HANDS-OFF PREVIEW | Meer realisme in UFC 5
UFC is een hype. Geen nieuwe hype hoor, want het succes van het Ultimate Fighting Championship is al enkele jaren aan de gang en lijkt alleen maar groter te worden. Het is dan ook geen verrassing dat na een paar jaartjes rust EA Sports op de proppen komt met UFC 5, waarin het weer dat tikkeltje realistischer uit de hoek wil komen.
Dat realisme moet zich op verschillende manieren uiten, onder andere dankzij het gebruik van de Frostbite Engine. Die moet zorgen voor onder andere een meer realistische weergave van de atleten, betere belichting en gewoon een strakkere algemene presentatie van de game. Tijdens de presentatie viel het inderdaad op dat de vechtersbazen nu echt wel veel beter leken op hun tegenhangers in het echte leven.
Realisme gaat natuurlijk verder dan gewoon wat mooie plaatjes, ook in de gameplay moet dat doorsijpelen. Al is de eerste vernieuwing een mix van de twee, want met een nieuwe schadesysteem zal je nu veel duidelijker zien waar vechters schade hebben opgelopen. Die schade heeft bovendien impact op de gameplay.
Heb je een gebroken neus, en kan je dus moeilijker ademen, dan zal je dat merken in je stamina. Krijg je trappen tegen je been, dan word je weer minder mobiel en ga zo maar door. Als speler kan je dus nu echt wel je tegenstander een handicap bezorgen, als je gericht te werk gaat.
Die schade heeft ook nog effect op een ander aspect van de game, want ook de dokter kan voortaan matchen laten stopzetten. Loop je te veel schade op en wordt het gevaarlijk, dan zal die immers beslissen om de partij te beëindigen. Ook hier geldt dus dat je strategisch kan werken richting je overwinning.
Ook de submissions zijn herwerkt en moeten nu vlotter deel uitmaken van het grondspel. Je moet in principe logischer kunnen overgaan van grappling naar een submission. De minigames om een submission tot een goed einde te brengen zijn daardoor ook compleet uit de game gegooid.
Er zijn natuurlijk ook heel wat nieuwe animaties toegevoegd aan UFC 5, met een flinke nadruk op de KO, die een pak cinematischer zal zijn dan voorheen. Dat kunnen we alleen maar toejuichten, want wie ziet er nu niet graag van dichtbij hoe hij zijn tegenstander met een welgemikte trap tegen de grond krijgt.
Ook een boel andere animaties werden aangepakt of toegevoegd aan UFC 5, met onder andere een heel pakket voor de heavy hitter en de kickboxer.
Op vlak van gamemodes zien we een terugkeer van de Career Mode, met Coach Davis, waar je als nieuwe speler nu beter begeleid wordt richting de absolute top. Het trainen wordt dan weer deels door AI overgenomen, zodat je niet steeds bepaalde oefeningen opnieuw en opnieuw moet doen, terwijl je al hebt getoond er mee overweg te kunnen.
Er is ook een heel online segment, waarin jij je eigen vechter beter kan maken door de strijd aan te gaan met andere spelers.
Tot slot is er Fight Week, waarbij je doorheen de week verschillende uitdagingen krijgt die steeds moeilijker worden. Is er in het echte leven ook een Fight Week, dan kan je als speler kiezen wie er wint en ook hoe ze zullen winnen, om zo nog wat meer extraatjes te verdienen.