Assassin's Creed: Revelations
Assassin's Creed kan zich al een tijdje rekenen tot de top van het action/adventure-genre. Met het smaakvolle verhaal, uitstekende graphics en vlotte gameplay heeft AC zich een weg gebaand naar vele gameverzamelingen. De singleplayer is uiteraard de belangrijkste factor in Assassin's Creed, maar sinds Brotherhood kunnen we toch nog een tweede factor aanrekenen: de multiplayer. Het action/adventure-genre leent zich doorgaans nochtans niet tot een online-gerichte aanpak. Gelukkig is de formule die Brotherhood gebruikte in goede smaak gevallen bij de gamers. Of de bèta van de 'vernieuwde' multiplayer in Assassin's Creed: Revelations alweer een stap in de goede richting is, lees je in deze preview.
Het blijft een leuke bedoening, het openen van een bèta. Meestal zoeken mensen nog dagenlang het internet af voor een code of hebben de gelukkigen al een mail binnengekregen. Bij het openen van Assassin's Creed: Revelations-bèta was het echter meteen duidelijk: wie binnen wou, binnen kon. De meeste geregistreerden op UPlay kregen een code in de bus, en de ongeïnteresseerden gaven ze met evenveel plezier door aan de fans. Wie de bèta wou spelen zal hem intussen al gespeeld hebben. Toch onderwerpen wij de bèta nog steeds aan ons onverbiddelijk oordeel. Singleplayeropties waren volledig afwezig in deze preview, dus klikken we maar meteen door naar het 'Abstergo Training Program', zoals de multiplayer heet.
Op de vraag of een Animus Technician ons moet rondleiden, antwoordden we uiteraard 'ja', want het ijs breken kan namelijk nooit kwaad. We neuzen daarbij even rond in het charactermenu. Wat meteen opvalt is het groter aantal aanpassingsmogelijkheden en de nieuwe characters. Net zoals in Brotherhood kan je kiezen uit negen verschillende personages, met elk een uniek uiterlijk. Dit keer kan je wapenschilden ontwerpen - voorlopig is er wel nog niet veel keuze - en unieke titles activeren.
Maar goed, na een korte blik op de menu's zijn we dan toch maar aan de slag gegaan met de game zelf. Meteen nadat onze Templar het virtuele strijdveld betreedt, springen een paar elementen in het oog. Grafisch is de game amper verbeterd. Een paar polygoontjes hier en daar zorgen voor een iets mooier geheel, terwijl de animaties even vlot zijn als de vorige game. Zoals altijd is de hoofdmode een kat-en-muis-spel. Je hebt een achtervolger en een doelwit. Je moet proberen je doelwit zo stijlvol mogelijk te doden, en te verhinderen dat de achtervolger met jou hetzelfde doet. Je krijgt meer punten als je stealth gebruikt om een target te doden, of als je het gewoon erg stijlvol doet. Het gebeurt helaas nog steeds dat je 3x achter elkaar eenzelfde target opgegeven krijgt.
De personages met onder meer: de bombarder, deacon, sentinel, vanguard en champion.
Na deze korte introductie verlaten we de veiligheid van de artificiële intelligentie en wagen we ons aan een gevecht tegen spelers van vlees en bloed. Als eerste gamemode kiezen we Wanted - de modus die we eerder al gespeeld hebben - en gaan we onze skills beproeven tegen een aantal menselijke spelers. Veel is er nog niet veranderd. Het beginnen van een match neemt nog altijd redelijk veel tijd in beslag en de spawns laten nog altijd te wensen over. Het gebeurt meer dan eens dat je achtervolger vlak achter jou verschijnt - wat behoorlijk frustrerend kan zijn als je wil ontsnappen. Ook zijn de perks en abilities terug van de partij. Je kan je personage pimpen met wat extra bonussen en gadgets om het moorden iets simpeler te maken. Vanaf een bepaald level kan je zo tripwires neerleggen om je vijanden te hinderen, of throwing knives gebruiken om vanop afstand te moorden.
De enige nieuwigheid zijn de accolades. Na elke match worden bepaalde spelers extra beloond voor hun prestaties, zoals bijvoorbeeld voor het meeste kills in een match of het minste deaths. Deze accolades kan je dan verzamelen als pronkstuk voor je profiel. Na elk level speel je ook nieuwe gadgets vrij, die je dan moet vrijkopen met Abstergocredits, de munteenheid in het spel. Na elke match wordt er een balans van je prestaties opgemaakt, waarna je xp en abstergo credits als beloning krijgt. Je zal dus niet meteen alles vrijspelen tijdens het stijgen in level. Hierdoor zal je constant moeten kiezen wat je het eerst wil vrijspelen, wat de variatie ten goede komt.
De gamemodi uit Brotherhood keren grotendeels onder dezelfde vorm terug, met één nieuweling. Artifact is eigenlijk een Assassin's Creed-versie van het immens populaire Capture The Flag. Een leuke twist is wel dat het vermengd is met de klassieke Hunter-Prey gamemode. Zolang je bij je eigen vlag blijft ben je een predator, en kan je dus andere spelers doden. Van zodra je bij de vijandelijke vlag bent, draait dit om. Er wordt dus een geslaagde mix gemaakt tussen offensieve en defensieve speelstijlen. De rest van de modi zijn onder meer Manhunt, waar je met twee teams om beurten kat en muis speelt, Easy Deathmatch - wat speelt als Free For all, en Wanted - waar je naarmate jouw killscore meer en meer achtervolgers krijgt.