HANDS-ON PREVIEW | Banishers: Ghosts of New Eden biedt boeiend voorsmaakje
Banishers: Ghosts of New Eden is een nieuwe game van Don’t Nod, dat we natuurlijk vooral kennen van games als Life is Strange, maar met deze titel krijgen we iets heel anders voorgeschoteld. Op Gamescom kregen wij de kans om alvast eens met de game aan de slag te gaan.
In Banishers: Ghosts of New Eden kruip je in de huid van Antea en Red ergens aan het einde van de 17e eeuw. De twee zijn niet enkel spokenjagers maar ook een koppel en hebben dus een hele nauwe band. Zo nauw dat Antea ook na haar dood niet van de zijde van Red is te slaan.
Je leest het goed, Antea is net datgene waar zij en Red al jaren op jagen: een spook. Doorheen de game kan je steeds wisselen tussen de twee personages wanneer je dat wil, om bijvoorbeeld puzzels op te lossen, maar ook in de combat.
De wisselwerking gebruiken tussen Antea en Red is dan ook bijzonder belangrijk. Antea heeft bijvoorbeeld wel een healthbalk, maar kan natuurlijk nooit echt dood gaan. Tijdens gevechten daalt die wel wanneer je acties uitvoert, als een soort staminabalk dus. Valt ze op nul, dan schakel je terug naar Red. Die kan ook stevig uit de hoek komen, maar is natuurlijk een pak kwetsbaarder dan zijn geestelijke vrouw.
Allebei hebben ze ook speciale aanvallen die je flink kunnen helpen tijdens het gevecht. Wisselen op de gepaste momenten is dan ook iets dat je niet mag vergeten, iets dat wij in het eerste deel van onze speelsessie wel deden. Eens we het onder de knie hadden, viel het ons op hoe vloeiend de combat kon zijn.
Wat wel meteen in het oog springt, zijn de graphics. Banishers: Ghosts of New Eden ziet er fenomenaal uit. Mensen die zeggen dat er geen grote sprong is naar de nieuwe generatie consoles, die zullen hun mening hier toch wel wat moeten bijstellen. Zowel tijdens cutscenes als tijdens gameplay is de game een absoluut lust voor het oog.
Don’t Nod slaagt er daarnaast natuurlijk perfect in om tijdens het spelen constant aan verhaalvertelling te doen. We hebben bij hun andere games al gezien dat ze daar meesters in zijn en ook hier zijn de dialogen tussen Red en Antea steeds interessant. Althans, toch tijdens het uurtje dat wij konden spelen. Banishers: Ghosts of New Eden is dan wel een action-RPG, het is geen game die je met een hoog tempo speelt en daar hebben we in dit geval geen enkel probleem mee.
Als de bedoeling van onze previewssessie was om onze helemaal warm te maken voor Banishers: Ghosts of New Eden (wat ongetwijfeld het geval is), dan zijn ze bij Don't Nod en Focus Entertainment volledig geslaagd in hun missie. De game ziet er fenomenaal uit, de hoofdpersonages zijn interessant en de combat heeft een leuke twist. De releasedatum van 7 november staat nu met stip aangeduid in onze kalender.