Tales from Space: Mutant Blobs Attack (PSV)
Flubber wist zich ooit in de schijnwerpers te gooien en inspireerde mogelijk zo alle blobs in het universum om ook een graantje mee te pikken van het beroemd zijn. Laten we eens kijken of de blobs van DrinkBox Studios een goeie indruk nalaten als we hen volgen in Tales from Space: Mutant Blobs Attack.
DrinkBox Studios bracht ons vorig jaar Tales from Space: About a Blob op PSN en komt dit jaar aanzetten met Tales from Space: Mutant Blobs Attack voor de PS Vita. Deze nieuwe game lijkt sterk op de voorganger, maar weet wel voor het eerst de PS Vita-functies in te zetten voor een lichtjes verschillende gameplay.
Het begint allemaal in het Humane Blob Research Center waar allerlei experimenten worden gedaan op blobs (flubberige wezens) die elk in een glazen kooi gevangen gehouden worden. De emmer der vernedering is helemaal vol bij één van de blobs en hij weet zich handig uit de voeten te maken wanneer één van de wetenschappers hem uit zijn glazen kooi haalt. Op zijn vluchtweg slaagt hij er in om alle andere blobs te bevrijden en zo trekt hij de wijde wereld in om de mensheid eens goed lik op stuk te geven.
De game bestaat uit zes delen, elk op zich ook nog eens verdeeld in een handjevol levels en bonuslevels. Het doel van alle levels is simpelweg de blob naar de uitgang te begeleiden. Voordat hij daar kan geraken, zal hij tal van obstakels moeten overwinnen. De blob kan zo goed als alles dat ongeveer even groot is of kleiner dan zichzelf verorberen. Na enige tijd zal hij dan ook proportioneel groeien om zo nieuwe delen in een level te kunnen bereiken.
De blob beweeg je heen en weer met de linkerjoystick en springen doe je met behulp van de x-toets. Ook kan je de blob razendsnel naar beneden sturen met de o-toets, wat handig zal blijken als je snel moet dalen of een plank onder de blob wil kapotslaan. In sommige delen zal de blob kunnen vliegen in plaats van rond te rollen en zal je een stevige boost kunnen activeren om de blob sneller te laten navigeren.
Buiten het gewone bewegen, bezit de blob ook nog tal van krachten. Zo kan hij, mits dat de speler het touchscreen aanraakt met een bepaalde beweging, voorwerpen bewegen via telekinese. Dit komt meestal overeen met het verplaatsen van platformen om er later op of tegen te springen of om gevaarlijke rode laserstralen af te weren.
De blob is echter van meerdere krachtmarkten thuis. Zo bezit hij ook magnetische krachten. Met de éne schoudertoets activeer je aantrekkingskracht en met de andere doe je net het tegenovergestelde. Zo zal je spelenderwijs de blob doorheen stukken level bewegen door tegen staal te plakken, er net van weg te vliegen of door ergens tussenin door te bewegen. Het controleren van deze magnetische kracht is zowat de moeilijkste actie die je uit je mouw zal moet toveren en deze zal je dan ook meermaals de das om doen.
In de bonuslevels komt een gehele andere gameplay naar voren. Deze zal je steevast top-down moeten spelen, waarbij je de blob over het scherm laat rollen door de six-axis van de PS Vita te gebruiken. Deze levels maken op een leuke manier gebruik van de motion-mogelijkheden en het voelt ook nog eens natuurlijk aan en niet enkel om zomaar te pronken met de mogelijkheden. Door de talrijke mogelijkheden qua krachten en bewegen, weet Mutant Blobs Attack dan ook voor de nodige verscheidenheid te zorgen qua gameplay.
Punten scoren doe je door zoveel mogelijk op te eten en als extraatje kan je ook nog blob-vriendjes opeten. Vermoedelijk en hopelijk spuugt de blob hen terug uit aan het einde van de levels, maar zeker zijn we daar niet van. Sommige stukken kunnen frustrerend zijn, vooral dan als er lasers aanwezig zijn, want deze zijn fataal voor je personage. Andere pijnlijke zaken zijn bijvoorbeeld projectielen die uit helikopters worden geschoten, maar hiervan kan je er wel enkele aan. Om de frustratie zo goed mogelijk in te dijken, zijn er redelijk wat checkpoints aanwezig in de levels. Niet alleen kom je hier terug moest je blob het leven laten, maar je krijgt ook nog eens een gezonde opkikker om weer tegen een stootje te kunnen.
De touch-mogelijkheden van de PS Vita worden voornamelijk gebruikt bij telekinese en bij het vliegen, maar voor de rest werd het beperkt tot het navigeren in de menustructuur. Al kan je ook daar gewoon de toetsen gebruiken. Erg veel komen de touch-mogelijkheden dus niet aan bod, wat misschien een gemis kan zijn, maar positief is wel dat ze nu ook niet te pas en te onpas in de strijd worden geworpen. Mutant Blobs Attack tovert kleurrijke levels op het scherm met de typische kenmerken van een komische cartoon. Ook de muziek past mooi in het plaatje, al laat het geen blijvende indruk achter. Qua verhaal is het echter aan de magere kant, aangezien de cutscenes voornamelijk uit onverstaanbaar gebrabbel bestaan, al komen ze zo ook wel komisch over.
- Cartoonstijl
- Verscheidenheid in gameplay
- Bonuslevels
- Mager verhaal