HANDS-ON PREVIEW | Escape from Tarkov Arena brengt snelheid naar Tarkov
Escape From Tarkov van ontwikkelaar Battlestate Games is geen onbekende in de hardcore FPS wereld. Bij iedere update gaat men een stapje verder qua realisme en terwijl dit tof is voor het merendeel van de fanbase zoeken anderen af en toe ook eens iets luchtigere sessies op. De ontwikkelaar heeft dit begrepen en brengt een variant op de basegame, genaamd Arena.
Escape from Tarkov Arena brengt dezelfde hardcore elementen van de basegame, want hieraan werd niks veranderd. Hetgeen je gewoon bent van wapens, gear, gadgets, health packs en meer is allemaal hetzelfde gebleven en het speelde dan ook zeer vertrouwd. In plaats van een raid krijg je nu de keuze uit enkele modes die zich specifiek richten op PvP of PvE. Tijdens het event konden we twee van de vijf modes uitproberen, namelijk Shootout en Teamfight. Teamfight kan je wat zien als team deathmatch waar je met vijf andere spelers het opneemt tegen een ander team van vijf. De bedoeling is om iedereen van het vijandelijke team te doden of een random punt op de map in te nemen voor enkele seconden. Een ronde is redelijk kort, maar je wint de wedstrijd pas als je er zeven op je naam schrijft. Verwacht ook geen respawn. Dood is dood en dan moet je wachten op de volgende ronde.
Shootout is eerder een toernooi waar je alleen, in duo of in trio kan spelen tegen andere gelijkaardige groepen. Je wordt dan aan elkaar gematcht en de winnaar krijgt dan een score toegekend. Mocht het op een gelijkspel eindigen, wordt ook de style in rekening gebracht. Dit is een beetje een random calculatie gebaseerd op je performance gedurende het toernooi. Het toffe aan deze mode is dat de andere teams live kunnen meekijken naar een gevecht van een ander team. Je ziet ook een live scorebord en je ziet ook welk team als volgende aan de beurt is. De ontwikkelaar heeft esports ambities en dat wordt in Shootout bijzonder duidelijk. Battlestate liet ook al verstaan in de toekomst zelf toernooien te zullen organiseren.
Verder krijgen we in de toekomst nog drie extra modi, namelijk Overrun, Last Hero en Duel. Overrun is een PvE mode waar je in een groep van vijf het moet opnemen tegen waves aan vijanden, terwijl je opdrachten voltooit en veilig een extractie zoekt. Last Hero is een simpele deathmatch, terwijl over Duel nog geen details bekend zijn.
Escape From Tarkov is bekend voor de enorme aanpassingen die je kan doen aan de gear van je personage, maar ook de verschillende wapens. We spenderen allemaal de meeste tijd in het menu om de perfecte set samen te stellen om dan in de eerste minuut een kogel door het hoofd te krijgen. Spijtig van de tijd en dit is ook iets wat de ontwikkelaar niet wil met Arena. Het doel is om je snel in de actie te brengen zonder echt te moeten nadenken over combinaties of sets. Daarom zijn er een aantal rollen gecreëerd die met hun eigen presets komen. Een preset koop je aan met roubles, je klikt start en je bent vertrokken. Op deze manier ben je meteen in de actie en hoef je geen tijd te verliezen in verschillende menu’s.
Tijdens het event hebben we twee mappen kunnen spelen, namelijk Air Pit en Equator. Air Pit speelt zich af op een luchthaven waar een gebroken vliegtuig in het midden van de map ligt, terwijl Equator zich afspeelt in een winkelcentrum. De grootte van de map hangt af van welke mode je speelt. Zo is Equator meer gericht op shootout en vochten we een potje teamfight uit op Air Pit. De mappen zijn klein van grootte en je zal dan ook snel iemand tegenkomen. Dit zorgt ervoor dat de actie zeer snel gaat en een ronde dan ook nooit lang duurt. In de toekomst krijgen we zeven mappen voorgeschoteld die elk afspelen op een bekende locatie. Speel je beide varianten van Escape From Tarkov dan moet je ook geen schrik hebben dat je verschillende personages krijgt, want je deelt hetzelfde personage tussen beide varianten. De ervaring die je op doet bij Arena wordt ook gedeeld met de hoofdgame.
We hebben een kort voorsmaakje kunnen krijgen van Escape from Tarkov Arena en het smaakte naar veel meer. Het idee achter de presets en de rollen juichen we toe want het zorgt voor een iets snellere spelervaring dan wanneer we kijken naar de basegame. De twee modes die we konden uitproberen speelden goed op de twee mappen, waarbij Shootout toch wel onze favoriete mode was en die we hopelijk in de toekomst ook een leven zien leiden binnen esports. We zijn alvast benieuwd om Arena langer onder de loep te nemen wanneer er een releasedatum bekend wordt.