HANDS-ON PREVIEW | Super Mario RPG is een verademing
Het zijn drukke tijden voor ‘s werelds bekendste loodgieter. Het avontuur van Super Mario Bros. Wonder is nog maar net afgelopen of het volgende verhaal staat al voor de deur. Super Mario RPG: Legend of the Seven Stars verscheen in 1996 en werd laaiend enthousiast onthaald door de fans. Het turn-based role playing genre werd hier voor het eerst aangeboord en is met titels als Paper Mario en Mario & Luigi een genre dat de franchise niet meer loslaat. Wij mochten alvast aan de slag met de remake van Super Mario RPG.
Het verhaal begint wanneer Mario de lieftallige prinses Peach nog maar eens gaat redden uit het kasteel van Bowser. Het gevecht is bijna afgelopen wanneer er een gigantisch levend zwaard in het kasteel van Bowser belandt, waardoor Peach, Mario en Bowser door de enorme kracht worden weggeblazen. De brug naar het kasteel is verpulverd en dus moet Mario op zoek gaan naar hulp in de Mushroom Kingdom. Wat volgt is een sprookjesachtig verhaal waarin Mario met een hele resem vrienden de strijd aangaat met de kwade indringers.
Super Mario RPG blijft trouw aan de originele game. Gevechten zijn dus turn-based, waarbij je party en je tegenstanders om beurten een actie uitvoeren. Naar vaste gewoonte kun je je aanvallen kracht bijzetten door op het moment van impact een knop in te drukken. Dit kun je ook doen wanneer je aangevallen wordt, om de schade te beperken. Elke soort aanval heeft een andere timing. Voor krachtigere aanvallen kun je Flower Points inzetten. Vervolgens kan Mario vuurballen schieten of kan zijn vriend Mallow een bliksemaanval uitvoeren. Je zult oude bekende vijanden zien opduiken zoals Goombas, Shy Guys en Sky Troopas. Daarnaast krijg je ook minder bekende vijanden zoals Frogogs tegenover je. Vrijwel iedereen heeft bepaalde sterktes en zwaktes waar je handig gebruik van kunt maken.
Verder heb je andere gebruikelijke opties zoals geneeskrachtige spreuken of spreuken die invloed hebben op je aanvalskracht. Door items zoals paddestoelen te gebruiken, kun je je levensbalk weer aanvullen. De keuzemogelijkheden zijn eerder beperkt, maar door de hoge snelheid van de gevechten wordt dit nooit vervelend. Met enkele drukken op de knop voer je eender welke aanval uit en elke animatie duurt maximaal drie seconden. Hierdoor is een standaard gevecht zelden langer dan enkele minuten. Wat wel vervelend begon te worden na enige tijd zijn de repetitieve deuntjes die terugkomen bij elk gevecht. Gelukkig kent de muziek buiten de gevechten wel een grote variatie. Daarnaast heb je ook de keuze om de originele muziek uit 1996 te horen of de herwerkte versie.
Wanneer je niet aan het vechten bent, wandel je rond in Mushroom Kingdom, waar je de vijanden ziet ronddwalen over de map. Je kunt ze dus negeren of grinden zoveel je maar wil. Al was grinden tijdens onze beperkte speelsessie niet nodig. De meeste gebieden bestaan uit verschillende maps, waarna je tegenover een eindbaas komt te staan. Elke eindbaas heeft een uniek thema en aanvalspatroon, waardoor je goed moet nadenken over je acties. Ze geven je de meest uitdagende gevechten en laten je met een goed gevoel achter wanneer je ze verslaat.
Er zijn ook verschillende puzzels en geheime schatkisten terug te vinden. Meer dan eens kwamen we puzzels tegen waarvoor we moesten platformen. Springen is de specialiteit van Mario dus dat is weinig verrassend. Wel verrassend is de stroefheid waarmee dit verloopt. Super Mario RPG vraagt vaak erg precieze sprongen en dat is niet altijd even makkelijk door het isometrische camerastandpunt. Daarnaast klopt de richting die Mario oploopt niet altijd helemaal met de richting die je ingeeft. Mogelijk heeft dit te maken met het feit dat oudere spellen vaak een verborgen grid hadden waarbij je personage enkel op de voorbestemde vakjes kan lopen. Vaak hadden we het gevoel dat sommige animaties veel te snel gaan, zoals rondspringende vijanden of rennende Toads. Een blik op de originele game uit 1996 leert ons dat dit toen ook al zo was. Nintendo is dus echt tot in de details voor een waarheidsgetrouwe remake gegaan.
Wij zijn positief verrast door onze eerste ervaring met Super Mario RPG. Vooral het vlotte tempo is een hele verademing wanneer je hier de trage gameplay van meer moderne Mario RPG’s zoals Paper Mario: The Origami King naast legt. Naast een heuse grafische upgrade heeft het spel ook een vernieuwde soundtrack gekregen. Graag hadden we nog wat wijzigingen gezien aan het effectieve platformen, dat niet altijd even eenvoudig is door het isometrische perspectief. Maar als dat ook in de recensie ons enige heikel punt blijkt te zijn, dan kunnen we alvast spreken van een toekomstig toppertje.