HANDS-ON PREVIEW | Op drakenjacht in Dragonkin: The Banished
Draken, de mensheid heeft er al jaar en dag een fascinatie voor. Boeken, films, comics en natuurlijk ook een heel pak games zijn al gemaakt met draken in de hoofdrol. Daar komt binnenkort nog eentje bij met Dragonkin: The Banished, een hack-and-slash game in de stijl van onder andere Diablo.
In Dragonkin: The Banished kom je terecht in een wereld die steevast de strijd moet aangaan met draken en een wereld die is aangetast door drankenbloed, waardoor er natuurlijk heel wat monsters opstaan.
Gelukkig maak jij deel uit van de Dragon Squad, die het hun doel hebben gemaakt om de Dragon Lords te vinden en te verslaan. In de game krijg je dan ook de mogelijkheid om te kiezen uit drie verschillende personages, met elk hun eigenschappen: The Barbarian, The Oracle en The Knight.
The Barbarian gaat uit van zijn brute kracht, gemixt met zijn ijskrachten, terwijl The Oracle meer van op een afstand werkt en toegang heeft tot elektrische krachten. The Knight tot slot heeft dan weer vuurkrachten en zit, zoals wel vaker in dit soort games, tussen de twee andere klassen in. Het is dus aan jou als speler om uit te werken welke variant het beste bij jou past.
Je kan natuurlijk je personages nog verder aanpassen naar je eigen wens. Daarvoor moet je de Ancestral Grid gebruiken, een systeem waarbij je vaardigheden kan vinden tijdens het spelen, die je dan kan inpassen op je grid. Elk personage heeft zijn eigen grid en door de juiste combinaties te maken met de vaardigheden en andere upgrades die je vindt, kan je zo unieke variaties creëren. Je personage upgraden wordt zo dus eigenlijk ook een beetje een kleine puzzel.
Wij wisselden wat af tussen de drie personages en merkten alvast op dat ze echt best verschillend speelden en dat er genoeg variatie is in de skills. Het is even zoeken naar de juiste balans tussen gewone aanvallen en aanvallen die mana vereisen, maar eens je dat onder de knie hebt, vallen de vijanden bij bosjes neer.
Tussen missies door kom je dan weer terecht in een dorpje dat steeds verder zal uitbreiden op basis van je eigen keuzes en je succes doorheen de missies. Zo kan je je stad omtoveren tot het toevluchtsoord voor de mensheid en kan je natuurlijk voor jezelf heel wat extraatjes vrijspelen. In de demo die we speelden konden we nog niet heel veel zelf doen met de stad, dus is het ook nog niet helemaal duidelijk hoe diepgaand dit systeem is.
Ook op vlak van werelden hebben we nog niet zo heel veel gezien, waardoor het er momenteel allemaal nogal flets en eentonig uitziet, maar in trailers hebben we wel al verschillende omgevingen te zien gekregen en we verwachten dus dat het in de early access en later in de volledige game allemaal wel zal meevallen. We hadden wel wat last van framedrops, wat in een game als dit natuurlijk niet zo handig is.
Dragonkin: The Banished verschijnt op 6 maart in Early Access op Steam en zal later ook zijn weg vinden naar andere platformen, zodat iedereen de drakenjager in zich los kan laten.