Unit 13
Als er een ding mis was met de PSP, dan was het wel het ontbreken van een tweede stick. Die werd vooral gemist door de fans van shooters, want die zijn eenmaal moeilijk speelbaar met slechts 1 stick. Bij Sony hebben ze gelukkig geluisterd naar hun klanten en dus heeft de Vita er een tweede stick bijgekregen. Niets staat dus een goede schietervaring nog in de weg en Unit 13 is het eerste spel dat die stelling mag proberen te bewijzen.
Unit 13 is een spel van Zipper Interactive, de makers van Socom. Het is ook bij die titel dat ze een deel van de inspiratie zijn gaan halen, al draait Unit 13 niet zo rond het team. Alles draait natuurlijk wel rond Unit 13, een elitegroep die er wordt op uitgezonden om de gevaarlijkste en moeilijkste missies uit te voeren. Elk lid van het team heeft zijn specialiteit en dat toont zich bij de gameplay van het spel. In totaal telt je groep zes leden, maar tijdens een missie in de singleplayer beschik je altijd maar over een van hen. Het zijn dus echte solomissies.
De commando is een beetje het manusje van alles. Hij heeft geen uitgesproken zwaktes, maar ook geen echte specialiteit. De Technician moet het van zijn snelheid hebben. Hem gebruik je dus wanneer je heel snel een bepaald gebied moet uitkammen. De Advanced Soldier heeft dan weer meer gezondheid, waardoor hij iets beter tegen een stootje kan. Hij is voor missies waarbij het wel eens uit de hand kan lopen. De Gunman lijkt een beetje op de voorgaande, want ook hij heeft meer gezondheid, maar hij is ook de man met het zware geschut. Als straf is hij dan weer een stuk trager. De Spy is de man bij uitstek voor stealthmissies. Hij is stil en snel, maar geraak er niet mee in een vuurgevecht, want hij zal al snel het loodje leggen. Tenslotte is er nog de Sharpshooter. Hij is de beste keuze voor aanvallen vanop grotere afstanden.
Je ziet al dat je met een uitgebreid team zit, maar omdat je in de singleplayer altijd slechts een lid mag kiezen, zal je keuze sterk afhangen van het type missie. Gelukkig duidt het spel zelf altijd de beste optie aan, al kan je natuurlijk nog altijd voor een andere soldaat kiezen als je dat zelf wil. De verschillende missies zijn ook mooi aangeduid in het menu. Om te beginnen heb je Direct Action. Dit zijn missies zonder echt duidelijke voorkeuren. Je kan ze aanpakken zoals je zelf wil, afhankelijk van je situatie.
Vervolgens heb je de stealthmissies. Dit zijn missies waarin je niet mag ontdekt worden. Je moet dus voorzichtig te werk gaan om er voor te zorgen dat het alarm niet afgaat. Dat kan op verschillende manieren gebeuren. Je kan gewoon ontdekt worden, maar in het spel zijn er ook camera’s en lasers aanwezig. Die zal je onderweg moeten uitschakelen, want anders zal het alarm genadeloos schallen en kan je opnieuw beginnen. Deze missies zijn een welgekomen afwisseling, want ze zorgen er voor dat spelers die kiezen voor de directe aanval ook verplicht worden om het spel eens op een andere manier te spelen.
Het derde type missies zijn de opdrachten die je binnen een bepaalde tijd moet afwerken. Wanneer een missie start, begint de klok te lopen en het is dus de bedoeling om zo snel mogelijk je doel te bereiken. Hier zal je dus de juiste balans moeten vinden tussen aanval en verdediging. Je wil in leven blijven, maar je mag ook niet te veel tijd verliezen natuurlijk.
Het laatste type is het meest uitdagende. De Elite Missions zijn immers een stuk moelijker. Hier worden een aantal hulpmiddelen uitgeschakeld, zoals regeneratie en checkpoints. Bij het begin van de missie krijg je een gezondheidsbalk die je best goed in het oog houdt. Hij wordt namelijk pas terug aangevuld wanneer je een van je doelen succesvol volbrengt. Dan moet je echter niet denken dat je veilig bent. Elite Missions hebben namelijk geen checkpoints. Je mag in de laatste rechte lijn zijn, maar als ze je het hoekje om helpen, dan mag je lekker terug opnieuw beginnen. Deze missies zijn dan ook duidelijk voor de meer ervaren spelers, die een lekkere kluif zullen hebben aan deze missies.
In totaal zijn er in de singleplayer 36 verschillende missies, die je gaandeweg allemaal vrijspeelt. Tijdens elke missie kan je ook punten en experience verzamelen. De punten komen terecht in de online leaderboards, zodat je kan tonen hoe goed of hoe slecht je wel bent. Met de experience stijgt het niveau van je teamleden dan weer. Zo speel je extra wapens en hulpmiddelen vrij en krijgen je soldaten ook nog andere kleine bonussen, zoals bijvoorbeeld een hogere snelheid of de mogelijkheid om meer granaten te dragen. Deze 36 missies zijn echter niet alles.
Over het netwerk
Om te beginnen kan je High Value Targets vrijspelen. Dit is een soort most wanted lijst, die je enkel mag aanvangen wanneer je voldoende sterren hebt verdiend. Die sterren krijg je op het einde van een missie. Hoe beter je het er vanaf bracht, hoe meer sterren je zal krijgen. Bekijk deze missies als een soort baasgevechten, waarbij je enige doel het doden van een superschurk is. Het zijn dan ook redelijk moeilijke missies, eerder geschikt voor ervaren spelers.
Unit 13 beschikt ook over twee modi die zich richten op het online gedeelte. Zo heb je de Daily Challenge. Dit is een missie die telkens 24 uur geldig is. In die periode krijg je de kans om een zo hoog mogelijke score neer te zetten en die vervolgens op het leaderboard te plaatsen. Elke dag wordt er een nieuwe missie online gezet. Die missies zouden soms zelfs gebaseerd worden op de actualiteit, wat toch een knappe actie zou zijn. Het zou toch knap zijn moest je enkele dagen na de dood van Bin Laden zelf de mogelijkheid hebben gekregen om het na te spelen op je Vita. Verder is er ook een co-op campagne aanwezig. Daarin kan je samen met een tweede speler missies spelen. Ook hier is het vooral de bedoeling om hoge scores te halen, want ook de co-op krijgt zijn online leaderboards.
Audiovisueel en gameplay
We hebben nu vrij uitgebreid uitgelegd hoe het spel in elkaar zit. De verschillende missies en het toevoegen van de leaderboards zijn leuke aspecten, maar er zijn ook minder fijne kantjes aan Unit 13. De missies hebben bijvoorbeeld nogal een lineair kantje. Dat is niet altijd zo, maar meer dan eens kregen we het gevoel dat we naar een ruimte werden gestuurd om een doel te volbrengen, waarna we naar de volgende kamer konden gaan om daar iets anders te doen. Dat is eigenlijk vrij jammer, want de omgevingen zijn dikwijls vrij open en in zowat elke missie heb je meer dan een doel. Gewoon aanduiden op de kaart waar de verschillende doelen waren en vervolgens de speler de vrijheid geven om te kiezen, had een veel betere keuze geweest. Ook vonden we de auto-aim nogal sterk aanwezig. Auto-aim is zeker geen schande, maar hij mag niet gaan overheersen en dat deed hij soms wel.
Grafisch twijfelen we een beetje over Unit 13. Het ziet er allemaal niet slecht uit, maar de omgevingen gaven ons te dikwijls een kil gevoel. Het is moeilijk uit te leggen, maar we kregen het gevoel dat er weinig leven zat in de levels. Ondanks dat kunnen we niet zeggen dat Unit 13 grafisch in de fout gaat. We bleven dus met een dubbel gevoel achter. Het geluid zit wel goed. Voice-acting, soundtrack en andere geluiden zijn zeer degelijk.
- Verschillende missies
- Daily Challenge
- Co-op
- Sterke auto-aim
- Kille omgevingen
- Soms te lineair