HANDS-ON PREVIEW | Avowed - Pillars of Eternity soort van 3?
De originele Pillars of Eternity uit 2015 en zelfs de sequel Pillars of Eternity 2: Deadfire uit 2017 van legendarische ontwikkelaar Obsidian Enterntainment (Fallout: New Vegas, Alpha Protocol, South Park: the stick of truth) kwamen eigenaardig genoeg tot stand na een crowdfunding en redden de studio toen van de ondergang. Hoe je na zo'n games in financiële problemen geraakt is nog altijd de vraag maar O.E stond erom bekend om vooral vervolgen te maken op bestaande games en na een grote hoop projecten op korte tijd te cancellen durft dat al wel eens gebeuren. Avowed is de eerste titel na hun overname door Microsoft en speelt zich ook in Eora af, dezelfde wereld dus als Pillars of eternity. Wij konden enkele dagen het genoegen smaken om een hands-on preview te doen.
In Avowed speel je als een "Godlike", een soort mutant met bepaalde krachten, in dienst van "The Empire" en word je op missie gestuurd naar "The Living Lands"; een eiland waar de natuur wild geworden is en lijkt te veranderen in steeds maar sterker wordende en agressieve monsters onder invloed van een soort bewuste plaag. Jouw taak bestaat eruit om uit te vissen wat er aan de hand is en er een einde aan te maken vooraleer het een bedreiging wordt voor The Empire. Na een korte introductie qua lore (art nog in development) stel je uit een vrij divers (als in: erg verschillend) raster van keuzes een personage samen, dat altijd wel een humanoïde lijkt te zijn met een zichtbaar element wat jouw personage aanduidt voor anderen als een "godlike", dat voor de één al wat subtieler is dan voor de ander: sommige hebben een halve fruitkorf op hun gezicht en doen wat denken aan "The Infected" uit The Last of Us, maar minder uitgesproken, andere hebben slechts een soort vinnen of hoorns.
Daarna word je uitgerust met een heus schip mét bemanning en ben je bijna een maand onderweg wanneer je vlak bij het doel toch wel bekogeld wordt met kannonnen zeker? Door het fort dat uw komst afwachtte en u moest ontvangen nota bene. Gelukkig ben je uit sterker hout gesneden en samen met één ander bemanningslid baan je je een korte, doch duidelijk gestructureerde maar verfrissend niet overdreven handvasthoudende tutorial vooraleer je op het gebied van de main game aankomt: "Dawnshore". Daar loop je al gelijk Kai, een coastal aumaua (visman), tegen het lijf en het soort companion die alleen al qua dialogen in en naast de game, sarcasme en persoonlijkheid aangenamer en realistischer voelt dan 7 companions in andere recente "AAA-games" samen. Jij en Kai worden de jungle rond de havenstad in gestuurd om de ambassadeur en de havenmeester te zoeken, die jullie een eigenlijk opdracht moet geven.
Gameplay, beweging en combat zijn zeer soepel en vloeiend (soms zo snel dat het amper te volgen is, afhankelijk van de build); vrij brutale effecten ook. Rennen, dodgen, aanvallen opladen, even snel een drankje drinken, ... gebeurt vaak op slechts seconden van elkaar en hoewel animaties van bepaalde aanvallen en effecten bij tijden wat verouderd aanvoelen, doet dat weinig afbreuk aan de voldoening die het geeft wanneer je met een brandend zwaard een hagediskrijger tegen de vlakte mept en die vervolgens helemaal bij elkaar slaat tot hij vergaat tot een hoopje as of een exotische spin in splinters blaast met een goedgeplaatste ijsspreuk. De omgevingen waarin je rondrent voelen effectief aan als een unieke, levende wereld met verrasende variëteit aan biomen en biotopen; van exotische stranden, tot hooggebergten, steppes en subtropische grotten ... en dat is alleen de eerste zone.
Magie, zwaarden/messen/strijdbijlen/hamers, vuurwapens, pijl en boog ... het is er allemaal en kan dankzij het uitgebreide, doch vrij simpele levelingssysteem vrijelijk gecombineerd worden: kies een gevechtsstijl die bij jou past, kies voor ieder level dat je stijgt ook per stijl een bepalende combat perk (bijvoorbeeld als Fighter ga je nu 25% meer schade doen met tweehandige wapens) maar ook attribuutpunten die jouw stijl complementeren. Attributen als strength en dexterity zijn hier aanwezig maar bepalen niet zoals in bijvoorbeeld Baldur's Gate de kracht van het wapen. Strength bepaalt hoeveel damage je doet en dexterity de aanvalssnelheid. Ook heeft ieder attribuut invloed op dialoogopties die je kan nemen of hoe goed je er in bent.
Personages die je tegen komt hebben altijd wel iets interessant te vertellen of te doen en betrekken je in hun doen en laten dat om engagement vraagt; één van de eerste dingen die opvalt in Avowed is hoeveel keuze en vrijheid je als speler hebt. Wij kijken in ieder geval uit naar de release op 18 februari 2025 (Windows en Xbox series X|S) en raden dit zeker aan voor iedere fan van old-school fantasy RPG's pur sang.
Een korte intro met intrigerende lore, simpele maar uitgebreide gameplay die zowel verticale als horizontale progressie heeft, leuke companions, een prachtige wereld en klassieke RPG-combat maken dit eentje om in het oog te houden voor iedere avontuurlijk aangelegde RPG-fan.
Was eerst niet zeker maar dit begint er geweldig uit te zien
Geplaatst op 2024-11-28 01:06:36
Nee en er is momenteel ook weer een heel drama over een woke Art Director die mensen wat aant provoceren was dat het spel (waar hij dus zelf aan gewerkt heeft) mega-woke ging zijn maar daar heb ik (toch alleszins bij de preview) weinig van gemerkt want als iemand die zelf een hekel heeft aan gepusht activisme in games zou ik dat wel gemerkt hebben.
Maar nee; alleszins in de intro liep er niemand te zeiken over zijn pronouns, seksuele voorkeur, racisme, of andere actuele zaken uit de echte wereld dat eigenlijk geen plaats heeft in een fantasy game: hier waren de problemen dat de natuur in monsters verandert en de gehele wereld mogelijk bedreigt en dat voel je ook.
We zullen zien wat het wordt bij release.
Geplaatst op 2024-11-29 08:25:45
Het is een obsidian game, als je geen 'politiek' wilt in je games zit je bij de verkeerde.
Also lol dat je denk dat racisme en al die zaķen geen plaats heeft in fantasy
Geplaatst op 2024-11-29 11:31:23
ik heb ma bitter weinig fantasie (magie, draken, goblins, etc...) boeken gelezen, ma racisme is interessant genoeg wel een terugkerend thema
ik zit me nu af te vragen waarom...
ik zoek er niet meteen meer achter, maar het knaagt nu wel 🤔
Geplaatst op 2024-11-30 01:49:10
Laat ik me iets verduidelijken voor de mensen achteraan die vooral lezen wat ze willen lezen: racisme is een thema van alle tijden en zal zolang er minstens 2 verschillende groepen individuen (die te onderscheiden zijn op basis van uiterlijke kenmerken) in een setting, zowel fictief als non-fictief, altijd ergens aanwezig zijn. Dus heeft dus inderdaad ook een plaats in fantasy.
Maar hoe racisme behandeld wordt, welke plaats het inneemt en vooral welk standpunt is de laatste jaren in veel westerse AAA-games een plaag en het activisme er rond zou niet in elk medium geforceerd aanwezig moeten zijn. Dat is iets dat je delicaat en in de juiste context moet brengen indien je er écht iets aan wil doen.
Bijvoorbeeld door twee personages van twee tegenovergestelde groepen die sterke meningen hebben over de andere groep in een noodsituatie te laten samenwerken om zo op de eerste plaats hun verschillen en dan op de tweede plaats hun gelijkenissen naar voren te brengen. Niet hetzelfde, maar common ground en dat is hoe je bruggen bouwt en naast elkaar kan leven.
Niet door bepaalde personages automatisch meestal de moral high ground te geven tegenover een andere groep alsof dat een uitgemaakte zaak is en dat dan met een gemakonstopper door mensen hun strot rammen, want dat heeft een averechts effect.
Dus TL;DR om te herformuleren: "Hoe hedendaags in veel AAA-games racisme gebracht wordt, is niet wenselijk voor zowel het grote publiek en de verkoopscijfers bevestigen dat."
En Fallout New Vegas was juist één van de beste spellen aller tijden omdat de politiek in het spel zo goed gebracht werd. Bijna iedere gamer heeft graag politiek in zijn/haar RPG; zij die zeggen van niet bedoelen gewoon "meer van hun politiek"
Geplaatst op 2024-11-30 17:07:32
Kan ik me in vinden, vooral de laatste zin van de laatste paragraaf.
Geplaatst op 2024-11-30 19:25:13, bewerkt op 2024-12-02 17:53:35