REVIEW | Elder Scrolls V: Skyrim - Anniversary Edition blijft een dijk van een game
Na de release van The Elder Scrolls V: Skyrim in 2011, verschenen al snel heel wat theorieën op het internet over waar de volgende editie van de epische fantasy RPG zich zou kunnen afspelen. Wie had durven denken dat we, tien jaar na datum, nog steeds Skyrim zouden spelen? Maar hier zijn we dan.
The Elder Scrolls V: Skyrim Anniversary Edition is een van de meest verwarrende marketingcampagnes in de geschiedenis van videogames. In tegenstelling tot wat de memes zeggen is dit geen volwaardige rerelease van de game, maar een uitbreiding voor de Special Edition die in 2016 uitkwam op de toenmalige consolegeneratie. Die Special Edition krijgt, naast de uitbreiding, ook een gratis next-gen patch voor de nieuwe consoles, maar daarover later meer.
Wat zit er in de Anniversary Edition? Een hele hoop, zo blijkt. De uitbreiding bevat alle Creation Club content die Bethesda in de voorbije vijf jaar op de markt gebracht heeft, plus een hoop nieuwigheden om Skyrim’s tiende verjaardag te vieren.
Voor de mensen die Skyrim de laatste vijf jaar niet meer hebben aangeraakt: de Creation Club is een in-game winkel waarop Bethesda allerlei micro-DLC’s verkoopt. Die werden meestal ontwikkeld door bekende mod-auteurs, die via de Creation Club ook vergoed kunnen worden voor hun werk. De zogenaamde Creations zijn heel divers, van een gewapende Mudcrab-compagnon tot enkele lange verhaallijnen met legendarische beloningen op het eind. De prijzen die Bethesda oorspronkelijk voor deze Creations waren vrij exorbitant, maar de lagere prijs van de Anniversary Edition maakt het wel de moeite waard om je Skyrim-ervaring wat nieuw leven in te blazen.
Verwacht wel geen mirakels. De Creations zijn met een beperkt budget gemaakt. Je voelt dat ook wanneer je de content speelt: zo maken de mod-auteurs voor hun missies voornamelijk gebruik van stemopnames die al in de game te vinden waren. Dit heeft als gevolg dat wanneer je een NPC een vraag stelt over iets dat met een Creation te maken heeft, die je nogal vaak een brief in de handen duwt waarop alle info te vinden staat. De vis-mechanic die aan de game werd toegevoegd is vrij basis en je kunt ook niet aan iedere oever je hengel uitgooien. Het belangrijkste aan deze Creations zijn de loot die ze aan de game toevoegen, van enkele Daedric artefacten uit oudere games tot zelfs volledige huizen die je als speler kunt verdienen. Was de huizenmarkt in het echt ook maar zo simpel.
Naast de betalende Anniversary Edition-upgrade ontving de Special Edition van Skyrim ook een gratis next-gen upgrade. De game draait nu native aan 60 frames per seconde op zowel Playstation 5 als Xbox Series X|S. Voor die laatste twee verandert er niet veel: de game haalde die performance daarvoor ook al met de FPS Boost-feature en ook PS5-spelers konden via een mod al met 60 frames per seconde aan de slag. Veel anders lijkt deze update niet te hebben gedaan.
Spelers die geen zin hebben in de betalende upgrade kunnen ook van vier gratis Creations genieten, waaronder het hierboven vermelde vissen en een Survival Mode die overleven in Skyrim net iets uitdagender maakt. Het is niet veel, maar over gratis content valt ook niet veel te klagen. Eén belangrijke noot voor pc-spelers: de next-gen upgrade heeft ook als onfortuinlijk effect dat heel veel mods op die versie tijdelijk niet meer werken.
Als je even de moppen over de zoveelste Skyrim-rerelease negeert, dan realiseer je je al gauw dat Skyrim zelfs tien jaar na datum nog steeds een dijk van een game is. De tiende verjaardag van deze klepper is een ideaal moment om even terug in Tamriel te gaan vertoeven, enkele draken te verslaan, bergen te beklimmen of uren aan je modlijst te sleutelen. De Anniversary Edition zorgt ervoor dat zelfs de veteranen van het eerste uur iets nieuws kunnen ontdekken. Dus pak een hoorn mede, neem een zwaard, warm je stembanden op en ga eropuit. It’s good to be back.
- Meer Skyrim
- Nieuwe loot, locaties en missies
- Kapotte mods voor pc-spelers
Lijkt mij eerlijk gezegd wel een heel gunstige review voor een game dat toch wat problemen heeft. Heb zelf de PS5 versie en die crasht regelmatig. Ook is de combat/magic ondertussen wel zeer ouderwets met weinig diepgang. Hetzelfde geld voor de quests, 90% ervan is "ga naar locatie A, dood persoon B en keer terug naar persoon C voor uw beloning". De mods zijn inderdaad een leuke toevoeging, maar de meeste ervan volgen dezelfde structuur. Daarbij, er zitten nog steeds bugs in die al in de originele release zaten (bv. deuren die je niet kan gebruiken omdat er meerdere quests naar verwijzen)
Geplaatst op 2021-12-01 02:27:54