen. In de tussenscènes bewegen de lippen van de personages niet, een verwachte zet omdat het anders de hele conversatie opnieuw moet coderen. Een ander jammer iets is de artificiële intelligentie van de computergestuurde personages. Er zijn momenten dat je perfect achter een persoon geraakt, met de fiberwire in aanslag, en hij je plotseling opmerkt. Heel je plannetje valt dan in duigen en elke agent komt naar je toegelopen, waardoor de missie uiteindelijk eindigt in een bloedbad. Bij elke opdracht krijg je echter de mogelijkheid om zeven keer op te slagen en dat aantal kan je soms nog opvoeren, als je bepaalde acties uitvoert. Zo kan je selectief je spel opslaan om zo een mislukking op te vangen.
In Hitman 2: Silent Assassin mis je ook enkele handelingen die je in nieuwe versies wel kan uitvoeren. Zo kan je een lichaam niet verbergen en kan je je niet verstoppen in bijvoorbeeld kasten of containers. Wat je wel kan doen, is een unieke verzameling aanleggen van wapens. Je vertoeft namelijk in een klooster waar je toegang krijgt toch een bergruimte. Deze bergruimte heb je omgevormd tot opbergplaats voor verschillende wapens. De verzameling gaat van kleine pistolen tot een prototype van een sluipschuttersgeweer. Je kan je ook vermommen om zo ongezien bepaalde gebieden te betreden. Voor elke opdracht krijg je ook steeds een kleine uitleg, zodat je weet wie je doel is en waar je hem makkelijk kan vinden. Hierna kan je dan kiezen uit je assortiment wapens om mee te nemen naar de opdracht. Tijdens de opdrachten zal je op bepaalde punten het 'Hitman'-logo tegenkomen. Het logootje geeft de locatie aan waar de ICA je wat van extra's speeltjes voorziet. Diegene die voorlopig enkel aan de slag gingen met Hitman: Absolution en deze oude klassiekers misten, gaan een leuke verrassing krijgen. Hitman 2: Silent Assassin laat je de keuze om vrij te kiezen uit third-person of first-person. Je kan 'on-the-fly' wisselen tussen beide en dat is in bepaalde situaties zeer handig.
In vergelijking met de twee andere games is Hitman 2: Silent Assassin iets minder, maar dat is gewoon door zijn ouderdom. Je knalt je gemakkelijker een weg doorheen het level dan een poging te ondernemen om stil rond te sluipen. Grafisch heeft het team mooi werk afgeleverd, want de omgevingen, wapens en personages ogen mooi en zien er afgewerkt uit. Aan het geluid zelf is er niet veel anders, wat misschien wel mocht.
Twee jaar na Hitman 2: Silent Assassin bracht het Deense IO Interactive een vervolg op de markt voor Agent 47. In deze twee jaar heeft de ontwikkelaar veel bijgeleerd en dit merk je meteen wanneer je Hitman 3: Contracts voor de eerste maal opstart. De ontwikkelaar voorziet een nieuw, donkerder verhaal, want onze Agent 47 wordt neergeschoten door een politieagent. Gelukkig kan hij moeizaam zijn weg terugvinden naar zijn hotelkamer waar hij in elkaar stuikt en hallucinaties krijgt van vorige opdrachten. Nieuwe missies staan voor je klaar en je kan enkele missies van de eerste Hitman, Hitman: Codename 47, ervaren in herwerkte versies voor Hitman 3: Contracts.
Het eerste wat opvalt, is dat je meer mogelijkheden krijgt om een persoon te doden. De ontwikkelaar voorziet verschillende wegen die leiden naar een mogelijke oplossing om de moord zo snel mogelijk op te lossen. In de verschillende levels zal je ook meer personen moeten doden, waardoor de spanning wat naar omhoog wordt geduwd. Af en toe zal je ook een persoon moeten bevrijden of enkele items moeten stelen. Net zoals in Hitman 2: Silent Assassin krijg je de mogelijkheid om zeven maal je game te bewaren gedurende een missie. Doe je dit niet en faal je, dan start je de missie helemaal van nul. Wat ook anders is ten opzichte van de vorige game is dat je nu niet over een vaste basis beschikt. Deze maal kan je geen verzameling aanleggen van verschillende wapens, maar moet je het doen met de standaarduitrusting van Agent 47. De betere wapens moet je maar zien te vinden tijdens de missies zelf. Bij bepaalde opdrachten krijg je wel toegang tot een koffertje, waarin dan een sluipschuttersgeweer zit waardoor je mogelijkheden om te moorden weer wat worden uitgebreid.
In Hitman: Contracts kan je je nog steeds vermommen om zo ongezien door bepaalde gebieden te lopen. Dat je daarbij moet opletten dat je personage wel toestemming heeft om op bepaalde gebieden te komen, lijkt redelijk voor de hand liggend. Als je toch in de fout gaat, heb je de keuze om je al knallend een weg te banen of te zoeken naar een andere mogelijkheid om verder te geraken. Spijtig genoeg kan je in deze Hitman-versie nog steeds geen lijken verbergen. Je zal ze nog steeds moeten verslepen naar een kamer of plaats waar de vijand niet komt. Jezelf verstoppen in de eerder genoemde kasten is ook nog niet mogelijk.
Grafisch ziet deze er een stuk beter uit dan de voorganger. De verschillende levels hebben meer sfeer en er lopen meer vijanden en burgers rond, waardoor alles wat levendiger wordt. Ook regen en sneeuw komen nu echt tot hun recht en zorgen voor dat klein beetje extra. In de verschillende tussenfilmpjes zie je de monden van de personages wel bewegen en dus krijg je iets wat realistischere conversaties. De ontwikkelaar heeft ook flink gewerkt aan de artificiële intelligentie van de computergestuurde personages, waardoor ze niet meer plots door hebben dat je er bent terwijl dat eigenlijk niet zou mogen. Nee, je kan voor de perfecte moorden gaan zonder dat dit naar de vaantjes gedaan geholpen door de slechte artificiële intelligentie.
Samengevat is Hitman: Contracts het eerste deel dat je vaardigheden echt test. De verschillende opties geven je de mogelijkheid om je eens te laten nadenken hoe je het exact wil aanpakken. Op grafisch vlak zijn we ook weer wat verder. Het plaatje is vanaf nu compleet en het lijkt erop dat de ontwikkelaar eindelijk haar weg heeft gevonden met de franchise.
Hitman 3: Contracts kreeg een positieve score vanuit de gamewereld. Ontwikkelaar IO Interactive kon het dan ook niet laten om een vervolg te maken. Na twee jaar hard werk kwam de ontwikkelaar met het vervolg voor Hitman 3: Contracts, genaamd Hitman: Blood Money. In Hitman: Blood Money wordt het verhaal van Agent 47 verteld door de toenmalige baas van de FBI. Hij doet zijn verhaal tegen een journalist van hoe men twee jaar lang Agent 47 intensief volgde. Deze keer maakt Agent 47 ook zijn officiële intrede op Amerikaanse grond.
Aangezien de ontwikkelaar weer twee jaar aan de slag kon, mogen we weer wat nieuwigheden verwachten. Het eerste dat opvalt, is dat je nu perfect lijken kan verbergen in containers. Het is gedaan met dat eindeloos slepen van een lichaam naar een plaats waar geen of weinig patrouilles waren. Hetzelfde geldt voor je eigen verbergtechnieken, want kasten zijn nu wel degelijk bruikbaar. Nu kan je het perfecte moment rustig afwachten. Het tweede dat opvalt, is dat je nu per opdracht op het einde wordt uitbetaald. Na een opdracht krijg je een overzicht van het verkregen geld en eventuele onkosten. Met het geld kan je nu wapens en/of gadgets verbeteren. Zo kan je kiezen om een demper op je pistool te plaatsen of ervoor zorgen dat je een extra bom kan meenemen.
De beschikbare wapens kan je met veel extra's verbeteren, dus je weet meteen waaraan je je geld kan spenderen. Een andere mogelijkheid om je geld te spenderen, is om je bekendheid te verminderen. De ontwikkelaar heeft namelijk een systeem geïmplementeerd, waardoor getuigen of acties je kunnen ontmaskeren. Aan het einde van een opdracht krijg je dan een krant te zien die berichtgeving doet over de moord. In het slechtste geval staat er een foto van Agent 47 op de voorpagina. Je bekendheid heeft gevolgen in de volgende opdrachten, dus deze verminderen is een noodzaak. Dit doe je door te kiezen uit drie mogelijkheden, waaronder de getuigen omkopen. Elk van de drie mogelijkheden zorgen voor een specifieke vermindering qua bekendheid.
In Hitman: Blood Money kan je ook weer een verzameling van wapens aanleggen, zodat je in latere opdrachten keuze hebt uit een resem wapens. De wapens kan je naar hartenlust uitproberen in je schuilplaats. Om een persoon om te leggen kan je weer kiezen uit een hele reeks mogelijkheden, waardoor de herspeelbaarheid aanzienlijk stijgt, want je kan de opdrachten wel op een tiental manieren aanpakken. Zo kan je het meer en meer laten lijken op een ongeval. De ontwikkelaar heeft wederom flink zitten sleutelen aan de artificiële intelligentie. Nu zal je op de normale moeilijkheidsgraad niet meer al knallend doorheen het level kunnen gaan en als je het toch wil proberen, wordt het je toch knap lastig gemaakt. Kleine foutjes worden dan ook sneller afgestraft door de AI, dus ruim alles goed op.
Grafisch ging ook dit deel een pak vooruit. De omgevingen zien er nog afgewerkter uit en je krijgt meer computergestuurde personages op het scherm te zien, waardoor de wereld meer leven uitstraalt. Tijdens de opdrachten krijg je nu meer tussenfilmpjes te zien of een klein filmpje aan het einde van de opdracht. De soundtrack van Hitman: Blood Money is bovendien gewoonweg subliem. De soundtrack werd verzorgd door Jesper Kyd en de goede man levert prachtig werk. Je hoort ook wat invloeden van Jesper Kyds ander werk, Freedom Fighters, in de soundtrack. Een minpuntje dat we wel moeten vermelden is de HUD. De HUD-elementen op het scherm zijn gewoon veel te groot. De elementen nemen elk een grote hap uit de hoeken van je scherm, waardoor ze eigenlijk behoorlijk belemmerend zijn.
We moeten niet veel woorden vuilmaken aan de samenvatting van Hitman: Blood Money. Het is gewoon de diamant van deze HD-collectie. Van begin tot einde zit alles goed en de verschillende mogelijkheden zorgen ervoor dat je deze kan herspelen zonder dezelfde keuzes te hoeven maken. De mogelijkheden om je wapens en gadgets te verbeteren is een nieuwigheid die ervoor zorgt dat je bepaalde zaken anders gaat bekijken. Zo kan je kiezen om je gadgets vooral te verbeteren, zodat je gemakkelijker en sneller ergens binnen kan sluipen of je verbetert gewoon je wapens, zodat je toch kan proberen om al schietend het einde van de levels te bereiken.
- Pure nostalgie
- Grafisch goed afgewerkt
- Upgraden (Hitman: Blood Money)
- AI in de eerste twee delen
- HUD in Hitman: Blood Money