Ratchet & Clank: QForce
Verdedig je basis in Ratchet & Clank: QForce
De Ratchet & Clank-serie mag dit jaar tien kaarsjes uitblazen en ter gelegenheid van de verjaardag brengt ontwikkelaar Insomniac Games een nieuw deel voor de serie uit, genaamd Ratchet & Clank: QForce. In dit spel ga je terug met het bekende duo (trio) aan de slag, maar niet op de manier die we gewend zijn van de Ratchet & Clank-serie.
Ratchet & Clank: QForce start in het schip van Captain Qwark die na het verliezen van de verkiezingen zich steendood verveelt. De rust duurt niet lang, want we krijgen al snel bericht via een hologram. Het bericht is afkomstig van een nieuwe vijand die het gemunt heeft op onze vriend Qwark. De slechterik, genaamd Stuart Zurgo, was een grote fanboy van Captain Qwark tot een moment waarop hij hem intens begon te haten. Hij kan het ook niet verdragen dat Captain Qwark zoveel fouten maakt en iedereen het hem steeds vergeeft. Hij heeft dan ook een plan bedacht waarbij hij de defensieschilden van drie planeten offline weet te halen en Captain Qwark hiervoor verantwoordelijk stelt. De toon voor een nieuw verhaal is gezet en Ratchet, Clank en Captain Qwark gaan aan de slag om elke planeet te redden van de vijandelijke troepen, al kruip je zelf altijd in de huid van Ratchet.
Een spectaculair verhaal van begin tot einde moet je niet verwachten. Doorheen de campagne krijgen we enkele leuke dialogen tussen de personages, maar het verhaal is er vooral om een samenhang tussen de levels te brengen. Eenmaal je met het team voet zet op een planeet zie je zes generatoren staan in je basis. De zes generatoren spelen een essentiële rol voor de uiteindelijke verdediging van de planeet en moet je koste wat het kost beschermen. De vijanden, de Grungarian Marauders, zullen in het begin in kleine aantallen je basis komen aanvallen, maar naar het einde toe krijg je meer en meer vijanden aan de deur. Je moet dan de generatoren beschermen door de vijanden te doden en achteruit te duwen, maar de ontwikkelaar voorziet ook een leuke nieuwigheid die je veel zal helpen. Met de Bolts van dode vijanden of uit houten kratten kan je verschillende attributen kopen om je basis te verdedigen, zoals Mines, Barriers en Turrets. De attributen kan je spijtig genoeg niet vrij plaatsen, maar op reeds geselecteerde plaatsen bouwen.
Naast het feit dat je je basis moet verdedigen tegen aankomende vijanden (met namen als Tank, Wrecking Drone, Soldier en Bomber) moet je ook de vijandelijke stellingen aanvallen. Op de planeet vind je verschillende stations die je de nodige vuurkracht schenken om deze Key Notes aan te vallen. De Key Notes vind je makkelijk terug door de dikke elektriciteitskabel vanuit je basis te volgen. Eenmaal deze terug is geactiveerd, krijg je toegang tot de hoofddefensie van de planeet. Deze is tot de tanden versterkt en eindigt met een gevecht tegen een kleine eindbaas op het einde. Deze vormt niet meteen een grote hindernis, maar is eerder een vijand die minder snel tegen de grond zal gaan. Na de slachting moet je de hoofddefensie weer activeren. Daarbij zal de defensiemodule weer opstarten en tijdens dit laatste stukje moet je nog 1 keer vijandelijke troepen zien af te wenden. Een goede verdediging is dus de hele tijd behoorlijk essentieel, zeker aangezien de moeilijkheidsgraad naar het einde toe danig de hoogte in gaat.
Zoals we daarstraks zeiden, vind je op de verschillende planeten stations terug die je de nodige wapens leveren. Om een wapen vrij te spelen uit een station moet je een kleine minigame spelen. De minigame bestaat uit een halve cirkel waar enkele gebieden met een indicatie aangeduid staan. Jij krijgt de controle over een andere indicator die over de halve cirkel gaat. Wanneer je indicator in een aangeduid gebied komt te staan, moet je even een knop indrukken. Dit moet je een aantal keer doen om het wapen vrij te spelen. Weet je met je indicator ook de indicator in het gebied aan te duiden, dan krijg je enkele Bolts ter beloning. Mis je een aangeduid gebied met je indicator dan moet je opnieuw starten met de minigame. Je krijgt toegang tot de Buzz Blades, Combuster, Cryoshot, Doppelbanger, Mr. Zurkon, Omegatech Frost Cannon, OmniWrench Millennium 12, Plasmabomb Launcher, Pyro Blaster, Sonic Eruptor, Thundersmack, Transmorpher, Warmonger en als toetje de bekende Groovitron.
Wanneer de Groovitron actief is, beginnen de omliggende vijanden te dansen op de muziek. De meeste onder ons zullen ook enkele danspasjes herkennen, want de ontwikkelaar kent precies ook het fenomeen Psy - Gangnam Style. In Ratchet & Clank: QForce krijgen de verschillende wapens ook allemaal een level met zich mee, zoals gebruikelijk is in de franchise. Starten doen ze allemaal op level 1, maar naargelang je vijanden weet te doden, stijgt het levelbalkje. Indien het balkje vol is, mag je een upgrade van het wapen verwachten. Het maximumlevel voor alle wapens is 3, wanneer ze ook echt enorm dodelijk kunnen uithalen. Dit deel van het spel zal de fans dus als muziek in de oren klinken.
Ratchet & Clank: QForce bezit naast een singleplayer ook een multiplayer. In de multiplayer kan je kiezen om 1vs1 of 2vs2 te spelen. De bedoeling van de multiplayer is simpel: verdedig je eigen basis en val de vijandelijke basis aan. Een ronde wordt onderverdeeld in drie fases, genaamd Recon, Squad en Assault. In de Recon-fase moet je verschillende stations gaan vrijspelen. Je krijgt dan niet alleen nieuwe wapens, maar zolang je de stations in handen houdt, verkrijg je om de zoveel seconden een lading Bolts. Om de stations van een extra beveilliging te voorzien, kan je turrets aankopen. Na enkele minuten gaat we over naar de Squad-fase. In deze fase krijg je de tijd om een Squad samen te stellen van Grungarian Marauders. Spijtig genoeg krijg je niet toegang tot alle vijandelijke soorten. Een eenheid aankopen kan je slecht een keer, dus je moet steeds een tactische keuze maken. Je krijgt ook de kans om je eigen defensielijn op punt te stellen, maar je kan deze gedurende de hele ronde voorzien van nieuwe attributen.
Als laatste fase krijgen we de Assault. Het uur van de waarheid komt hier naar boven en je eenheden zullen de aanval inzetten op de vijandelijke basis. Mochten zowel je vijand als jij alle troepen verliezen, zal je weer met de Recon-fase moeten beginnen om zo de strijd verder te zetten, al kan je dan misschien wel nog snel wat stations afpakken om dan over te gaan naar de squad-samenstelling en dan weer een Assault. Het moment dat een basis het begeeft, is de andere speler de winnaar. Met de verschillende Bolts kan je ook upgrades aankopen voor je personage (bv. Health Regen), basis (bv. Warmonger Turret) of de Elite-vorm van een eenheid.
Grafisch ziet Ratchet & Clank: QForce er niet slecht uit. Elke planeet die je bezoekt heeft een ander thema en zorgt zo voor een mooie afwisseling. Zo bezoeken we een planeet waar de natuur haar vrijheid kreeg en een andere planeet krijgen we dan weer in een ruimte-omgeving voorgeschoteld. De dialogen tussen de verschillende personages mogen natuurlijk niet ontbreken en de bekende humor is weer aanwezig. Maak je dan ook klaar om enkele bekende quotes van het internet te horen. Tijdens de campagne krijgen we ook een leuke soundtrack die de nodige energie moet bezorgen en zelfs een glimlach, want zo zal je tijdens de campagne het bekende Trololo-liedje door de speakers horen galmen.
- Humor
- Gameplay
- Knotsgekke wapens
- Danspasjes
- Geen spectaculair verhaal
- Niet alle vijanden in multiplayer