HANDS-ON PREVIEW | Klaar voor de start in Forza Motorsport
Het is ondertussen bijna zeven jaar geleden dat we nog eens aan de slag konden met Forza Motorsport. We werden al die tijd zoet gehouden met twee games in de Forza Horizon-reeks, maar vanaf 10 oktober laten we het arcadegevoel achter ons en is het terug tijd voor het echte werk in Forza Motorsport. Wij kregen al een klein voorsmaakje van de game.
Het is dus nog ongeveer een maandje wachten op de release van Forza Motorsport, maar wij kregen al de kans om de intro van de game te spelen en zo al een klein beetje het gevoel terug in de vingers te krijgen.
Een ding is alvast vanaf het eerste moment duidelijk: Forza Motorsport is nog steeds een lust voor het oog. De auto’s, de tracks, de menu’s en de cutscenes… Ze zijn allemaal tot in de puntjes uitgewerkt en zullen heel wat autofanaten laten watertanden. We konden nog niet echt op ontdekkingstocht gaan door alle content van de game, maar waren toch al zeer onder de indruk van wat onze Xbox Series X op het scherm toverde.
Om ons meteen te laten smachten naar meer, zet Forza Motorsport je bij de introductie achter een supersnelle bolide die je gezwind over de track laat knallen. Daarbij valt meteen op dat de auto’s bijzonder strak sturen. We hadden natuurlijk niet anders verwacht, maar het is toch altijd fijn om dat meteen op te merken.
Het realisme is dus zeker weer aanwezig en de AI helpt daar nog een handje bij. Ja, er zijn nog steeds momenten dat die iets te strak vasthoudt aan de ideale lijn, een euvel dat ontwikkelaars van racegames maar niet helemaal opgelost lijken te krijgen, maar algemeen beschouwd gedraagt de AI zich in Forza Motorsport bijzonder realistisch. Zo gaan ze bijvoorbeeld onderling in duel om een positie te veroveren of zie je ze al eens van de baan schuiven bij een kleine fout. Het zijn kleine dingen die er voor zorgen dat je het gevoel hebt in een echte race te zitten.
Het enige puntje waar we momenteel nog niet helemaal fan van zijn, is het geluid van de auto’s. We hebben met iets te weinig verschillende wagens kunnen rijden om er echt onze vinger op te leggen, maar er is iets dat niet helemaal klopt.
Forza Motorsport is in hart en nieren een racingsim en gaat dus prat op het zo realistisch mogelijk besturen van je bolide, maar Turn 10 Studios beseft ook dat niet iedereen even bedreven is in dat aspect. Daarom is er echt een heel arsenaal aan toegankelijkheidsopties toegevoegd aan de game, die er voor zorgen dat je de moeilijkheid – en dus de assists – volledig naar je hand kan zetten. Omdat je afhankelijk van je keuzes ook meer of minder credits en XP kan verzamelen, word je ook aangemoedigd om beter te worden en steeds met minder assists te spelen.
Die credits en XP gaan naar je persoonlijke accounts. Credits kan je gebruiken om nieuwe auto’s aan te kopen, al hebben we ook dat nog niet kunnen testen. Elke auto heeft ook zijn eigen level, dat stijgt naarmate je er meer mee rijdt. Doe je dat goed, dan krijg je meer punten en stijgt hij sneller in level.
Je auto in level laten stijgen is bijzonder belangrijk, want het geeft je CP. Die kan je inzetten om je auto te verbeteren. Wil je upgrades toevoegen dan kan je dat enkel tot het aantal CP dat je verzamelt hebt. Zelfs al heb je dus oneindig veel geld, kan je niet zomaar een nieuwe auto kopen en die meteen maximaal uitrusten. Het is een systeem dat er voor zorgt dat je een wagen echt onder de knie hebt vooraleer je hem razendsnel maakt.
Forza Motorsport is op basis van onze eerste indrukken nog altijd een van de betere racingsims voor het grote publiek die je op de markt kan vinden. De game ziet er prachtig uit en geeft voldoende opties om zowel ervaren als minder ervaren spelers heel wat uren plezier achter het stuur van pijlsnelle racewagens te bieden.