HANDS-OFF PREVIEW | Armored Core VI: Fires of Rubicon is FromSoftware met mechs
Wie FromSoftware zegt, die denkt tegenwoordig ongetwijfeld aan games als Elden Ring en Dark Souls, maar jaren voor de release van Demon’s Souls had de Japanse ontwikkelaar al naam gemaakt met de Armored Core-games. Met Armored Core VI: Fires of Rubicon keert de mech game deze zomer terug.
De laatste Armored Core-game dateert al van 2013, dus fans van de reeks hebben maar liefst tien jaar moeten wachten op een vervolg. De basis van de game is echter nog steeds hetzelfde. Je kruipt achter de controls van een mech en gaat de strijd aan met heel wat andere robotvijanden.
Volgens FromSoftware steunt Armored Core VI: Fires of Rubicon op drie pilaren: uitgebreide maps, tactische combat en een flinke uitdaging.
In de presentatie die we te zien kregen, viel inderdaad al snel op dat de maps in deze game niet klein zijn en dat wordt nog verder ondersteund door de verticaliteit die er in zit. Vanwege de mech heb je dan ook heel wat bewegingsvrijheid. Dat betekent natuurlijk ook dat vijanden van alle kanten kunnen komen en als speler moet je je aan elke situatie kunnen aanpassen.
De tactische combat wordt verder opgevoerd door alle verschillende onderdelen die je kan gebruiken om je mech aan te passen. Zo kan je een volledig eigen speelstijl creëren en de ontwikkelaars willen dan ook maar wat graag dat spelers veel experimenteren met verschillende set-ups. Slaag je er dus niet in om een bepaalde vijand aan te pakken, dan moet je misschien eens kijken naar je samenstelling.
Het laatste puntje, de flinke uitdaging, is natuurlijk wat deze game typisch FromSoftware maakt. Verwacht je niet aan een ‘walk in the park’, maar wel aan vijanden die je het leven zuur zullen maken. Blind wat in het rondschieten is er niet bij.
Het is best indrukwekkend om te zien welke opties er allemaal beschikbaar zijn in de Assembly om je mech helemaal naar wens aan te passen. Ga je voor een zware mech die veel schade kan verdragen of kies je net voor een lichter model dat heel beweeglijk is? Alles kan. Omdat je na een gefaalde missie de Assembly in kan duiken en direct verder kan van het laatste checkpoint, heb je op dit vlak echt veel vrijheid.
De boss battle die we te zien kregen, toont ook dat FromSoftware in deze Armored Core VI: Fires of Rubicon zijn typische stijl niet achterwege laat. Boss fights zijn uitdagend en elke kleine misstap kan het einde van je mech betekenen. Als speler moet je op zoek naar zwaktes en het juiste moment om aan te vallen.
Heel wat spelers zullen zich afvragen of Armored Core VI: Fires of Rubicon een FromSoftware game is zoals je die tegenwoordig kent. Het antwoord daarop is ja en nee. Het is duidelijk een pak sneller dan Elden Ring en co, maar de uitdaging die die games brengen is ook hier terug te vinden en de ontwikkelaars zijn duidelijk niet van plan om het te gemakkelijk te maken. Dankzij de Assembly zal elke speler ook zijn juiste speelstijl kunnen ontwikkelen.