Retro/Grade (PSN)
Nu de grote uitgevers vaak op safe spelen en enkel nog investeren in concepten die zichzelf reeds bewezen hebben, zijn het vooral de kleinere indies die voor creatieve ideeën moeten zorgen. Daar is 24 Carat Games al zeker in geslaagd met Retro/Grade. Deze exclusieve game voor PS3 is opgezet als een space shoot’em up die je achterstevoren speelt, met als resultaat een muziekgame in de stijl van Guitar Hero.
Wie na het lezen van de intro denkt dat ondergetekende redacteur een slag van de molen heeft gekregen, moeten we toch met de neus op de feiten drukken. In Retro/Grade moet je als Rick Rocket je laatste ruimtegevecht ongedaan maken om het ruimte-tijd continuüm te beschermen. Het komt er dus wel degelijk op neer dat je elk afgevuurd schot terug moet opzuigen, en door hier een vette beat onder te zetten krijg je een rhythm-based game zoals je er nog nooit een hebt gezien.
Afhankelijk van de moeilijkheidsgraad waarop je speelt, krijg je drie tot vijf lijnen in verschillende kleuren waarop de schoten op de maat van de muziek jouw richting uit komen. Door omhoog en omlaag te bewegen en tijdig op de vuurknop te drukken moet je elk schot ongedaan maken. Hierbij kan je zowel gebruik maken van de controller als van je gitaar uit Guitar Hero. Daarnaast moet je ook oppassen voor vijandelijk vuur, dat van achter je ruimteschip komt en zich richting de schepen van de vijand beweegt. Dit geeft het spel een extra dimensie én uitdaging ten opzichte van bestaande games in het genre. Het concept van achteruit spelen wordt ook gedurende het volledige spel aangehouden. Zo gaat je score naar omlaag als je het goed doet en de leaderboards tonen de beste lowscores.
De hoofdbrok van het spel is de arcademode, waarin je in elk gevecht één song afwerkt. Na verloop van tijd worden de patronen complexer en worden er nieuwe spelelementen geïntroduceerd zoals geleide raketten die je moet opvangen door snel op de vuurknop te drukken en veelkleurige laserstralen waarbij je tijdens het vuren van lijn moet veranderen. Meest indrukwekkend zijn de boss battles, waarbij je het tegen gigantische machines opneemt die je met hun grijparmen proberen te verpletteren. Heel spectaculair en ook behoorlijk uitdagend op hogere moeilijkheidsgraden. Gelukkig is er een soort rewind functie waarmee je een beperkt aantal keren de tijd kan terug draaien... of beter gezegd vooruit spoelen.
Qua gameplay zit het in Retro/Grade dus wel snor, alleen is het jammer dat er maar tien verschillende tracks aanwezig zijn. Na zo’n drie kwartiertjes heb je elk level al uitgespeeld en hoewel elke moeilijkheidsgraad een volledig aparte opzet heeft, zullen enkel scorejagers zich bezig houden met ze allemaal af te werken. Verder zijn er nog 130 challenges voorzien waarin je de levels uit de arcade mode moet afwerken met extra vereisten of uitdagingen, maar ook hier komen telkens dezelfde tien tracks terug. Een uitgebreidere soundtrack had voor meer variatie en een langere speelduur kunnen zorgen.
Een game als deze valt of staat met de muziek die er bij zit en op dat vlak heeft 24 Carat Games nogal een risico genomen. De volledige soundtrack is van dezelfde componist en bestaat uit 8-bit klinkende geluiden, gemixt tot een combinatie van trance, dubstep en drum ’n bass. Op de redactie vonden we het wel goed klinken en prima passen bij de sfeer van het spel, maar niet iedereen gaat dit soort muziek even hard appreciëren. Visueel ziet het spel er zonder twijfel schitterend uit dankzij knappe lichteffecten en 3D-achtergronden. Het snelle scrollen van de achtergrond kan er soms wel voor zorgen dat je aandacht nogal fel wordt afgeleid, waardoor je de kluts kwijt raakt en fouten maakt.
- Origineel concept
- Uitdagende gameplay
- Passende soundtrack
- Gratis voor PS+ leden
- Slechts tien tracks
- Drukke achtergronden