HANDS-ON PREVIEW | F1 23 raast naar de finish
Codemasters is al jaar en dag de ontwikkelaar van de F1-games en sinds F1 2021 doet het dat samen met EA Sports. Ook dit jaar krijgen we met F1 23 natuurlijk een nieuwe versie in de reeks en zien we onder andere de terugkeer van de storymode Braking Point.
In deze preview kregen we kans om even kort die nieuwe storymode te spelen en kregen we ook toegang tot een aantal tracks, waar we met onze razendsnelle bolide overheen mochten racen. Wat alvast meteen opvalt is dat F1 23 er ongelooflijk goed uitziet.
Zowel op de tracks als er naast spat F1 23 van het scherm. Alle auto’s zien er piekfijn uit en de tracks zijn echt tot in het detail uitgewerkt. Die mooie visuals worden ook doorgetrokken in de menu’s en in de cutscenes van Braking Point. Er waren wel wat momenten dat er issues waren met de belichting of de ray tracing, waardoor er heel vreemde schaduwen verschenen, maar voorlopig gaan we er van uit dat die problemen opgelost worden tegen de release binnen enkele weken.
In Braking Point kregen we de kans om al de eerste paar hoofdstukken te spelen. Het verhaal gaat daarbij voort op dat van F1 2021 – in F1 22 was Braking Point niet van de partij – en ziet de protagonisten uit dat verhaal terugkeren. Jij kruipt opnieuw in de huid van Aiden Jackson, die ditmaal te maken krijgt met zijn grootste rivaal Devon Butler als teamgenoot.
Van wat we al hebben kunnen spelen van Braking Point valt het duidelijk op dat het tempo er goed wordt ingehouden. Niet te veel poespas en gedoe, maar wel de kans om snel een race te rijden met speciale objectieven en situaties in de wedstrijd. De perfecte plek dus om de rijstijl in F1 23 onder de knie te krijgen.
Op vlak van gameplay zijn er natuurlijk ook wat veranderingen gebeurd, al zijn die niet altijd even zichtbaar. Zo werd het rijgedrag van de auto’s aangepakt en werd de achterliggende fysica verbeterd. Op basis van het beperkte aantal races dat we hebben kunnen rijden kunnen we niet met volle overtuiging zeggen wat de invloed van die veranderingen is, maar het lijkt er inderdaad wel op dat de wagens beter op de baan liggen en doen wat je verwacht.
Dat gevoel wordt nog verder ondersteund door Precision Drive, een nieuwe techniek die er voor zorgt dat je correcter kan sturen met een gewone controller. Echt fans spelen F1-games natuurlijk met een stuur, maar nu kan je ook met een controller beter kleine correcties doorvoeren. Vooral in spannende situaties toch een flinke verbetering.
Een paar kleinere dingen die ook van de partij zijn in F1 23 is de nieuwe raceafstand van 35% en de terugkeer van de rode vlag. Het is zowaar al van 2012 geleden dat je in een F1-game een rode vlag kon krijgen. Met de impact die de vlag de voorbije seizoenen heeft gehad in de echte wereld, is het meer dan logisch dat ze ook in de game nu opnieuw de opwachting maakt.
F1 23 ziet er na onze eerste ervaringen bijzonder goed uit. Visueel spat het van het scherm en ook onder de motorkap zijn er enkele nuttige aanpassingen gedaan die het rijgedrag flink ten goede komen. Nog even wachten en we weten of de game ook in alle andere facetten een goede indruk weet te maken.