HANDS-ON PREVIEW | Stip - Het punt van dit spel is ...
Stip...is een puzzelspel met een ondertoon van horror ontwikkeld door Belgische gamestudio Sixtyfour (bekend van o.a Midnight Protocol), die op het eerste zicht vrij eenvoudig...lijkt. Iedereen heeft op zijn minst eens in het leven een derde getal in een reeks cijfers moeten raden wanneer de andere twee bekend zijn, al was het op een wiskundetoets op school. Sixtyfour heeft dit ogenschijnlijk simpele concept in een puzzelspel weten om te vormen, met een telkens wat meer onrustwekkende bijverschijnselen.
Stip doet in het begin wat aan als een IQ-test: “Vul het ontbrekende getal aan, de som van het gegeven getal (2) en ontbrekende getal moet 9 zijn (hopelijk raadde u dat dat 7 was, anders wordt dit een moeilijke review)” en wordt snel uitdagender maar ook de atmosfeer en vormgeving verandert. Oude tempels, cijfers die ineens verdwijnen en in spiegelschrift opduiken, raadsels die uit het niets verschijnen, een gezoem dat je eerst denkt je te verbeelden maar luider en luider wordt, een metaalachtige smaak in de mond... (dat laatste kwam door uitdroging maar droeg wel bij aan de spanning).
Introducing Stip! A puzzle horror game. #IndieDev #IndieGame #PitchYaGame pic.twitter.com/rKoQx8c6tS
— Sixtyfour (@SixtyfourBE) June 2, 2023
Het spel heeft ook al snel een abstracte vorm waarbij symbolen, esoterie, geschiedenis en visueel voorstellingsvermogen bij komen kijken. Zonder het eerst te beseffen heb je ook een soort betaalmiddel verworven bij elk level dat je hebt opgelost en dat je eerst dacht dat het gewoon een tussenscore was, maar nu opeens voorwerpen voor kan kopen van een ogenschijnlijk levensloze vendor, waarvan je amper een idee hebt van wat ze doen. Een sleutel dient om een deur te openen, maar welke deur, waar en waarom? Waar dient deze mysterieuze vloeistof voor? Wat zag ik daarnet bewegen?
Stip had zelfs een interactieve variant met een attribuut uit de echte wereld dat op een ingenieuze manier gebruikt diende te worden door de speler om het slot op de deur van het (voorlopig) finale level in-game te kraken en vroeg om een paar eerder verworven antwoorden zo te gebruiken dat ze een combinatie vormden.
Alhoewel kort en op sommige momenten ietwat repetitief qua puzzels wist het genoeg nieuwsgierigheid te wekken om door te willen gaan en de zich opeenstapelende raadsels tot op de bodem te willen uitzoeken. Het stelt niet alleen abstract denken, maar ook out of the box denken en logisch redeneren op een aangename manier op de proef.
Stip is nog in ontwikkeling maar staat gepland voor 2025.
Voor liefhebbers van puzzels, raadsels en meta-referenties is dit spel zelfs in demo al zeer vermakelijk, maar is het nog te vroeg in het ontwikkelingsstadium om al krasse uitspraken over te doen.
Leuk concept
Geplaatst op 2024-11-11 12:17:50