Toki Tori (PSN)
Wanneer we praten over games van Nederlandse bodem, dan denken we vooral aan Killzone of zelfs Overlord. Minder bekend, maar zeker niet minder goed, is echter Toki Tori, een puzzel game die zo'n tien jaar geleden werd ontwikkeld door Two Tribes B.V. Destijds was de game te spelen op Game Boy Color maar doorheen de jaren vonden we het spel terug op diverse platformen met hier en daar grafische aanpassingen. Ondertussen heeft de game het Playstation Network bereikt en een review mocht dan ook niet ontbreken.
We spreken dan wel van een Playstation Network-versie maar eigenlijk is de game een rechtstreekse port van de pc-versie die begin vorig jaar op Steam verscheen. Dat klinkt misschien goedkoop, maar toch wist de ontwikkelaar enkele kleine dingen toe te voegen zoals 3D- en Playstation Move-ondersteuning. Weinig verschil voor iemand zonder 3D-tv en Sixaxis-controller, maar extra opties zijn natuurlijk altijd welkom.
Toki watte?
Toki Tori is een game waarin we spelen met een geel kuiken dat de naam Toki Tori draagt en onze opdracht is om in elk level alle eieren te verzamelen. Je bent vrij om de kiezen op welke manier je dit doet, maar hou in gedachten dat je soms vast komt te zitten. Hoe gebeurt dit precies? Wel, op zich is Toki Tori een simpel kuiken dat slechts naar links en rechts kan bewegen maar daarnaast heeft dit pluimvee ook enkele vaardigheden zoals het maken van een bruggetje of zich teleporteren naar eenders welke richting. Deze mogelijkheden zijn echter gelimiteerd qua gebruik en daarom kan je dus op bepaalde plaatsen vast komen te zitten omdat al je bruggetjes al zijn opgebruikt.
Rewind & Beat them
Gelukkig moet je heel de game niet steeds herstarten wanneer je ergens vast komt te zitten. Er is namelijk een rewind-functie waarmee je je spel terug kan spoelen tot een bepaald punt. Het prachtige aan deze functie is dat er geen limiet op zit waardoor je het kan blijven gebruiken. Hierdoor is er meer ruimte om een level op je eigen manier uit spelen want wanneer je ergens fout zit duurt het slechts enkele seconden en je bent weer teruggespoeld naar een vorig punt. Met dit in gedachten kan je bijvoorbeeld proberen om een level uit te spelen op een manier die de ontwikkelaar niet mogelijk achtte. Beat them at their own game.
Worlds & Enemies
De game is opgesplitst in vier verschillende werelden die elk gevuld zijn met bepaalde vijanden. Vanaf het begin in het bos tot de bodem van de zee zal je nieuwe mogelijkheden voorgeschoteld krijgen waardoor het spel steeds gecompliceerder wordt. Je moet gelukkig niet te veel schrik hebben want elke mogelijkheid wordt steeds op een goed tempo uitgelegd waardoor het nooit echt frustrerend moeilijk begint te worden. Toch zal de game niet weggelegd zijn voor iedereen want op een bepaald punt begint het misschien wat saai te worden, ondanks al de verschillende mogelijkheden, en het lijkt ook of de levels maar blijven komen. Op zich is dit natuurlijk geen minpunt, maar we kunnen ons inbeelden dat de tragere gameplay misschien niet voor iedereen weggelegd is.
What else?
Speciaal voor de PSN-uitgave heeft de ontwikkelaar een Easy Mode toegevoegd die de game wat makkelijker zou maken voor nieuwkomers. Deze mode heeft ook een handjevol nieuwe levels en duurt slechts een half uurtje. Het doel is voornamelijk om je de basics te leren zodat je de game onder de knie hebt voor de moeilijkere stukken. Al bij al een tutorial van een half uur dus, maar het is natuurlijk leuk voor de meer casual gamer.
Iets anders is dan weer de PlayStation Move-ondersteuning die exact hetzelfde werkt als een muis bij de pc-versie. De besturing verliep vlotjes en echt alles is bestuurbaar met de PlayStation Move waardoor je nooit moet wisselen naar de standaard controller.
- Rewind-functie
- Move werkt goed
- Uitdagende puzzels...
- ...die niet iedereen even leuk zal (blijven) vinden