HANDS-OFF PREVIEW | Keuzes maken in Avowed
Juli 2020, toen werd Avowed van Obsidian Entertainment voor het eerst aangekondigd. Als ontwikkelaar van onder andere Fallout: New Vegas, South Park: The Stick of Truth en Pillars of Eternity waren de verwachtingen heel hooggespannen en nu de release er begin volgend jaar eindelijk aankomt, kregen wij op Gamescom een eerste uitgebreide blik op de game.
Obsidian is een studio die je kent van heel wat RPG’s, zoals in onze intro al aangehaald, en dus hoort ook Avowed thuis in dat rijtje. De game speelt zich af in dezelfde wereld als die van Pillars of Eternity, waar jij als speler de wereld wordt ingestuurd om een mysterieuze plaag te onderzoeken.
Avowed heeft zo natuurlijk ook een eigen variant van een dialogue wheel, maar voegt daar een leuk extraatje aan toe met ‘dialogue lore and history’. Daarbij kan je snel even terugkijken wat er eerder al is gezegd en ook wat meer achtergrondinformatie vinden over de wereld. Zo kan je als speler hopelijk een zo goed mogelijk geïnformeerde beslissing nemen.
Een ander aspect van een goede RPG is natuurlijk de skill tree en ook die ontbreekt niet. In Avowed is die verdeeld in gebieden als Fighter, Wizard, Ranger, Godlike en Companions. Je kan daarbij vlotjes combineren met de verschillende skills om je eigen build uit te bouwen.
Je beschikt daarbij ook over twee sets wapens. In de preview die we te zien kregen, gebruikten de devs dual-casting wands en een zwaard.
Zoals je op basis van de skill tree al kan zien, zitten er ook companions in Avowed en die lijken op het eerste zicht best nuttig te zijn en over goede AI te beschikken om je echt bij te staan tijdens gevechten. Dat is toch vaak een pijnpunt bij dit soort games, maar Obsidian lijkt dat goed aangepakt te hebben.
De beelden die we tijdens de presentatie te zien krijgen zagen er ook heel goed uit. Avowed houdt goed die mix tussen een soort middeleeuws gevoel met toch nog de toevoeging van voldoende kleur en unieke personages. Ook met de voice acting lijkt het wel snor te zitten.
De missie die ons voorgeschoteld werd, moest ook meteen de breedte aan keuzes in de game aantonen, waarbij je missies op verschillende manieren kan aanpakken en je kan zelfs moedwillig je eigen dood tegemoet lopen door bepaalde keuzes te maken. Het is en blijft een belangrijk aspect van dit soort RPG’s dat er voldoende keuzevrijheid is, en dat lijkt in Avowed wel goed te zitten.
Avowed lijkt goed op weg om mee in het rijtje van de betere RPG's van Obsidian terecht te komen, dat zo nogmaals bewijst dat het binnen dat genre momenteel een van de betere ontwikkelaars ter wereld is.