3D Classics: Kid Icarus
Sinds Pit - de ster van Kid Icarus - een redesign kreeg voor Super Smash Bros. Brawl in 2008 is de populariteit van het vliegende mannetje flink gestegen. Alleen moeten we nog even wachten totdat de knaap zijn eigen nieuwe avontuur krijgt in de vorm van Kid Icarus: Uprising voor de Nintendo 3DS. In Europa kon men in 1987 voor het eerst aan de slag met het originele Kid Icarus. Inmiddels - 15 jaar later - is het tijd om de game van wat 3D-magie te voorzien.
Je bent een mannetje met vleugels. Je hebt een boog en je springt en schiet. Simpel doch onvolledig, er schuilt namelijk ook een verhaal achter Kid Icarus, hoewel dat in het spel niet uit de doeken wordt gedaan. In het kort: je bent de laatste hoop van de Godin van het Licht, Palutena, om haar te redden nadat ze werd gevangen genomen door de Godin van het Duister, Medusa.
Palutena gebruikt haar laatste krachten om Pit een pijl en boog te bezorgen, waarmee de jonge engel op pad trekt om zijn godin en Engelenland van het kwaad te verlossen. Tijdens het spel kan je drie voorwerpen verzamelen, die je verder helpen in het verhaal. De formule “springen, schieten en voorwerpen verzamelen” doet een beetje denken aan zowel Mario, Metroid als The Legend of Zelda. Deze formule voelt echter wat eentoniger aan dan eender welk van de drie genoemde games.
Is het nu 2D of 3D?
Op het eerste zicht lijkt het 3D-effect in dit spel niet erg indrukwekkend, maar wanneer je de 3D-schakelaar even naar beneden schuift om het uit te schakelen, merk je toch dat er een verschil is en dat Nintendo er wel in is geslaagd om een optimale toevoeging te geven aan wat zelfs een 2D-platformgame is. De achtergronden lijken verder te liggen wanneer het 3D-effect wordt ingeschakeld, en ook op de voorgrond zie je dat de zuilen net iets verder van je staan dan Pit zelf. Desondanks blijft het dan wel weer een 2D-platformer en heeft het effect aan de gameplay dus niet erg veel toe te voegen. Het is wel leuk gedaan, maar natuurlijk absoluut niet zo indrukwekkend als bijvoorbeeld bij Super Mario 3D Land.
Game met Pit
Vijftien jaar oud of niet, Kid Icarus is nog steeds een zeer pittige game. De moeilijkheidsgraad is bij het herbewerken volledig onaangetast gebleven, wat zowel een voor- als een nadeel kan zijn, afhankelijk van je vaardigheid. Als je het origineel hebt gespeeld, zal je zeker en vast een nostalgisch gevoel krijgen bij het spelen van deze 3D Classic. Laat dat net het probleem zijn.
Kid Icarus heeft hier nooit dezelfde populariteit gekend als pakweg Mario, Link en Kirby. Waarom Nintendo nu pas de draad weer oppikt met de reeks is niet erg duidelijk, maar het is alleszins jammer dat we niet allemaal hetzelfde gevoel krijgen als wanneer we bijvoorbeeld de 3D Classic Kirby’s Adventure spelen. Daarnaast kan het echter wel heel goed zijn dat je enkele aanstekelijke deuntjes herkent uit Super Smash Bros. Brawl. In ieder geval: of je nu het origineel hebt gespeeld of niet, op een 3D-handheld wordt deze game sowieso een ervaring op zich.
- Lekker pittig
- Ouderwetse platformactie
- Niet even toegankelijk
- Eentonige formule