6th Planet
Lees je graag stripverhalen op je iPad maar vind je het jammer dat al die processorkracht tijdens het tonen van mooie plaatjes grotendeels onbenut blijft? Is zelfs de nieuwe Interactive Comic standaard van Marvel je een beetje te braafjes? Dan moet je zeker en vast 6th Planet samen met ons mee onder de loep nemen.
Eerst en vooral tijd voor wat vaderlandse trots. 6th Planet is namelijk gemaakt door de Belgische studio Monkube. Wij Belgen mogen dan al niet echt uitblinken in een groot aantal disciplines, als het op bier, frieten en stripverhalen aankomt weten we waar Abraham de mosterd haalde. Dat moeten ze bij 6th Planet ook gedacht hebben toen ze aan de slag gingen met een geüpdatete versie van het aloude beeldverhaal. 6th Planet wisselt namelijk het vertellen van het verhaal af met levels Lunar Lander-achtige gameplay, waarbij je een ruimteschip met minutieuze precisie doorheen verschillende landschappen dient te navigeren.
6th Planet verscheen voor het eerst in Apple’s App Store in Februari. Monkube greep de introductie van het retina display aan om een grondige update te bewerkstelligen. Niet alleen werden de graphics opgepoetst naar een hogere resolutie, data analyse van uren gameplay toonde aan dat de eerste levels van een te hoge moeilijkheidsgraad waren. Als gevolg hiervan ging het spel op de schop, werden er 30 nieuwe ‘introductie’ levels gebouwd en verhuisden de bestaande 50 naar de Master Levels modus. Niet zomaar een nieuwe versie met een enkele bugfixes dus.
Diegene die 6th Planet eerder dit jaar aan zich voorbij lieten gaan hebben bij deze een perfect excuus om de game toch nog op te pikken en kennis te maken met Darius. Darius is de intelligentste van een groep uitgekozen chimpansees die op een ruimtemissie gestuurd wordt wanneer Saturnus (voor de niet-astronomen, de zesde planeet) zich in razend tempo blijkt te ontwikkelen naar beeltenis van de aarde. Uiteraard ontgaat dit de machtigste regeringen der aarde niet en moet er zo snel mogelijk een verkenningsmissie op poten gezet worden om dit fenomeen te bestuderen (lees: toe te eigenen).
De geplande missie naar Mars wordt afgeblazen en nieuwe coördinaten worden ingesteld. Bestemming: Saturnus. Natuurlijk loopt niet alles van een leien dakje en al gauw wordt beslist dat nummer twee van de groep, de agressieve aartsvijand van Darius, als back-up achterna wordt gestuurd in een beter ruimteschip wat tegelijk met het eerst vertrokken schip zal landen. De scene is gezet voor een spannend verhaal dat op sublieme wijze verteld wordt. Niet verwonderlijk, want de onder andere Vivifilm (“bekend” van het schitterende Les Triplettes de Belleville) is mede verantwoordelijk voor het kwaliteitsvolle beeldmateriaal.
Over de gameplay zelf kunnen we korter zijn. Per level dien je Darius’ ruimteschip van A naar B te navigeren en obstakels te ontwijken met behulp van virtuele toetsen verbonden aan de thursters van het schip. Het duurt even voor je de navigatie onder de knie hebt, de knoppen zijn gevoelig en er zijn merkbare zwaartekracht effecten. Onderweg moet je ervoor zorgen dat je niet zonder brandstof komt te zitten. Dit doe je door doorheen ‘fuel spots’ te vliegen die je bijtanken. Slaag je er in om het ruimteschip zonder kleerscheuren neer te zetten, dan word je afhankelijk van de tijd en gebruikte brandstof met een medaille beloond en is de jacht voor goud op elk level geopend. Via Openfeint kan je met andere primaten scores vergelijken.
Naast het prachtige artwork, de ingenieus vormgegeven levels en de eenvoudige maar uitdagende gameplay verdient de soundtrack eveneens een aparte vermelding. De sfeervolle muziek past perfect bij het zweven door de ruimte. Niet zomaar een generiek liftmuziekje. Elk level heeft een eigen compositie gaande van rustgevend tot opzwepend en altijd uniek. Er zit duidelijk veel liefde in deze titel die het dan ook dik verdient om opgepikt te worden. De cliffhanger doet ons in elk geval al verlangen naar het volgende deel in wat hopelijk een lange serie mag worden.
- Spannend verhaal
- Sfeervolle muziek
- Veel levels
- Simpele gameplay