HANDS-ON PREVIEW | Clair Obscur: Expedition 33 doet geweldige dingen met turn-based combat
Clair Obscur: Expedition 33 van ontwikkelaar Sandfall Interactive is één van die games die afgelopen zomer ietwat hoge ogen wist te gooien op Gamescom. De prachtige visuele stijl en de vrij unieke invulling van turn-based combat zorgden er voor dat de game zal snel hoog op heel wat verlanglijstjes kwam te staan. Wij kregen nu de kans om de game al een drietal uurtjes te spelen en ons enthousiasme is er niet minder op geworden.
De demo die we konden spelen, begint kort na de proloog van de game, die vertelt dat in de wereld van Clair Obscur: Expedition 33 een wezen genaamd The Paintress elk jaar een nummer schildert op haar monoliet, waarna iedereen met die leeftijd in rook opgaat. Het nummer daalt ook elk jaar en dus is de samenleving ten dode opgeschreven, tenzij The Paintress eindelijk gestopt kan worden.
Elk jaar wordt er dan ook een expeditie op uitgestuurd met mensen die hun laatste jaar opofferen om zo meer te weten te komen. Dit jaar is het tijd voor Expedition 33, die bij aankomst bijna meteen volledig van de kaart wordt geveegd.
In de demo kropen wij alvast in de huid van Gustave, Lune en Maelle, drie personages die deel uitmaakten van onze party terwijl we de prachtige wereld van Clair Obscur: Expedition 33 verkenden.
Visueel is er dan ook bijzonder weinig aan te merken op deze game. De omgevingen, de personages en het monsterdesign, allemaal ziet het er prachtig uit. Ook de muziek dompelt je perfect onder in het algemene sfeertje. Het enige probleem dat we tot nu toe opmerkten is dat de mondbewegingen niet helemaal overeen komen met de dialoog. Dat is jammer want het stemmenwerk is meer dan ok.
Waar Clair Obscur: Expedition 33 echt in uitblinkt, is de combat. Het kiest daarbij voor een turn-based systeem en we horen nu al heel veel mensen zuchten, maar het doet dat op een best ingenieuze manier, waarbij elementen van verschillende games en stijlen worden gecombineerd.
Tijdens een gevecht heeft iedereen op het slagveld zijn beurten – die mooi worden aangegeven aan de zijkant van je scherm, zodat je altijd kan zien wie de volgende is – waarbij je kan kiezen om gewoon aan te vallen, items te gebruiken of skills in te zetten.
Een gewone aanval kost je niets. Sterker nog, het levert je een Action Point (AP) op, die je kan inzetten om skills te gebruiken. Skills vragen een bepaald aantal AP en doen meer dan een gewone aanvallen. Ze voegen elemental damage toe, vallen meerdere keren in één keer aan en voegen nog status effects toe. Door skills op de juiste manier te combineren, kan je er voor zorgen dat aanvallen uitermate krachtig worden.
In het begin is het even zoeken en ben je ongetwijfeld vooral wat random aan het aanvallen, maar wanneer het klikt merk je dat de combat in deze game zo goed in elkaar steekt.
Dat wordt nog versterkt door het defensieve aspect van die combat. In de meeste turn-based games kan je meestal weinig doen wanneer je aangevallen wordt. Dat is hier niet het geval. Defensief verandert Clair Obscur: Expedition 33 een beetje in een action-game, waarbij je op tijd moet dodgen en parryen. Doe je dat goed dan krijg je misschien meer AP en kan je lekker vernietigend uit de hoek komen.
Ook hier kan het even duren voor het klikt en een parry is zonder twijfel een stuk moeilijker dan een dodge, maar het houd je wel steeds op de tippen van je tenen. Net zoals de QTE’s die je moet uitvoeren bij het gebruiken van je skills.
Heel dat systeem wordt natuurlijk ondersteund door een aantal RPG elementen. Je kan stijgen in level, waarbij je punten kan verdelen over vijf verschillende categorieën om zo algemeen sterker te worden. Je kan natuurlijk nieuwe skills vrijspelen en je kan nieuwe wapens vinden in de wereld, die je ook nog eens kan laten groeien in level.
Het meest diepgaande aspect in het idee van Pictos en Luminas. Elk personage kan drie Pictos toevoegen aan zijn build, die voor betere stats zorgen en die ook elk een passieve skill hebben die je kan leren.
Om die skill te gebruiken moet je Luminas inzetten. Je personages hebben een beperkt aantal Luminas – al groeit dat aantal als je stijgt in level – en de skill van de Pictos die je draagt moet je ook niet betalen met Luminas. Heb je deelgenomen aan een aantal gevechten terwijl je de Pictos draagt, dan kunnen voortaan alle personages, in ruil voor wat Luminas, die skill toevoegen.
Die passieve skills zijn uitermate belangrijk en zorgen er voor dat je heel uitgebreide builds kan maken. Door ze op een juiste manier te combineren kan je zelfs met de meest eenvoudige aanvallen bijvoorbeeld heel wat AP krijgen of status effects toevoegen aan je vijanden.
Al die verschillende aspecten klinken nu misschien een beetje veel en de eerste minuten is dat misschien ook zo, maar zoals we eerder al zeiden: eens het klikt is de combat in Clair Obscur: Expedition 33 geweldig.
Clair Obscur: Expedition 33 doet iets verfrissend met turn-based combat, dat zelfs de grootste tegenstanders mogelijk weet te overtuigen. Bovendien spat het visueel van het scherm en heeft het verhaal ons na enkele uurtjes al stevig beet. De game verschijnt op 25 april en wij kunnen alvast niet wachten.
Pre-ordered :) ben er al van vorig jaar op aant wachten.
Geplaatst op 2025-03-03 20:17:36