Hero's Way (iPhone, iPad)
De oudere gamers onder ons denken waarschijnlijk met een grote zucht van nostalgie terug aan de glorietijden van de side-scrollers. Games zoals Golden Axe werden kapot gespeeld en worden tot op de dag van vandaag nog gekoesterd in menig gamershartje. Tijden zijn veranderd, en een grote open wereld lijkt de standaard geworden te zijn. Games met drie personages, flinterdun verhaal en weinig animatie kunnen moderne gamers niet meer overtuigen. Lakoo doet met Hero’s Way een poging om het side-scrolling actie genre te doen herleven, weliswaar met een mix van RPG-elementen erbij gegooid.
De game begint met een warrior die een simpele tutorial doorloopt waar je leert te lopen, vechten, sterven en weer opstaan. Vervolgens krijgen we de mogelijkheid om een 3-mans party samen te stellen. De beschikbare classes zijn momenteel Warrior, Rogue en Witch met de belofte van de ontwikkelaar dat er in de toekomst extra classes zullen bijkomen. Na de tutorial betreedt onze groep van helden de eerste wereld. Op eigen houtje lopen ze voorwaarts tot ze een groep vijanden tegenkomen die ze automatisch aanvallen. Na deze eerste groep aanvallers zonder al te veel moeite automatisch te hebben verslagen loopt de groep door tot het einde van de level. Volgende level, meer van hetzelfde. Onze personages blijven level na level alles automatisch doen. De enige echte actie die van ons gevraagd word is op “Revive” klikken wanneer een van de strijders het loodje legt. Een personage reviven kost 100 munten, wat ook niet echt een probleem is vermits er geld genoeg verdiend wordt door het afmaken van vijanden.
Hero’s Way bestaat uit 6 werelden met in totaal 60 levels. De levels worden willekeurig gegenereerd bij het opstarten zodat je nooit dezelfde level twee maal doorloopt, aldus Lakoo. Daar is echter weinig van te merken, vermits het enige verschil in levels de achtergrond is en het occasionele heuveltje waar we zo overheen lopen. Om een strategisch element in de game te verwerken kan je een personage uit je party oppakken en elders droppen, zo heb je op elk moment controle over de plaatsing van alle personages. Zo kunnen we de warrior een vijand naar een kant laten kijken terwijl hij langs de andere kant bestookt wordt met pijlen en vuurballen. Goed uitgewerkt maar uiteindelijk overbodig.
Na een wereld doorlopen te hebben komt er, zoals een goede hack&slasher het betaamt, een eindbaas langs. Deze bazen hebben een lange levensbalk, waardoor ze wel wat tijd in beslag nemen om af te maken en vrij veel munten kosten om personages steeds te blijven reviven. Desondanks bleef er genoeg over om Hero’s Way op automatisch verder te spelen. De bazen tonen niet veel intelligentie, ze blijven vasthouden aan een vast patroon van drie aanvallen waar we onze klok kunnen op gelijk zetten. Een held die bijna dood is even uit de weg heffen is dus een makkelijke opgave. De eindbazen, net als enkele zwaardere vijanden in de andere levels, hebben soms wel dingen te zeggen tegen onze heldengroep. Lijkt ons wel leuk, ware het niet dat de tekstballonnen gewoon leeg blijven. Beeld zonder klank zoals dat heet.
Voor de graphics hebben de ontwikkelaars gekozen om een cell-shaded stijl te gebruiken. Deze cartoonachtige stijl wordt geregeld gebruikt in RPG’s en kan heel mooi zijn. Hero’s Way heeft knappe achtergronden in de levels en ook de personages zijn vrij mooi gemaakt. Elk personage heeft echter maar één gezichtsuitdrukking waardoor het heel wat moeilijker wordt om je in te leven in de avonturen van deze helden. Elke wereld heeft z’n eigen soundtrack die goed klinkt en past bij de setting. Enig minpuntje hier is dat na 10 levels lang hetzelfde muziekje horen we het er wel mee gehad hebben. De geluidseffecten van de wapens zijn, net als de graphics, cartoonachtig gemaakt wat bijdraagt tot de sfeer van het spel.
Hero's Way in de AppStore (gratis)
- Gratis!
- Leuke soundtrack
- Goed uitgewerkt plaatsingsysteem
- Nauwelijks interactie
- Te makkelijk
- Levensloze personages