Worms Revolution
Team 17 is allang geen onbekende meer en na de matige poging om de wormpjes ook in 3D elkaar aan gort te laten schieten in Worms Ultimate Mayhem waren we verheugd om te zien dat we nu weer in het platte vlak met exploderende oude vrouwtjes en heilige granaten aan de slag konden. Het 3D-aspect is er nog niet helemaal uit, maar op een iets subtielere manier toegepast.
Worms gaat al jaren mee en of het nu 2D, 3D of de 2.5D uit deze Revolution, het idee is altijd quasi onveranderd gebleven: schattige, roze wormpjes blazen elkaar op met de bizarste wapens in een turn-based gevecht tot er nog maar één team overeind staat. Worms Revolution draait op een nieuwe engine en daarin spelen vooral physics een grote rol. Het water dat al sinds het begin diende als een oneindig massagraf, kan je nu ook inzetten als wapen om het vijandige team vrij letterlijk van de kaart te vegen.
Alle klassieke wapens en hulpmiddelen komen weer aan bod: van een onschuldig oud dametje met een explosief karakter tot een heuse luchtaanval met napalmraketten. Wel zien we wat nieuwigheden die vooral gerelateerd zijn aan het hele watergebeuren zoals een heuse luchtaanval met waterbommen, maar ook dingen als een "teleshield", een "stick up" en enkele andere zaken die weinig aan de verbeelding overlaten passeren de revue.
De gameplay is als vanouds: bewegen gebeurt met de pijltjestoetsen en wapens kiezen en afvuren gebeurt respectievelijk met de (ietwat overgevoelige) muis en de spatiebalk. Wat wel (eindelijk) verbeterd is, is het springen. Dat gebeurt nu enkel met de Shift-toets, waar we voordien een extra toets nodig hadden om een ‘double flip’ te doen. Het zal dus niet lang duren voor de ervaren spelers elkaars worm weer aan flarden kunnen schieten, maar ook de noobs zullen snel hun weg vinden tussen de kleine roze wezentjes.
Zoals al in de trailer werd aangekondigd, worden we in de singleplayer begeleid door de lieftallige stem van Matt Berry (gekend van de IT Crowd, nvdr) en dat levert, op zijn zachtst uitgedrukt, een hoop hilarische momenten op. Onder het mom van een biologische expeditie onder leiding van Don Keystone (die eerder een persoonlijke vendetta tegen onze kleine roze vrienden blijkt te zijn) krijgen we level na level voorgeschoteld waarin we steeds moeilijkere opgaven succesvol moeten zien te voltooien.
Ondanks de komische commentaar en de variatie in de levels komt de campagne vrij traag op gang. Dat is natuurlijk een pluspunt voor nieuwkomers in het Worms-universum, maar zal de meer ervaren spelers allicht de nodige frustraties opleveren, aangezien die zich eerst door heel wat levels moeten worstelen om de latere levels te krijgen, die best de moeite zijn. Naast de campagne zijn er ook nog een hele resem puzzels en uitdagingen op te lossen tegen de klok. Die zijn gekoppeld aan een online leaderboard, zodat je je eigen prestaties naast (en bij voorkeur boven) die van je vrienden kan zetten. Ook het online gedeelte is weer present, waarin je tegen je vrienden en/of de computer je gang kan gaan in Team Deathmatch, Forts of Classic mode. Ook die zijn aan het leaderboard gekoppeld om tot een beetje gezonde competitie aan te sporen.
Customization speelt weer een grote rol en biedt heel wat nieuwigheden. Zowel het online gebeuren als het oplossen van de puzzels en de campagne leveren credits op, die je kan inzetten om nieuwe worms te kopen voor je team. Er zijn drie klasses waaruit je kan kiezen - Scientist, Heavy en Scout - die qua uiterlijk sterk verschillen en die je in verschillende formaties kan opstellen, al hebben die - op wat leuke naamspelletjes na - niet veel invloed op het verloop van het spel.
Er zijn ook weer een hele hoop accesoires, grafstenen en allerhande bizarre voorwerpen om uit te kiezen, die samen met de juiste stemmetjes, forten en overwinningsdansen de perfecte mix vormen voor eenieders team. De maps zijn weer dik in orde, met vier thema’s om uit te kiezen: de riool, het strand, de boerderij en ‘spooky’. Qua leveldesign zit alles weer prima in elkaar, want alles wordt nog steeds willekeurig gegenereerd en met name de forten zijn een stuk beter ontworpen.
De textures voelen wel af en toe (vooral in de forts modus) nogal low-res aan en zonder enige vorm van AA (die staat voorlopig uitgeschakeld in de opties) zijn alle hoekjes en kantjes nogal scherp en gekarteld. Hopelijk komt hier nog verbetering in eens de AA wordt toegevoegd. De nieuwe engine zorgt niet alleen voor de water-gimmick (die er eerder uitziet als een hoop vloeibare kauwgomballen), maar tovert ook prachtige achtergronden op het scherm. Die zijn weer een stuk levendiger, met de nodige meeuwen, koeien en ratten die rustig hun ding doen naast al het geweld.
Ook de animaties zijn mooi omgezet naar 3D, al duren ze vaak ietsje langer dan hun 2D-varianten, wat de snelheid een beetje uit het spel haalt. Het ‘2.5D’ effect vormt in de praktijk vaker een probleem dan de verhoopte vernieuwing: het diepte-effect, gecombineerd met de low-res textures, maakt dat afgronden soms moeilijk in te schatten zijn en het vaak onduidelijk is welke delen van de map reeds zijn verdwenen. Natuurlijk speelt gewenning hier ook een rol, maar het zorgt vooral in de forts modus voor de nodige problemen.
- Physics
- Mooie achtergronden, animaties
- Vertrouwde humor
- Tempo ligt nogal laag
- 2.5D effect