HANDS-ON PREVIEW | Op zoek naar water in Sand Land
Akira Toriyama is een naam die je ongetwijfeld wel zal kennen. Hij is immers de bedenker van Dragon Ball, maar dat is niet de enige manga waar hij aan werkte. Hij kwam ook op de proppen met Sand Land, dat sinds kort een anime op Disney+ heeft en in april ook een eigen game krijgt, waarin je aan de slag mag met Beelzebub, The Demon Prince.
Sand Land mag je als naam letterlijk nemen, want een groot stuk van de game zal zich afspelen in een woestenij, waar mens en demon onder de knoet worden gehouden door een totaal gebrek aan water. Om dat probleem op te lossen gaat Beelzebub, samen met de mens Roa en zijn vriend Thief op zoek naar een legendarische bron midden in de woestijn.
De game speelt als een action-RPG met een redelijk grote focus op voertuigen. Je kan alles te voet afleggen, maar doorheen de game krijg je ook toegang tot een aantal voertuigen om alles wat sneller te doen. Bovendien hebben de meeste van die voertuigen ook flink wat vuurkracht en kan je ze doorheen de game ook aanpassen naar je eigen voorkeuren.
De voertuigen zijn er ook in verschillende stijlen en kunnen op verschillende manieren ingezet worden. Het ene is snel en goed om grote afstanden af te leggen, terwijl het andere dan weer hoog kan springen en een derde voertuig kan dan weer over water bewegen. Gelukkig moet je niet altijd op zoek naar een voertuig en kan je ze gewoon vrijwel overal meteen oproepen.
Ook daarnaast voer je combat uit, waarin Beelzebub enkele eenvoudige combo’s kan uitvoeren en hier en daar een speciale aanval kan gebruiken. Niets wereldschokkends, maar door het gebruik van de voertuigen is het wel relatief afwisselend allemaal.
We konden zelf nog maar enkele uurtjes met de game aan de slag, dus het is een beetje moeilijk om in te schatten wat er allemaal te doen is in de wereld, maar op basis van wat we allemaal tegenkwamen lijkt het ondanks de open wereld redelijk rechtlijnig te zijn allemaal, zonder een grote overvloed aan zijmissies. De wereld voelde soms dan ook een beetje leeg aan, wat natuurlijk niet wordt geholpen door het feit dat je in een woestenij rondloopt.
In een later stuk van de game kom je ook wel in groener gebied terecht en worden de omgevingen wat aangenamer, maar ook daar leek niet heel veel te gebeuren.
Sand Land kiest er soms ook voor om stealthmissies toe te voegen. Op zich hebben we daar geen probleem mee, maar ze zijn wel van het type waarbij je onmiddellijk een game over krijgt wanneer je gesnapt wordt. Een beetje jammer, als je weet dat je in de rest van de game dan wel flink wat klappen kan uitdelen.
Grafisch kiest Sand Land logischerwijze voor een getekende stijl die gebaseerd is op de manga en de anime. Dat werkt voor het grootste deel, vooral dan bij de personages. Zoals wel vaker bij dit soort games is er af en toe wel een clash met de omgeving, die minder gestileerd is, maar over het algemeen hadden we daar weinig problemen mee.
Sand Land lijkt een leuke animegame te worden, die kiest voor een open wereld en voertuigen belangrijk maakt. Het doet niets wereldschokkends, maar voor de fans van het genre is het ongetwijfeld eentje om volgende maand in de gaten te houden.
Sand Land lijkt een aangename zij het een beetje eenvoudige action-RPG te worden, die het verhaal van Sand Land en meer vertelt. De wereld lijkt momenteel een beetje leeg, maar de toevoeging van de verschillende voertuigen zorgt toch voor enige afwisseling.