HANDS-ON PREVIEW | Robots en humor in Akimbot
Toen we de eerste keer beelden zagen van Akimbot was onze eerste reflex “oh, Ratchet & Clank!” en dus was onze interesse in de game van Evil Raptor meteen gewekt. We waren dan ook heel enthousiast toen we de kans kregen om al eens met een vroege versie van het spel aan de slag te gaan.
In Akimbot speel je als Exe, een premiejager die op de vlucht is voor ‘The Algorythm’, nadat er ditmaal een prijs op zijn hoofd werd geplaatst. Gelukkig kreeg hij hulp van Shipset, een kruising tussen Claptrap en Clank, om zichzelf te bevrijden. Maar daar eindigt het avontuur natuurlijk niet.
In het eerste deel van Akimbot dat we gespeeld hebben, worden we meteen rondgeleid in de verschillende aspecten van de game. Langs de ene kant zit er duidelijk heel wat platforming in, waarbij je gebruik moet maken van je double jump en je dash om doorheen de wereld te navigeren. Momenteel hadden we nog geen controller support en dus ging dat niet altijd even vlot en soms duurde het ook allemaal een beetje lang.
We hebben wel al gezien dat verder in de game je nog meer opties krijgt op vlak van platforming, zoals grijphaken en de mogelijkheid om langs muren te lopen, dus we vergeven het nog even.
Aan de andere kant is er natuurlijk flink wat combat, waar de inspiratie van Ratchet & Clank echt onoverkoombaar is. Tijdens onze preview speelden we met twee wapens. Het machinegeweer had oneindige ammo, terwijl ons ander wapen, dat we in de shop konden kopen, moest opgeladen worden met energie. Die energie krijg je wanneer je vijanden verslaat.
Daardoor moet je dus steevast van wapen wisselen of vijanden met je meleewapen aanvallen, om zo je sterker wapen te kunnen gebruiken. Ook hier hadden we weer hetzelfde probleem dat met een toetsenbord dat snelle wisselen tussen wapens iets minder eenvoudig is dan het zou zijn met een controller.
Visueel ziet Akimbot er alvast heel leuk uit, met kleurrijke open omgevingen en een wereld die, op het eerste zicht, vol leven zal zitten. Dat we na enkele minuten in de preview al de mogelijkheid kregen om een dansje te doen en dat personages echt reageren wanneer je ze (per ongeluk) slaat, maakt het des te leuker. Ook de voice acting en het constante heen-en-weer tussen Exe en Shipset zit goed.
Akimbot lijkt op het eerste zicht al goed op weg te zijn om een leuke action platformer te worden. Met de humor zit het zeker en vast al goed en op vlak van gameplay hebben we ook weinig te klagen. Hier en daar kan er zeker nog geschaafd worden, dus we zijn benieuwd naar de uiteindelijke release in augustus.