HANDS-ON PREVIEW | The Rogue Prince of Persia: Veelbelovende roguelite met zalige soundtrack
Begin dit jaar kregen we na even wachten eindelijk een nieuwe Prince of Persia-game met The Lost Crown. Waar toen de metroidvania liefhebbers aan hun trekken kwamen brengt ontwikkelaar Evil Empire de prins ook naar het roguelite-genre.
Evil Empire kan je reeds kennen van de bekende roguelite Dead Cells. Met The Rogue Prince of Persia zetten ze hun kennis verder en worden enkele welgekomen en unieke toetsen aan de formule toegevoegd. De game is momenteel in Early Access en is voorlopig nog zeer beperkt in content. Er zijn een zestal gebieden te ontdekken en slechts twee baasgevechten.
Over het verhaal kunnen we ook nog niet veel kwijt behalve dat het koninkrijk wordt aangevallen door de ‘Hun’ en jij als Prins er alles zal aan doen dit leger te verdrijven. Tijdens de verschillende runs kan je nieuwe personages ontmoeten die je wat taken geven waarna ze dan terechtkomen in de Oasis. Die plaats doet dienst als starthub en hier kan je ook extra wapens en medaillons kopen die je tijdens de runs vrijspeelt.
Eén ding is alvast zeker: wat speelt deze game heerlijk weg. Het vechten is vloeiend waarbij je twee wapens kan gebruiken: eentje voor close range en eentje om vijanden vanop afstand te bestoken. Je kan ontwijken waarbij je over de vijand heen springt en deze van in de rug kan aanvallen en ook beschik je over een ‘kick’ waarmee je vijanden met veel voldoening de afgrond in kan trappen, maar ook tegen elkaar waarna ze open zijn voor een stevige tegenaanval.
De vloeiendheid in de combat komt ook mede dankzij de strakke platforming die in de game aanwezig is. Je beschikt namelijk over een zeer nuttige wallrun waarmee je niet alleen steile muren kan beklimmen, maar ook even over muren in de achtergrond kan lopen. Een mechanic waar wij even moesten aan wennen, maar eens in de vingers werkt het wonderwel en zorgt het voor een unieke dynamiek tijdens de gevechten.
Tijdens een run vind je uiteraard ook nieuwe wapens. Er is al een aardig arsenaal ter beschikking, echter zoals in vele van dit soort games zal je niet altijd kunnen spelen met het wapen dat jouw voorkeur draagt. Zo wordt je telkens aangemoedigd te experimenteren met andere wapens wat de sterkte is van dit genre en elke run toch uniek maakt.
Sterker worden doe je vooral door het verzamelen van medaillons. Die geven extra’s zoals het toevoegen van statuseffecten aan vijanden of kunnen je gezondheid bijvullen bij het doden ervan. Je kan er vier tegelijk dragen en het is interessant goed op te letten, want sommige medaillons kunnen andere ook versterken of net in effect doen afnemen. Onderweg kan je ook schatkisten of geheime kamers met korte maar pittige platformsequenties ontdekken die uiteraard de beste items met zich meebrengen.
Sterven is deel van de ervaring echter gebeurt dit soms iets te snel. Voorlopig is er volgens ons nog een klein balansprobleem waarbij je een goeie run plots binnen enkele seconden ziet eindigen. Zo voelt het soms wat goedkoop als je 200 damage pakt nadat je bij een foutief getimede sprong in een doorn belandt. Je hebt wel één keer de mogelijkheid gezondheid te herstellen met een drankje en die kan je bij het begin van een nieuw gebied steeds bijvullen.
Momenteel zijn er dus twee baasgevechten die niet onmogelijk zijn maar best wat skill vragen om ze tot een goed einde te brengen. Vooral bij de tweede kwam er soms wat frustratie kijken want die bevat enkele korte platformstukjes die helemaal niet responsief aanvoelden. Extra frustrerend als je hierdoor sterft en dan beseft dat je weer helemaal opnieuw mag beginnen voor een volgende poging.
Visueel is het allemaal wat basic maar het beste houden we graag voor het laatst: de muziek. Componist Asadi zorgt hier misschien wel voor de beste soundtrack van het jaar met originele nummers die de typisch Arabische invloeden combineren met EDM zoals trap voorzien van loeiharde bass. Alleen al daarvoor zouden wij de game aanraden.
Met The Rogue Prince of Persia toont ontwikkelaar Evil Empire na Dead Cells dat het perfect weet een goeie roguelite neer te zetten. De combinatie van vloeiende combat en strakke platforming werkt wonderwel. Voorlopig is er helaas nog niet heel veel content in de game maar tijdens de Early Access periode zal dit ongetwijfeld nog uitgebreid worden. Wij starten alvast een nieuwe run, al is het maar om die fantastische soundtrack nog eens te horen.
Hopelijk brengen ze de soundtrack dan ook echt uit.
Geplaatst op 2024-06-05 19:15:21
Staat op Spotify! :)
Geplaatst op 2024-06-07 20:19:38
Thx, bedoelde fysiek
Geplaatst op 2024-06-29 00:29:00