HANDS-ON PREVIEW | Deck of Haunts - verrukkelijk sadistisch deckbuilden
Er gaat het gerucht dat het spookt in het oude landhuis, midden in het bos...mensen die het gaan verkennen komen nooit meer of compleet krankzinnig buiten na slechts enkele uren. Uiteraard zijn dat allemaal onervaren watjes die flauwvallen wanneer iemand “boe!” in hun oor roept: mensen uit sterker hout gesneden zullen zegevieren en gaan dat met een team van geharde verkenners/onderzoekers eens even bewijzen ook. Maar wat als...jij als het kwaadaardige, vervloekte huis speelt dat zijn hartkamer moet verdedigen tegen onwelkome indringers en daarbij geen enkel middel schuwt zoals ijskoude rillingen, plotselinge onverklaarbare verwondingen, massahysterie en dergelijke meer?
In Deck of Haunts door Mantis Games (Journey for Elysium, Astro Harvest) en deel van onze nationale game developtment trots, gevestigd te Gent, kan je exact dat doen en zoveel meer. De setup is vrij eenvoudig maar geniaal: de kern van het huis is een kamer met een demonisch, reusachtig hart en is omringd met enkele “gewone” kamers die onderling verbonden zijn en naar de ingang leiden. Het spel heeft verschillende levels met elk een paar rondes waar een aantal avonturiers in de hal starten en van daaruit kamers beginnen te ontdekken en onderzoeken; komen ze in de hartkamer en vernietigen ze die, is het Game Over. Maar gelukkig (voor het huis, niet voor de avonturiers) heb je iedere ronde een aantal acties ter beschikking onder de vorm van een dek met kaarten om ze op andere ideeën te brengen.
Of niet echt, want het is de bedoeling dat er niemand van de avonturiers levend of bij zinnen buiten komt: iedere avonturier heeft een gezondheids- en een mentale welzijnsmeter (Health bar & Sanity bar) en je moet één van beiden op 0 zien te krijgen van die avonturier, waardoor je hun ziel (essence) kan oogsten, waar je na ieder level upgrades mee kan kopen zoals nieuwe kamerblokken om je huis uit te breiden, speciale kamers zoals een Klokkentoren of Offerkamer die extra mogelijkheden geven zoals een heks die nu in het huis rondwaart en krankzinnigheidseffecten versterkt en nieuwe, uitgebreidere kaarten met meer effecten voor maximaal benut van jouw actiepunten iedere beurt.
Naargelang het huis uitbreidt in zowel oppervlakte als duivelse strategieën worden ook de avonturiers sterker, groter in aantal en kunnen ze meer. Waar in het begin deze nog vrij zwak of mentaal onstabiel zijn en makkelijk bloeden, zijn ze naar het einde toe vaak een combinatie tussen James Bond en een Shaolin-monnik waar je alles uit de (krakende, uit zichzelf openende) kast zal moeten halen om ze de baas te kunnen zijn. Het spel is ontworpen zodat na een tijd zodanig veel en sterke avonturiers tegelijk beslissen om de kruisvaarder te gaan uithangen dat je ze praktisch onmogelijk weerstand kan bieden met slechts 3 actiepunten per beurt, maar dankzij het ontwerp van de kaarten kan je daar veel verder in gaan dan je aanvankelijk zou denken.
Er zijn in een ogenschijnlijk eenvoudig spel vrij veel factoren om rekening te houden en hoe langer je speelt, hoe meer er zichtbaar worden zoals welke speciale kamers je waar in sequentie zet zodat ze elkaar versterken, welke kaarten je aan het begin en einde van een spel speelt, welke je er zo snel mogelijk uit werkt met behulp van je Offerkamer en wat de optimale rotatie is van jouw nu gepersonaliseerde dek. Tijdens het spelen van de demo en uittesten van strategieën kwam naar voor dat het speldesign meer aanleunt bij een anti-sanity build dan een anti-health build maar daar werd nog aan gewerkt.
De release staat gepland voor het eerste kwartaal van 2025, iets waar we na het spelen van deze demo halsreikend naar zullen uitkijken; wat dat zegt wanneer gameplay over het krankzinnig maken en uit de weg ruimen van avonturiers enorm verslavend is, zullen we aan de therapeut overlaten, maar dat Deck of Haunts één deckbuilding game is dat je eens moet gespeeld hebben, staat buiten kijf.