Inversion
Na een uitstel van een maand ten opzichte van de Amerikaanse release kunnen we eindelijk aan de slag met Inversion. De vraag is natuurlijk of de titel het wachten waard is en we niet moeten concluderen dat ons geduld voor niks op de proef werd gesteld. We gaan er alvast tegenaan.
We kruipen in de huid van Davis Russel, die samen met zijn partner Leo Delgado, de misdaad bestrijdt in Vanguard City. Davis dag startte speciaal, want zijn dochter Emily wordt een jaartje ouder. Tijdens een rustig moment op het werk neemt hij de tijd om naar zijn dochter te rijden om haar een gelukkige verjaardag te wensen en haar cadeau af te geven. Spijtig genoeg wordt de rit, die we samen met Leo maakten, verstoord door een invasie van de aarde. De aarde schudt heen en weer en de eerste vijandelijke ontmoeting laat niet lang op zich wachten.
Met een shotgun in de hand weren we enkele indringers van de straten om zo een weg te banen naar het appartement van Davis. Eenmaal we in het appartement aankomen, doet Davis een verschrikkelijke ontdekking. Hij vindt in de woonkamer het levenloze lichaam terug van zijn vrouw. Een spoor van zijn dochter is niet te vinden en na een korte rouwperiode zet hij de zoektocht verder. Niet alles gaat zoals gepland en de indringers nemen ons te grazen. Tijdens de arrestatie ziet Davis zijn dochter roepen om hulp, maar onze politieagent kan geen kant op.
In de gevangenis komen we de naam te weten van de indringers, namelijk de Lutadores. Een gemeen volk dat de aardbewoners laat graven naar de kern van de aarde. Davis en Leo krijgen in de plaats van een houweel of spade een Gravlink op de rug. De gravlink laat ons toe om te spelen met de zwaartekracht, iets wat we nog uitgebreid gaan mogen ervaren. Na een bevel om de ondergrondse gangen te verkennen, komen we een nieuwe technologische vorm tegen. Het nadeel aan deze vorm is het feit dat het ons aanvalt. De kleine vijandelijke ontmoeting eindigt in ons voordeel en met geluk aan onze zijde vinden we een weg naar de vrijheid. Vooraleer we van de vrijheid kunnen proeven komen de Lutadores natuurlijk de sfeer verstoren en niet veel later bevinden we ons weer in de cel.
Je kan natuurijk raden dat we niet de hele campagne in deze gevangenis blijven en een ontsnapping laat niet lang op zich wachten. Een ontsnapping, om Davis' dochter te gaan zoeken, laat niet lang op zich wachten. De campagne van Inversion is hiermee volop in gang gezet en zoals je kan ondervinden is het niet echt iets speciaals. Tijdens onze tocht doorheen de singleplayer krijgen we verschillende tussenscenes te zien om het verhaal wat vooruit te stuwen, maar dit gezegd zijnde kunnen we meteen naar een eerste minpunt van de titel springen. We kunnen begrijpen dat men het verhaal wil brengen met verschillende filmpjes, maar een filmpje om de tien minuten is te veel van het goede en dit ondervinden we vooral in het begin.
Om de verschillende Lutadores te vermoorden, krijg je een mooi wapenarsenaal tot je beschikking, waaronder shotguns, een vlammenwerpen en een sluipschuttersgeweer. Indien de vijand zich in een grote groep bevind, kan je altijd beroep doen op een granaat. Naast een wapenarsenaal kan je ook beroep doen op de krachten van de Gravlink. Je krijgt twee functies met de Gravlink. Je kan gebruikmaken van Low Gravity en dan kan je vijanden en objecten doen zweven. Eenmaal in de lucht kan je deze naar jou trekken met de R2-toets. De tegenhanger van Low Gravity is natuurlijk High Gravity. High Gravity zorgt ervoor dat je de vijanden of voorwerpen naar de grond trekt.
Zo zal een vijand tegen de vlakte gedrukt worden en kan je hem zo makkelijk uitschakelen. De verschillende krachten zal je ook moeten gebruiken om kleine hindernissen uit de weg te halen. Zo zal je enkele brokstukken moeten doen zweven met Low Gravity of zal je enkele containers naar omlaag moeten halen met High Gravity. Tijdens je toch doorheen het verhaal zal je her en der wisselen van ondergrond. Zo kan je je op het ene moment bevinden op de muur van een gebouw of kan je de andere keer ondersteboven hangen om zo de Lutadores onder handen te nemen.
In Inversion krijg je ook de mogelijkheid om dekking te zoeken achter de verschillende voorwerpen. Het coversysteem lijkt als twee druppels water op dat uit Gears of War en het voelt ook zo aan. De manier van lopen en de wijze waarop je van dekking naar dekking loopt, valt meteen op. Beter goed gekopieerd, dan zelf slecht gedaan? Je partner Leo zal je doorheen de hele campagne bijstaan met zijn kennis en kracht. Zo zal hij je helpen door een zetje te geven of zal hij hints geven bij bepaalde eindgevechten.
Je partner doet zijn werk goed en voelt aan als een aanvulling in een gevecht. Een enig minpunt dat we moeten melden, is dat hij af en toe in je weg komt te staan. Zo zal hij vaak achter dezelfde dekking komen te zitten, waardoor je af en toe op hem zit te schieten in plaats van op de vijand. Leo zorgt ook meteen voor co-op mogelijkheden in Inversion. Co-op is wel enkel mogelijk met iemand van over het wijde net. Een vreemde keuze van de ontwikkelaar om een lokale co-op niet te implementeren.
Op het scherm tovert Inversion niks speciaals. Her en der zitten er enkele mooie momenten, maar in het algemeen stelt de titel grafisch niets geweldigs voor. We hadden verwacht dat we tegenwoordig toch iets beter op het scherm konden krijgen. Over de soundtrack van Inversion kunnen we ook niet echt iets speciaals over kwijt. Het is er en het doet zijn werk. De verschillende onderlinge dialogen zijn van een goed niveau en zorgen voor leuke scènes. Wat we soms opmerkten, was dat de controls af en toe een beetje moeilijk deden. Zo namen we dekking aan de verkeerde zijde of lopen we nog een stukje verder in plaats van dekking te nemen. In het begin valt dit nog mee, maar naar het einde toe kan het uitdraaien op frustratie en zeker wanneer je op de moeilijkere moeilijkheidsgraad speelt.
Naast een singleplayer beschikt Inversion ook over een multiplayer. In de multiplayer kan je aan de slag met enkele modes, namelijk Skirmish, Team Skirmish, Small Grav Skirmish, Small Grav Objective, Big Grav Skirmish, Big Team Skirmish en als laatste Survival. In Skyrimish kan je met een totaal van acht spelers het tegen elkaar opnemen. Team Skirmish is zoals Team Deathmatch waar twee teams het tegen elkaar opnemen.
In Small Grav Objective moet je verschillende doelen innemen en behouden. De 'big'-varianten van bepaalde modes laten je toe om te spelen met een maximum van twaalf spelers op een server. Als laatste hebben we Survival. In deze mode moet je het zolang mogelijk uithouden tegen verschillende golven aan vijanden. Een mooie portie aan multiplayer-modi, maar met enig nadeel dat de multiplayer zo dood is als een pier. We mochten ettelijke minuten wachten op een tegenstander waar we dan uiteindelijk een 1 vs. 1 mee uitvochten.
- Zwaartekracht
- Co-op
- Grafisch
- Verhaal
- Controls
- Multiplayer