HANDS-ON PREVIEW | Leven en dood in The Rogue Prince of Persia
We hebben heel wat jaren moeten wachten op een nieuwe Prince of Persia, die met The Lost Crown wel meteen een schot in de roos was, maar nu krijgen we onverwacht dit jaar meteen ook nog een tweede game in de franchise: The Rogue Prince of Persia, gemaakt door niemand minder dan Evil Empire.
Misschien zegt de naam Evil Empire je niet meteen iets, maar als we vertellen dat ze ook de ontwikkelaar zijn achter Dead Cells, dan gaat er ongetwijfeld wel een belletje rinkelen. Al die kennis van hun eigen game brengen ze nu mee naar deze titel om dus een roguelike Prince of Persia te maken.
Wij kregen onlangs al eens de kans om de game een halfuurtje te spelen en onze eerste bevindingen zijn best positief. De game draait rond een versie van de prins – ja, in deze game speel je wel met de prins – die dankzij een magisch sieraad terug tot leven wordt gewekt wanneer hij sterft. Dat heeft van hem een beetje een roekeloze vechter gemaakt, maar het is wel bijzonder handig binnen het verhaal van de game. Dat verhaal draait trouwens rond een inval van de Hunnen in het land van onze prins.
Wat ons meteen opviel tijdens onze korte speelsessie is de combinatie van de typische combat voor het genre, gemengd met heel wat platforming. Op dat vlak maakt ook de wall run zijn opwachting in The Rogue Prince of Persia. Het zorgt in ieder geval wel voor wat afwisseling en nog meer opties om al vroeg in de game te exploreren.
De platforming is ook vrij goed verwerkt in de combat, met de nodige dashes en stomps om vijanden van alle kanten te verrassen. Je kan ze ook een kick verkopen om ze zo te stunnen en snel wat damage toe te brengen.
Op vlak van wapens zijn er ook verschillende opties, al hebben we die nog niet allemaal uit kunnen testen. We konden vooral spelen met de double daggers, die voornamelijk snel schade toebrengen. Er zitten ook zwaarden, speren en flinke hamers in het spel die allemaal op een andere manier spelen.
Je kan ook verschillende extra’s toevoegen om je speelstijl aan te sterken. Zo kan je er voor zorgen dat vijanden in brand schieten wanneer ze tegen een muur worden getrapt of dat er poison vrijkomt wanneer je er twee tegen elkaar laat botsen. Zoals dus wel vaker in dit soort roguelikes wordt het in het begin heel veel uitzoeken wat er allemaal bij jou past om dan van daaruit verder te werken naar een manier om het einde van de game te halen.
Telkens je sterft kom je terug terecht in de oasis, die dient als een soort in-game hub. Daar kan je dan weer een klein beetje nieuwe verhaalcontent ontdekken en tegelijkertijd de nodige upgrades kopen met de resources die je hebt verzameld.
Visueel heeft The Rogue Prince of Persia best wel een eigen stijltje. Alles is heel kleurrijk en ziet er bijna handgetekend uit. Het werkt wel binnen het genre en de combat en het platformen krijgt daardoor duidelijk de voorrang, wat we alleen maar kunnen toejuichen.
Dat Evil Empire perfect weet hoe het een roguelike moet maken was al duidelijk met Dead Cells en op basis van onze (toegegeven heel korte) speelsessie lijkt het goed op weg om dat kunstje nog eens over te doen met deze The Rogue Prince of Persia. De game verschijnt 14 mei in early access op Steam, met een eerste deel van het verhaal en zal daarna stap voor stap uitgebreid worden.