Split
Ben jij zo iemand die na vijf minuten co-op zijn geduld verliest en begint te vloeken en te tieren dat de strategie niet gevolgd wordt? Speel je graag met anderen samen, maar resulteert dit steevast in (net geen) bloedvergiet? Goed nieuws, want deze nieuwe iOS-titel Split mixt shooter- en puzzelelementen in een game waarbij je controle over beide spelers hebt en samenwerking een must is. Nu enkel nog bereid zijn jezelf de schuld te geven als het misloopt...
Als je wilt dat iets goed gedaan wordt, doe je het beter zelf. Een waarheid als een koe die blijkbaar ook tot in het Verre Oosten geldt. Het Maleisische Touchy Interactive komt namelijk met het originele concept op de proppen van een top-down cover-based shooter waar je simultaan beide personages bestuurt. Verwacht nu geen Killzone of Gears Of War voor je iPad, want het schieten zelf is hier slechts bijzaak. Het leeuwendeel van de uitdaging zit hem in strategisch posities innemen en het te slim af zijn van je vijanden.
In Split speel je twee personages tegelijk, Red en Blue, die je moet helpen ontsnappen uit de hyperbeveiligde instelling waarin ze zich bevinden. Hiervoor moet je in 30 levels, gespreid over drie moeilijkheidsgraden, alle cipiers die tussen jou en je vrijheid staan, zien uit te schakelen. Dit doe je steeds door een variatie op het strategisch flanken van de vijand. Flanken is een militair manoeuvre waarbij je de aandacht (in dit geval een salvo kogels) van je tegenstander weet te trekken, om dan tijdens een onbewaakt ogenblik met een andere eenheid langs de zijkant aan te vallen.
De game ademt een onmiskenbare old-school vibe uit. Zowel de omgevingen als de objecten worden steeds opnieuw gerecycleerd, wat in combinatie met het charmante 8 bit grafisch stijltje zoete herinneringen aan oude NES-games oproept. Het hergebruik van voorwerpen en beproefde vloermotief is echter niet het enige wat ons aan die lang vervlogen tijd doet denken. Hier heb jegeen save – of checkpoints, dus word je geraakt, dan mag je weer helemaal opnieuw beginnen. Daar bovenop wordt het al snel zeer pittig. Soms frustrerend, vooral lekker uitdagend, net zoals vroeger.
Gelukkig is niet alles bij het oude gebleven. Zo bestuur je Red en Blue simpelweg door hun te volgen pad uit te stippelen met je vinger. Dit is (naast in– en uitzoomen) zowat het enige besturingselement dat je voor je rekening moet nemen. Komt er een vijand in zicht, zal deze automatisch onder vuur worden genomen. Sta je naast een kist of muurtje, duik je automatisch weg indien nodig. Op deze manier hoef je je enkel te bekommeren om hoe je het beste het spervuur vermijdt en je belagers aanvalt. Buiten af en toe een kleine hapering in het uit te tekenen pad vonden we deze halfautomatische piloot een erg aangename en relaxte manier van spelen.
De gameplay en de achtergronden mogen dan wel niet al te veel veranderen, toch kom je in verdere levels schakelaars tegen die deuren of muurtjes kunnen bewegen, die weer nieuwe tactische elementen introduceren. Verder is het vooral vijanden uitschakelen en het verzamelen van de drie bonuskisten, die verspreid liggen op moeilijk toegankelijke plaatsen doorheen min of meer dezelfde generieke omgevingen. Wel worden de puzzels des te gecompliceerder en zal je keer op keer genadeloos worden afgeknald alvorens je het perfecte aanvalspatroon uitgedokterd hebt. Pleister op de wonde is de gevarieerde begeleidende Mission Impossible-achtige drum and bass die voor extra suspens zorgt.
Aan de dertig levels heb je al een serieuze kluif en Touchy is naar het schijnt al bezig aan een reeks updates. Opvolging is dus al verzekerd. Alhoewel het het concept misschien teniet doet, bedachten we dat het wel leuk was geweest mochten er speciale echte co-op levels in het spel gezeten hebben die je toch met een minder egoïstisch ingestelde vriend – of vriendin samen kon spelen. Frustratie gegarandeerd, maar het lijkt ons ook vooral erg leuk om met twee de levels schoon te vegen. Ook best jammer dat er (nog) geen Game Center support aanwezig is om je record tijden uit te wisselen.
Split vind je voor een zacht prijs je hier terug in de App Store (0,79 €).
4Gamers tip: Er is ook een gratis lite versie, wil je eerst even uitproberen of je deze schizofrene speelstijl aankan.
- Geen ruzie tijdens co-op
- Uitdagend
- Soundtrack
- Besturing
- Generieke omgevingen
- Weinig extra's