Mass Effect Infiltrator
Mass Effect staat in de media weer volop in de belangstelling na de release van het derde en laatste deel van de trilogy op pc en consoles. Het ideale moment om deze succesvolle franchise ook op de mobiele platformen te lanceren moeten ze bij Electronic Arts gedacht hebben. Onlangs verscheen dan ook Mass Effect: Infiltrator, een 3rd person shooter speciaal ontwikkeld voor iOS en binnenkort ook voor Android.
In Mass Effect: Infiltrator speel je niet meer als commander Shepard, maar als Randall Ezno, een strijder van Cerberus die op missie wordt gestuurd naar een ijsplaneet. Wanneer hij terugkeert naar een naburige basis, loopt het grondig mis: de Geth dringen het gebouw binnen, gevangenen kunnen ontsnappen en lopen vrij door het gebouw, en Randall ontdekt dat er geheime experimenten plaats vinden op de bemanning. De situatie lijkt hopeloos, tot hij gecontacteerd wordt door een Volus, die beweert van de Alliance te zijn en hem een uitweg biedt om te ontsnappen.
Een behoorlijk uitgebreid verhaal voor een mobiele game, maar al vanaf het eerste level is het duidelijk dat we hier met uitzonderlijk hoge productiewaarden te maken hebben. Het spel ziet er verdomd goed uit, dankzij de sfeervolle belichting, knappe grafische effecten en zeer gedetailleerde omgevingen en karaktermodellen. Ook de muziek lijkt wel recht uit de consoleversies te komen, en alle stemmen zijn door degelijke acteurs ingesproken. Er worden net iets te veel objecten herbruikt om de vergelijking met een PS Vita-game te maken, maar het komt wel behoorlijk dicht in de buurt.
De gameplay is volledig aangepast aan de touchscreenbesturing, en dat is maar goed ook want dat sturen en mikken met je duimen niet altijd even vlot werkt merk je al meteen als je de controle over je personage krijgt. Zodra je tegenstanders ziet schakelt het spel gelukkig over naar een andere besturing: je zoekt automatisch dekking achter lage objecten, en door met je vinger over het scherm te vegen rol je van de ene cover naar de andere. Om te vuren hoef je de vijand maar aan te tikken, waarna je met je rechter vinger je vizier nog lichtjes moet bijsturen om voldoende schade toe te brengen.
Dit systeem werkt degelijk in vergelijking met andere 3rd person games op iOS, maar komt bijlange niet in de buurt van de ervaring die je op console of pc hebt. De AI reageert extreem traag, en als je sterft is het meestal doordat je een andere kant op rolt dan je eigenlijk wou. Ook de camera is niet bijster intelligent, waardoor Randall regelmatig het zicht op je doel belemmert. Mass Effect: Infiltrator is overigens volledig actiegericht: je hoeft geen gesprekken aan te knopen met NPC’s, en paragon en renegade beperken zich tot de keuze of je een onbekende NPC die je onderweg tegenkomt wil laten leven of liever meteen afknalt.
Toch zijn er heel wat elementen uit Mass Effect overgenomen die het spel nét dat beetje extra geven. Er zijn verschillende wapens, gaande van een assault rifle tot een shotgun en sniper. De biotics konden natuurlijk niet ontbreken, waardoor je vijanden kan doen zweven of met de leash naar je toetrekken. Onder de tegenstanders bevinden zich Geth, Asari en Krogan, en op het einde van elk level word je beoordeeld naargelang je tijd, schade en stijlpunten die je gehaald hebt. De XP die je in de gevechten verdient kan je bovendien gebruiken om je wapens, biotics en armor te upgraden. Hierdoor is het zinvol om levels opnieuw te spelen om extra XP te verdienen, al mag het gezegd worden dat de lengte van de campagne niet slecht is voor een mobiele game.
- Schitterende graphics
- Prima voice-acting en muziek
- Bekende Mass Effect-elementen
- Oppervlakkige gameplay
- Nukkige besturing en camera