[GC 11] The Darkness II
The Darkness is een titel die enkele jaren geleden een beetje door de mazen van het net is geglipt. Niet dat het spel volledig onopgemerkt is voorbijgegaan, maar ondanks goede reviews is het niet zo’n gekende titel. Gelukkig krijgt Jackie binnenkort toch zijn welverdiende sequel. Op Gamescom hebben we al eens even onze donkere zijde kunnen bovenhalen.
The Brotherhood
In The Darkness II krijgt Jackie Estacado te maken met een nieuwe vijand. The Brotherhood is een soort sekte die heel veel afweet van de Darkness. Hun doel is om de Darkness van Jackie af te nemen en te gebruiken voor hun eigen doeleinden. Ze weten dat Jackie er een haat-liefdeverhouding mee heeft en ze proberen dat dan ook te misbruiken. Dat doen ze door wapens te gebruiken die licht schijnen op Jackie. Zo wordt de Darkness nutteloos en is Jackie ook ineens een pak zwakker. Jouw eerste doel in gevechten met The Brotherhood is dus altijd het uitschakelen van alle lichtbronnen die je kunnen verzwakken. Licht is trouwens niet alleen een probleem wanneer je tegen The Brotherhood vecht. Je zal altijd en overal moeten proberen om in de schaduw te blijven.
De belangrijkste reden die je hebt om in de schaduw te blijven, zijn je twee nieuwe wapens. Jackie doet in The Darkness II aan wat de makers quad-wielding noemen. Als je weet dat je bij dual-wielding rond loopt met twee wapens in je handen, dan kan je al een beetje inbeelden waar dit naartoe gaat. Dankzij de Darkness heeft Jackie naast zijn vertrouwde pistolen nu ook twee demonenarmen die hem heel wat mogelijkheden geven. De rechterarm kan hij gebruiken tijdens close combat. Die arm kan immers flink wat klappen uitdelen. De linkerarm kan dan weer zaken vastgrijpen. Zo zagen we hoe Jackie met die arm een stok vastgreep om daarna een van zijn vijanden vakkundig om te vormen tot een shish kebab.
Het enige probleem met al die verschillende wapens is dat er soms echt veel te veel gebeurt op het scherm. Op zo'n momenten is het niet altijd handig om te zien wat er juist allemaal aan de hand is. Tijdens al die schermutselingen zal je nu ook kunnen beschikken over je eigen darkling. Fans van het eerste deel zullen deze kereltjes nog wel kennen. Nu heb je er eentje die constant aan je zijde vecht en dat is soms verdomd handig. De darkling is om te beginnen al onsterfelijk en stort zich bijgevolg zonder na te denken in elke gevaarlijke situatie. Zo kan hij vijanden uit cover trekken, zodat jij makkelijker dat dodelijk schot kan lossen. Hij kan soms ook heel handig zijn om bepaalde puzzels op te lossen, waarbij hij meer dan eens met ware doodsverachting tewerk gaat.
Tijd voor upgrades
The Darkness II heeft een geheel nieuw progressiesysteem voor de krachten van Jackie. Door het doden van vijanden kan je Dark Essence, een vorm van experience, verzamelen. Hoe spectaculairder je dat aanpakt, hoe meer punten je zal krijgen. Die Dark Essence kan je dan weer gebruiken om nieuwe krachten voor Jackie te kopen, die je in het verdere verloop van het spel zeker en vast van pas zullen komen. Je hebt natuurlijk de basis, zoals het upgraden van je fysieke kracht of de kracht van je wapens, maar je kan ook speciale krachten vrijspelen die gebruik maken van de Darkness. Zo heb je bijvoorbeeld de darkness-infused bullets. Die zijn een stuk krachtiger dan je gewone kogels en omdat ze gemaakt zijn uit Darkness hoef je ze niet te herladen. Je kan dus voor een korte periode je trigger vasthouden en alles aan gort schieten.
Je hebt ook de heart of darkness. Met deze kracht kan je door muren zien en schieten. Die paar kerels die maar niet uit cover willen komen zijn dan plots geen enkel probleem meer. Tenslotte kregen we ook de black hole power te zien. Hiermee open je een zwart gat dat alles en iedereen dat zich in de buurt bevindt opslokt. Al die upgrades moeten er samen met het quad-wielding voor zorgen dat je een gevarieerde gameplay krijgt die wel nog volledig steunt op de symbiose van Jackie met de Darkness.
Graphic novel
De grafische stijl van The Darkness II past helemaal bij het donkere verhaal van de game. De makers hebben ervoor gekozen om alles in te kleuren als ware het een graphic novel. Dat hebben ze ook echt mooi doorgetrokken in de omgevingen, waardoor het soms lijkt alsof je echt naar een getekende comic zit te kijken. Ook tijdens het spelen zelf krijg je die stijl voorgeschoteld. Het bloed spat dan ook lustig in het rond en de executies die je kan uitvoeren zijn lekker overdreven. Zo kan je vijanden wurgen met demonische armen, maar kan je ze ook gewoon in stukken uiteen rijten. The Darkness II is dan ook niet gemaakt voor de gevoelige zieltjes. Er zit naast al die horror natuurlijk ook wat humor in het spel, vooral dan dankzij je darkling. Die heeft af en toe lekker sappige uitspraken die tijdens het moorden zeker een grijns op je gezicht zullen toveren.