Ridge Racer
Het is moeilijk om niet aan de beruchte Ridge Racer-uitspraak van Kaz Hirai te denken wanneer je een Ridge Racer-game moet reviewen. Toegegeven: dankzij de man zijn we allemaal wel benieuwd wat er zo geweldig is aan de reeks, maar jammer genoeg is dit nieuwe deel op de PS Vita zelfs het enthousiasme van Hirai niet waard.
Ridge Racer is ondertussen al een oude bekende in de gamewereld. De reeks heeft sinds zijn debuut op het Namco System 22 en de originele PlayStation al flink wat veranderingen ondergaan, maar niets daarvan overtreft hetgeen de Vita-versie doet. Vergis je niet, Ridge Racer is nog steeds die fanatieke drift-racer die we allemaal kennen, er is dan ook weinig op te merken aan de gameplay, maar inhoudsgewijs zit het minder snor. Er is om te beginnen géén singleplayer campaign, wat op zich al een grote fout is, maar verder krijgen we slechts vijf auto's en drie circuits. Het is wel het vermelden waard dat de eerste lading DLC gratis downloadbaar is indien je een retail-versie koopt voor 31 maart, maar zelfs dat maakt de immense leegte die Ridge Racer bezit niet ongedaan. Tevens zijn zowat alle maps regelrechte kopieën uit Ridge Racer 7. Hierdoor zijn onze eerste vermoedens al bevestigd: Ridge Racer is een goedkope launch titel die het vooral zal moeten hebben van zijn lage prijs en onwetende kopers.
De game probeert zijn grootste probleem wel goed te verbergen. Het menu staat gevuld met allerlei opties zoals online ranking en trophies dus de speler krijgt wel het gevoel dat de game flink wat onder de motorkap heeft zitten. Het duurt echter niet langer dan uitwijken naar het racegedeelte voordat je te weten komt dat niets minder waar is. We krijgen hier drie modi voorgeschoteld: Time Attack, World Race en Spot Race. Time Attack laat ons strijden om de beste tijd terwijl Spot Race de klassieke arcade mode is waar je tegen AI kan racen. De online World Race modus heeft dan weer drie verschillende opties: het met z'n achten uitvechten online, lokale races via Wi-Fi en Ghost Car Battles waar je de tijd van andere spelers hun geest probeert te kloppen.
Online
Ridge Racer probeert wel zijn speelduur te verlengen door een soort RPG-systeem in te vlechten tussen de rest van de game. Zo krijgen we in het begin de keuze tussen zo'n vier sponsors. Eenmaal gekozen word je in een community geplaatst die dezelfde keuze heeft gemaakt als jezelf. Samen met een globale rank die elk team toegewezen krijgt, een dagelijkse missie en een portie online missies probeert de game dus echt wel een succesvolle online RPG-racer af te leveren. Jammer genoeg is al dat werk tevergeefs. Om te beginnen is er een levelsysteem dat elk van je vijf auto's opvoert qua snelheid elke keer je stijgt. Dit alleen al zorgt ervoor dat het niet uitmaakt hoe goed je bent, want er zullen altijd mensen zijn die meer tijd hebben gestoken in de game en dus automatisch beter zullen zijn omdat ze een snellere wagen hebben. Verder zijn de missies zo repetitief als het maar kan: elke missie is een variant op de "versla een andere teamspeler" waardoor we meteen vragen beginnen te stellen bij het nut ervan. Tenslotte hebben we nog de garage.
Wat eerst leek op een lichtpuntje in de duistere race-ervaring werd snel een zoveelste minpunt. Elke auto heeft nu eenmaal enkele slots die je nieuwe upgrades kan toewijzen. Die upgrades koop je in de garage en de goedkoopste optie ligt al snel bij de 400 credits. Een snelle race doet ons leren dat je om en bij de 100 credits krijgt om te winnen. Dit betekent dat je op de drie circuits snel uitgekeken zal zijn voordat je eindelijk over een deftig aantal upgrades beschikt. Het lijkt er echter op alsof Namco dacht "hoe kunnen we dit nog erger maken?" want zo is het vereist dat je eerst slots moet aankopen voordat je de upgrades erachter kan gebruiken. Het addertje? Sommige slots bevatten helemaal geen upgrade, maar een simpele tip voor de game. Nagel. Aan. De. Doodskist.
Visueel?
Een game als deze zou het moeten hebben van zijn levensvolle circuits en frisse graphics, maar ook daar is heel wat over te vertellen. Wanneer je slechts drie maps voorgeschoteld krijgt, dan verwacht je tenminste dat ze des te meer afwerking kregen. Niet in deze game. Elke map is zoals eerder gezegd een kopie uit Ridge Racer 7 en dan hebben we het specifiek over Harborline 765, Southbay Docks en Highland Cliffs. Elke map is tevens in omgekeerde richting beschikbaar, maar dat is een zwak excuus om het aantal te verdubbelen. Persoonlijkheid en stijl zijn ook allesbehalve aanwezig, waardoor we deze titel niet snel zouden aanraden om je vrienden mee jaloers te maken. Versta ons niet verkeerd, grafisch is alles meer dan dik in orde maar de saaie levenloze circuits houden de grafische pracht tegen. Dit terwijl de auto's er zelf adembenemend uit zien. Het is dan ook gruwelijk te denken dat een HD-remake van Ridge Racer 2, de PSP launch-titel, met een extra circuit of twee een betere Vita launch-titel had geweest. Het is echter wel de waarheid.
- Gameplay is er wel...
- ...maar de rest niet
- RPG-experiment
- Garage