The Elder Scrolls V: Skyrim - Dawnguard
Met The Elder Scrolls V: Skyrim konden we tientallen uren aan ons scherm gekluisterd blijven. Voor de console-bezitters die intussen zowat elke grot verkend hebben en op zoek zijn naar iets nieuws is er goed nieuws, want met Skyrim: Dawnguard brengt Bethesda een geheel nieuw avontuur. Vampieren en weerwolven staan centraal in deze DLC en dat zou garant moeten staan voor bloederige avonturen. Wij trokken voor jullie nogmaals de wereld van Skyrim in om deze mythische wezens te trotseren en te kijken of deze uitbreiding de moeite waard is.
Bij een uitbreiding denk je onmiddellijk aan een nieuwe wereld boordevol content en belevenissen, zoals we dat destijds met Oblivion: Shivering Isles gekregen hebben. Helaas brengt Dawnguard niet zozeer een heel groot en nieuw gebied met zich mee. Het verhaal en de gebeurtenissen spelen zich grotendeels af in de wereld die we gewoon zijn, al zijn er uiteraard enkele nieuwe locaties terug te vinden. Tijdens het spelen hoor je enkele geruchten over de Dawnguard, een orde die de vampierenplaag bestrijdt, en kan je hen vergezellen. De keuze die vervolgens gemaakt moet worden zal een enorm dilemma worden voor de meesten onder ons.
We kunnen namelijk de Dawnguard trouw blijven en eventueel de krachten van een weerwolf gebruiken of we kunnen de vampieren een handje helpen door er zelf eentje te worden. Een tip die we jullie dus alvast willen meegeven is om meerdere save files te voorzien alvorens aan deze loodzware opdracht te beginnen. Uiteindelijk komen de twee verhaallijnen wel terug samen, maar we konden ons niet ontdoen van het feit dat Bethesda de twee wegen in het verhaal wat beter kon laten overlappen. Buiten wat aanvallen van de Dawnguard op de vampieren wanneer je vampier speelt of het uitroeien van vampieren in grotten als Dawnguard wordt er jammer genoeg niet veel aan de samenhang tussen de verhalen gedaan.
Nadat je een keuze gemaakt hebt, kan je je vampier of weervolf sterker maken aan de hand van de nieuwe skill trees. Spelers die het hoogste level reeds behaald hebben hoeven niet te vrezen, want de manier om perks te halen is wat anders. Door als vampier of weerwolf mensen van hun leven te beroven kan je deze perks geleidelijk aan upgraden. Hiermee speel je nieuwe krachten vrij zoals het oproepen van een gargoyle of het veranderen in een onkwetsbare mist. Ook in menselijke gedaante beschik je over nieuwe gadgets en mogelijkheden, waaronder de krachtige kruisboog. Een volledige make-over voor je gezicht is nu ook mogelijk, dankzij een personage dat zich in de gevaarlijke dieptes van Riften bevindt. Voorts is het nu ook mogelijk om Dragonbone-wapens te smeden, die toch heel wat sterker zijn dan de wapens van de Daedra. Avonturiers met een heel hoog level hebben ook een kleine kans om de nieuwe legendarische draken tegen te komen, dewelke ongetwijfeld een hele uitdaging zullen bieden. Nieuwe shouts en vijanden maken het lijstje met features zo goed als compleet.
Op audiovisueel vlak weten de Skyrim-fanaten wat ze mogen verwachten. De twee nieuwe kastelen van de Dawnguard en de vampieren zijn rijkelijk van detail voorzien en nodigen zeker uit tot wat verkenning. Over de vele grotten en dungeons zijn we wat minder enthousiast, want de meeste gangen komen voor de meeste mensen die al heel wat gespeeld hebben nu eenmaal iets te bekend voor. Daarnaast zijn er ook een paar andere nieuwe locaties, zoals een sneeuwvallei die wel enige charme herbergt. De saaie en lange quest die ermee gepaard gaat, is dan weer minder te noemen.Tot slot bezoeken spelers de duistere zielenwereld Soul Cairn. Een wereld die opnieuw net iets te eentonig en ongeïnspireerd is naar onze mening. Dit gezegd zijnde laat het spel ons op visueel vlak met een dubbel gevoel achter, want er zijn zowel een aantal mooie als minder mooie gebieden aanwezig. Het geluid en de muziek zijn zo goed als hetzelfde gebleven, wat zeker niet slecht is, maar het zou toch leuk geweest zijn indien we wat nieuwe epische deuntjes konden ontdekken.
Omdat er heel wat kritiek was op de vele bugs die Skyrim rijk was, kregen Xbox-spelers de kans om aan een bèta mee te doen. Hoewel we Bethesda best op haar woord willen geloven dat er tal van bugs platgestampt zijn, kwamen we best nog heel wat bugs en problemen tegen. Opnieuw raden we je aan om een paar save files te voorzien, want er kunnen mogelijk een paar ernstige bugs optreden die het je onmogelijk maken om verder te spelen. Wij houden alvast ons hart vast voor menig pc- en PS3-bezitter. Een van de grootste problemen die wij eigenlijk hadden met Dawnguard was het feit dat je als vampier niet echt intuïtief door de wereld van Skyrim kan navigeren. Door zijn grotere gestalte kan je niet door elke gang in een kerker en ook het beklimmen van een nauwe wenteltrap zal tot heel wat gevloek leiden. Daarnaast duurt het transformeren van mens tot vampier en vice versa veel te lang naar onze mening en brengt dit tevens heel wat lag met zich mee tijdens de transformatie. Het was beter geweest dat deze transformatie vlotter en zonder al te veel problemen verliep zodat spelers regelmatiger willen transformeren. Desondanks blijft het een plezierige bedoening om als vampier mensen van hun leven te beroven.
- Heel wat uren content
- Originele skill trees
- Enkele mooie locaties
- Nieuwe voorwerpen en mogelijkheden
- Vervelende besturing als vampier
- Quests vaak wat te lang en eentonig
- Een aantal ongeïnspireerde gebieden
- Verband tussen verhalen kon beter