HANDS-ON PREVIEW | Civilization 7 opent de reeks voor heel wat nieuwe spelers
Boodschap van algemeen nut: fans van strategy games kunnen maar beter al hun vrije tijd achter slot en grendel steken. Civilization 7 komt eraan in februari en is van plan om zonder genade al je kostbare tijd op te slorpen tot elke relatie, job en schoolrapport tot as is herleid! Zal het zo’n vaart lopen? Waarschijnlijk niet. We weten alleen dat we vijf minuten geleden de preview editie hebben opgestart en het plots al vier uur later is.
Civilization 7 probeert met tal van kleine aanpassingen de franchise nieuw leven in te blazen. Maar het spel gaat van start zoals je dat gewoon bent. Je kiest een wereldbekende leider, beslist de moeilijkheidsgraad en hoe de map er uit hoort te zien. Je krijgt een Founder, die de mogelijkheid heeft om een stad uit de grond te stampen en dat liefst op een zo interessant mogelijk stukje land. Vervolgens train je verkenners en een leger en ga je op verkenning door de wereld. Je komt ruïnes tegen en interessante kampementen die je van bonussen voorzien naarmate de keuzes die je maakt. Verkoop je unieke vazen die een handelaar je aanbiedt voor staalharde cash of ga je leren hoe ze gemaakt worden om je wetenschappelijke kracht te versterken? De keuzes die je nu al van het prille begin krijgt, zullen je op weg helpen naar je favoriete overwinningsmethode.
Meteen valt op hoe goed de graphics van Civilization 7 zijn. Belangrijke plekken zijn niet langer wazig en uniform, ze zijn tot in de puntjes gedetailleerd. Bergformaties zijn realistisch weergegeven met mistige bergtoppen en kampementen zien er effectief uit als kleine steden. Er is ook meer beweging dan ooit op je bewerkte vlakken. Mijnen zijn voortdurend stenen aan het verzamelen, dieren huppelen rond op boerderijen en de glimmende zee nodigt uit om elk vlak te verkennen.
Een toevoeging die meteen opvalt is de mogelijkheid om te mixen en matchen tussen je leider en je beschaving. In vorige games waren een leider en zijn beschaving onlosmakelijk met elkaar verbonden. Nu kun je een eigen samenstelling maken tussen je leider en verschillende beschavingen. Je kunt dus perfect een wetenschappelijk aangelegde Confucius combineren met het meer op geld en productie gerichte Egypte. Zowel leiders als de mogelijke naties hebben verschillende eenheden en bonussen ter beschikking, je kunt dus een combinatie maken die perfect bij je speelstijl aansluit. Enkele van de opvallende afwezigen in de huidige keuzelijsten zijn Gandhi en Engeland. Zelfs de beschaving waar je voor kiest is veranderlijk tijdens je speelsessie. Als je bijvoorbeeld start met Griekenland, dan kun je Spanje vrijspelen in de Exploration Age en Rusland in de Modern Age. Het is dus nu al duidelijk dat Civilization 7 de meest flexibele game uit de franchise wordt. Je zit dus niet langer vastgebeiteld aan een bepaalde tactiek eens je wat verder bent in de game, wijzigingen blijven tot op het eindpunt mogelijk.
Je leiders hebben nu ook levels die verschillende bonussen vrijspelen genaamd Memento’s. Deze Memento’s kun je toewijzen aan je leiders om extra bonussen te bekomen in zowel offline als online games. Er zijn een kleiner aantal tijdperken waar je doorheen gaat na een vastgelegd aantal beurten. Bij de omschakeling naar een nieuw tijdperk, moet je een nieuwe civilisatie kiezen gebaseerd op je eerdere keuzes. Vervolgens kies je welke eenheden je wilt behouden. Deze worden dan naar gelijkaardige eenheden omgezet van het nieuwe tijdperk. Het verloop van tijd is dus niet zo naadloos als bij vorige Civilisation games. Ook de lijst met technologieën is niet universeel tijdens het spel en is beperkt tot een bepaald era. Je bent dus wat beperkter in de keuzes die je maakt op technologisch vlak, al zal dat minder overweldigend zijn voor nieuwere spelers.
En vooral simplificatie lijkt centraal te staan in dit spel, wat meer ervaren spelers mogelijk tegen de borst zal stuiten. Er is minder micromanagement doordat bijvoorbeeld werkmannen niet langer bestaan. Je hoeft je dus geen zorgen meer te maken over het zelf aanleggen van wegen of het herstellen van gebouwen. Locaties worden ook sneller verbeterd simpelweg door het uitbreiden van je stad of door een nieuw district aan te leggen. Je legers zijn sneller onderweg naar hun doel doordat je ze kunt groeperen onder de leiding van een Commander. Hierdoor hoef je je troepen niet langer één voor één te bewegen, wat de duurtijd van een ronde ten goede komt. Commanders geven bonussen aan nabije troepen en zijn de enige eenheden die je bewust kunt upgraden wanneer ze genoeg vechtpartijen hebben aanschouwd. Hierdoor vormen Commanders het hart van je leger en zijn ze een groot doelwit voor vijandelijke legers. Het verlies van een Commander met een hoog level kan een zware klap zijn voor je militaire macht.
Civilization 7 gaat de meest toegankelijke game uit de franchise worden, dat staat nu al vast. De beurten duren minder lang, er zijn minder kleine details om in verloren te gaan en je kunt sneller van strategie wisselen tijdens het spel. Vraag blijft of al deze wijzigingen de trouwe fans van de franchise kunnen bekoren. Verslavend blijft het in ieder geval wel! De woorden “Nog één rondje en dan naar bed” zijn nog steeds ‘s werelds grootste leugen.