REVIEW | Armored Core VI: Fires of Rubicon is mech actie op grote schaal
Wie aan FromSoftware denkt, die denkt zonder twijfel aan elke mogelijke Souls-game en natuurlijk ook Elden Ring. Maar voor de Japanse ontwikkelaar echte bekendheid wist te verwerven met het creëren van een volledig nieuw genre werkte het aan Armored Core, een franchise van mech fighting-games die vooral een nichepubliek wist te bereiken.
Na jaren van ‘iets anders’ keert FromSoftware met Armored Core IV: Fires of Rubicon dus terug naar de roots. Al van bij de start wordt duidelijk dat Armored Core IV geen ingewikkelde game is. Niet dat we daarmee willen zeggen dat het gemakkelijk is, maar het weet wat het is en probeert ook niet iets anders te zijn.
Er wordt dan wel een verhaal verteld, dat wordt op zo’n archaïsche en oninteressante manier gedaan (met heel wat voice messages), dat je al snel de aandacht zal verliezen tussen de missies door en gewoon zo snel mogelijk terug naar het slagveld zal willen gaan. Dat is jammer, want het verhaal is zeker niet slecht, het wordt gewoon op een matige manier gebracht, waardoor je toch snel kiest voor de strijd.
Nu ja, nadat je natuurlijk je mech, oftewel Armored Core, tot in de puntjes hebt samengesteld zoals jij dat wil. Armored Core VI bevat honderden onderdelen die allemaal hun impact hebben op je mech. Natuurlijk heb je een pak verschillende wapens, maar ook de andere delen kunnen aangepakt worden en het is heel belangrijk dat je dat doet.
Niet alleen zal je zo verschillende speelstijlen ontdekken (van een supersnelle mobiele mech tot een absolute tank die alle damage opzuigt), je zal ook andere oplossingen vinden voor gevechten waar je misschien gefrustreerd van geraakt. Vergis je immers niet, dit is nog steeds een FromSoftware game en met momenten dus bijzonder pittig. Het haalt niet het niveau van de Souls-games, maar verwacht niet dat je zomaar blind gevecht na gevecht aan kan gaan.
Tenminste, wanneer je oog in oog komt met een eindbaas. Het is daar dat je al je tactische kennis zal moeten bovenhalen, om een oplossing te zoeken voor al het geweld dat op je wordt afgevuurd. Aanvallen lijken op zo’n moment van overal te komen en een moment respijt is dan moeilijk te vinden. Het is dan ook erg handig dat je je AC kan aanpassen wanneer je sterft, zonder dat je opnieuw moet beginnen aan een missie. Heb je dus een wapen voor close combat bij, maar is het toch handiger om op een afstandje te blijven, dan kan je op zo’n moment je aanpassingen doen.
Het is daarom des te jammer dat andere vijanden nogal nodeloos kanonnenvoer lijken. Meestal zijn ze met een paar welgemikte kogels neer te halen en echt uitdagend zijn ze al helemaal niet. Missies waarin je niet oog in oog komt te staan met een angstaanjagende vijanden kunnen zo al eens saai worden en vooral bedoelt om de campaign wat langer te maken. Ze zijn gelukkig ook een goede manier om geld te verdienen om je mech sterker te maken met nieuwe aankopen.
Armored Core VI is zo vaak een game met twee kanten. Soms heb je het gevoel dat je van de ene naar de andere missie aan het cruisen bent, zonder al te veel moeite, om daarna vol in het gezicht geramd te worden door een boss fight waar je een tiental keer (of meer) het leven laat.
Dat zal bij sommige games ongetwijfeld voor frustratie zorgen, vooral omdat de moeilijkheidsgraad zo echt alle kanten op kan gaan en het ook niet altijd even duidelijk is wat de game nu net van je verwacht. Eens je doorhebt hoe je een eindbaas moet aanpakken is het nog steeds geen makkie, maar meestal wel een stuk doenbaarder.
De grootste les die je ongetwijfeld heel snel zal leren, is het omgaan met het constante bewegen van je armored core. Stilstaan is vrijwel zeker sterven in deze game en je krijgt dan ook verschillende manieren om over het slagveld te bewegen, die je best zo snel mogelijk onder de knie krijgt.
Ben je door de campaign, die je ergens tussen 15 en 25 uur zal kosten afhankelijk van je eigen skills, dan kan je nog altijd online de strijd aangaan in 1v1 of 3v3 gevechten.
Visueel is Armored Core VI geen hoogvlieger, maar het biedt wel een vlotte ervaring aan 60fps aan, wat ook nodig is in deze game. Dat daarvoor de graphics een beetje teruggeschroefd werden kan ons hier niet echt veel schelen.
Armored Core VI: Fires of Rubicon is ongetwijfeld een bijzonder sterke mech-game, die je af en toe ook het bloed van onder de nagels zal halen. De brede opties om alles wat je maar wil aan te passen zorgt er voor dat er voor elk probleem een oplossing is, maar het kan soms een flinke zoektocht zijn om die oplossing te vinden. Lukt je dat, dan is het plezier steevast bijzonder groot. Nog steeds een nichegame, maar die niche is nu toch weer een tikkeltje groter.
- Armored Core aanpassen
- Sterke boss fights
- Diepgaande combat
- Saaie vertelling
- Andere vijanden matig
Leuke game maar het verschil in moeilijkheids graad tussen gewone vijanden en bosses is echt belachelijk soms xD. Gooit de pacing wat in de war wat vervelend is.
Geplaatst op 2023-08-26 18:16:40
1e missie dacht ik dat ik bij elke missie 10x dood zou gaan. Volgende 5 missies vingers in de neus, tot ik weer een boss fight kreeg... Na 2min in de missie al dood. Eigenlijk niet te verantwoorden.
Geplaatst op 2023-08-26 21:04:27
Eerlijk gezegd vergeleek ik die eerste missie met de start van Elden Ring waar de guards en wolven simpel te doden zijn, dan valt plots een reus op je dak of vind je een cave met een boss of maak je die ridder te paard aan de start area boos tot die je oneshot. pas na meerdere pogingen en met een wat sterkere build naartoe gaan er eindelijk voorbij, en het was weer ronddwalen en engageren met (relatief) easy mobs. Ik ben totaal geen Fromsoft fan, maar heb er wel geleerd dat hun moeilijkheidsgraad altijd overwonnen moet worden door bosses te "leren lezen" en dat is hier niet anders. ik ga wel akkoord dat sommige extreem korte missies gerust konden gefuseerd worden tot ietwat meer algemene lengtes. Faal je een boss te hard, andere build proberen en strat aanpassen.
Dit gezegd zijnde, het frustreert me ook behoorlijk hard hoor soms, ik snap je volledig, ik speel het zelf dan ook wreed bitesized in korte bursts
Geplaatst op 2023-08-27 12:13:04
Elden ring werkt wel veel meer in op dit idee imo. Het is een open wereld waarin je altijd wel andere content kunt doen als je vastzit. En zelfs dan waren de spikes niet dit extreem. In AC kun je vooral alleen maar dezelfde missies doen om te grinden.
Geplaatst op 2023-08-27 13:29:04, bewerkt op 2023-08-27 13:29:20
Als je vast zit bij die 1e boss in AC zit je wel gewoon vast. Geen upgrades ofzo mogelijk. Plus, je bent die game 10min aan het spelen ofzo
Geplaatst op 2023-08-28 08:40:00