Men of War: Condemned Heroes
Fans van het strategiegenre hebben waarschijnlijk al gehoord van Men of War, een serie die zich richt op realisme en authenticiteit. Na een voorlaatste telg, die zich afspeelde in Vietnam, keren we terug naar de bloederige oorlog met de Nazi's. Men of War: Condemned Heroes is de eerste, Men of War Vietnam terzijde, die terugkeert naar de roots van de serie. Men of War: Assault Squad was vooral gericht op de multiplayer, terwijl deze terug een stevige singleplayer wil voorschotelen.
1C Company gaat met Men of War: Condemned heroes terug naar de periode van de Tweede Wereldoorlog. We kruipen in de huid van de Russische "penal battalions" die werden gevormd onder Stalins order #227, "No step back!". Deze bataljons bestaan uit verschillende officieren die werden bestraft voor hun misdaden of incompetentie. De officieren krijgen de laagste rang opgepind en krijgen missies voorgeschoteld waar men de dood snel ontmoet. Ze konden dus kiezen uit twee zaken: men stierf op het slagveld of men bracht de missie tot een goed einde en kreeg zo zijn rang en eer terug. Over de opdrachten van de penal battalions is niet veel geweten, maar de ontwikkelaar kreeg hulp van leden uit deze bataljons om enkele missies naar voor te brengen. Tijdens de singleplayer nemen we dus een aantal waargebeurde gebeurtenissen onder de loep. Zo gaan we strijden in Oekraïne, Polen, het Brest-gebied en naar het einde toe ook op het Duitse grondgebied.
Men of War: Condemned Heroes speelt zoals zijn voorgangers. Je krijgt aan de start een bepaald aantal eenheden en hiermee moet je de opdracht zien te klaren. Tijdens de verschillende opdrachten kan je hier en daar versterking meekrijgen, maar voorzichtig omgaan met de levens van je eenheden is de boodschap. Tijdens de singleplayer strijd je ook niet meer alleen. Hier bedoelen we mee dat je deel uitmaakt van een groter geheel. Verschillende peletonnen zullen zich op het slagveld bevinden, maar worden dan bestuurd door de computer. Je moet met je eigen eenheden de verschillende opdrachten zien te voltooien om zo een stap op te schuiven in de slag. Een grote groep betekent niet altijd de overwinning. De vijandelijke posities worden steeds goed verdedigd en een degelijke voorbereiding is een must. Een verkeerde beslissing kan snel leiden tot het falen van de opdracht, want al je eenheden verliezen, eindigt snel in een blik op het menu.
Je eenheden kan je verplaatsen en besturen zoals in elke andere strategietitel. Je kan ook de hele uitrusting van een soldaat bekijken en je kan hem nieuwe wapens laten oppikken. Daarnaast kan hij ook bepaalde voertuigen besturen en kan hij controle nemen over bijvoorbeeld een AT-gun of mortier. Een leuk extraatje dat de Men of War-serie uniek maakt, is de mogelijkheid om een soldaat te controleren met "Direct Control". Een simpele druk op de gebonden toets laat je toe om zelf je soldaat te laten bewegen, schieten, knielen, liggen en meer. Een perfecte oplossing om de iets moeilijkere taken zelf onder controle te nemen in plaats van te vertrouwen op de computer voor de bewegingen van je soldaat. Deze functie kan je enkel gebruiken op één enkele soldaat, voertuig of uitrusting (AT-gun).
Men of War: Condemned Heroes gebruikt dezelfde engine als ieder deel uit de serie. De soldaten en voertuigen zijn mooi gedetailleerd en de landschappen brengen iets uniek op het scherm. De verschillende missies gedurende de singleplayer verwisselen ook van omgeving. Zo krijg je mooi besneeuwde gronden, maar zal je ook strijden in gebieden waar de vegetatie genoot van de zomerse zon. Bandsporen van tanks en transport krijg je te zien in het terrein en vuur krijgt de vrije loop op planten en lichamen. Op de verschillende speelgebieden kan je ook huizen en muurtjes volledig vernietigen, handig om teruggedrongen vijanden te elimineren. In de loop der jaren heeft de ontwikkelaar natuurlijk aanpassingen aangebracht aan de engine om deze meer tot zijn recht te laten komen, maar we moeten toegeven dat we na vijf delen wel wat meer nieuws willen zien op grafisch vlak. Op de achtergrond krijgen we een soundtrack te horen die enige sfeer brengt in de uitvoeringen van de opdrachten. Verder klinken de verschillende wapens en voertuigen realistisch.
Naast een singleplayer krijg je ook een multiplayer voorgeschoteld. In de multiplayer neem je het alleen of samen op tegen een aantal tegenstanders op specifieke mappen. Je krijgt een aantal punten dat je kan spenderen aan eenheden en voertuigen. Gedurende de strijd verzamel je punten die je steeds kan spenderen aan nieuwe eenheden en uitrustingen om zo de overwinning op je naam of die van het team te schrijven.
- Direct Control
- Grotere slagvelden
- Realisme
- Tactische mogelijkheden
- Engine loopt op zijn einde