Kung Fu Strike: The Warrior's Rise (XBLA)
Kung Fu Strike: The Warrior’s Rise brengt alles wat je kan verwachten van een Kung Fu-spel, inclusief overdreven maar spectaculaire vechtscenes. PC-gamers konden al een tijdje geleden aan de slag met deze game en nu is het tijd voor de Xbox 360 Kung Fu-liefhebbers.
Zoals je al kon verwachten draait deze game maar rond één enkel ding: vechten. Het spel begint met een heel duidelijke tutorial en je zal snel denken dat deze Kung Fu-game erg makkelijk gaat zijn. Je voelt het misschien al aankomen, maar dit is eigenlijk totaal niet het geval want zelfs op de gemakkelijkste moeilijkheidsgraad is het mogelijk om meermaals vast te zitten bij bepaalde stukken. Door de complexe verdedigende aspecten van het spel zul je verschillende keren even vloeken op jezelf omdat je reflexen te traag zijn.
Het is vooral de bedoeling dat je goed kunt inschatten wanneer je je afweerbewegingen gebruikt. Met de LT trigger kun je immers de meeste aanvallen tegenhouden zodat jij zelf in de aanval kunt gaan en je dodelijke combo’s kunt gebruiken. Wanneer één of meerdere van je tegenstanders beginnen te flikkeren wil dat zeggen dat je hun aanval niet kunt tegenhouden en dan moet je de dodge-functie gebruiken. Klinkt misschien allemaal doenbaar, maar wanneer er ongeveer een twintigtal bloeddorstige vijanden met op je afkomen is het meer geluk dan skill dat je nodig hebt. Begrijp ons hiermee niet verkeerd: het spel is eigenlijk perfect gebalanceerd en je zult negentig procent van de tijd dood gaan door een fout van jezelf.
Om je te verdedigen zit Kung Fu Strike dus redelijk snor, en bij de aanvallende mogelijkheden geldt dat eigenlijk ook. Op het eerste zicht lijken de mogelijkheden wel wat beperkt: je hebt immers enkel grond- en luchtaanvallen die je tactisch en snel moet gebruiken. Het is vergelijkbaar met de befaamde 'timedbutton presses’ van bijvoorbeeld Resident Evil 4: ben je te traag om de A- of X-knop in te drukken, dan zal de vijand je hoogstwaarschijnlijk kunnen counteren. Als extra kun je soms gebruik maken van Chi-moves. Deze aanvallen zijn niet altijd beschikbaar en ze nemen ook wat tijd in beslag omdat je ze moet laden. Je bent dan voor een paar seconden een gemakkelijke prooi en dat is iets wat je opponenten niet laten liggen. Maar als je een Chi-move exact op de juiste manier weet te gebruiken doe je gigantisch veel schade, wat je nodig zult hebben voor de vele bossfights.
Telkens je één van de twintigtal levels uitspeeld (ook voor de tweede of zelfs honderste keer) krijg je een score die bepaald is door hoe snel je een level uitspeelt en hoeveel schade jij ontvangen hebt. Het spreekt voor zich dat je steeds de hoogste score wil hebben. Opscheppen tegenover je vrienden is een goede reden, maar ook omdat je zo snel mogelijk je karakter wil upgraden heb je cash nodig. Hoe hoger je score in een level, hoe meer cash je ontvangt. Met dat geld kun je nieuwe combo’s kopen of items die je erg goed kunt gebruiken tijdens het spel. Altijd handig om een health potion te kunnen gebruiken wanneer je ten dode bent opgeschreven.
Dankzij de coole en leuke vechtmogelijkheden ben je wel even zoet met Kung Fu Strike, maar na een paar uurtjes begint het toch allemaal wat voorspelbaar en repetitief te worden. De ontwikkelaar doet wel zijn best om zoveel mogelijk variatie in het spel te stoppen door verschillende vijanden, veel bossfights en hier en daar wat minigame-achtige toestanden in de game te steken. Eén van de moeilijkere types tegenstanders kunnen zich in twee splitsen, anderen kunnen dan weer gebruik maken van vergif of lange speren.
Een andere leuke toevoeging is de co-op gameplay, je kan het verhaal met een vriend uitspelen en dat brengt altijd meer plezier. Dit brengt ook de moeilijkheidsgraad wat naar beneden, al blijft het soms nagelbijtend moeilijk. Voor diegenen die al direct beginnen te juichen is er toch slecht nieuws want het is jammer en tegelijk zeer vreemd dat je co-op alleen maar op één scherm kunt spelen. Het is dus niet mogelijk om online een co-op game te spelen. Tijdens het spelen van de co-op modus viel ons op dat de framerate van de game erg bagger is en dat isirritant omdat het spel grotendeels beroep doet op je reflexen en vertragingen op het scherm helpen je daarbij zeker niet. Daar stopt het niet, want de framedrops waren tot tweemaals toe zelfs zo erg dat onze console zelf vast liep. Zulke dingen zijn heel moeilijk te patchen dus hebben we er niet veel vertrouwen in dat het opgelost gaat geraken. Iets wat wel op te lossen valt zijn de bugs met de achievements: halfweg de game kregen wij geen enkele achievement meer en dat terwijl we alles gedaan hadden om ze wel vrij te spelen.
Zoals we in het begin van de review vermeldden draait de game vooral om de gevechten. Ontwikkelaar Qooc heeft niet veel tijd vrijgemaakt om een waardig verhaal te schrijven, wat erg jammer is. Je zoekt wraak voor je vermoorde vader en daarom zoek je de één na de andere bad guy. Er zijn hier en daar wel wat twists in het verhaal, maar door de manier waarop deze dingen verteld worden hadden we vrij snel geen interesse meer. De cutscenes zijn comic-achtig wat bij sommige andere games erg goed werkt, maar het is totaal het tegenovergestelde voor Kung Fu Strike. Saai, ongeloofwaardig en onduidelijk zijn drie kernwoorden die je zou kunnen gebruiken om de filmpjes te omschrijven.
Wat voor ons wel een positief punt is zijn de grafische keuzes die de ontwikkelaar gekozen heeft voor de karakters: je kan ze een beetje vergelijken met Borderlands en Street Fighter. Ze zijn erg traditioneel gemaakt en dat brengt het spel wat geloofwaardigheid bij. Het is dan weer jammer dat ze deze lijn niet hebben doorgetrokken naar de omgevingen. Je gaat niet veel unieks vinden en je merkt heel snel dat het allemaal erg levenloos lijkt. Over het geluid kunnen we redelijk kort zijn. Alles klinkt zoals je kan verwachten, al misten we vooral voice actors tijdens de cutscenes.
- Uitdagende gameplay
- Vette vechtbewegingen
- Co-op die slecht werkt
- Saai verhaal
- Kale en saaie levels